جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

طرح فناورانه محققان دانشگاهی برای تهویه هوا با انرژی خورشیدی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19545
سه شنبه، ۲ خرداد، ۱۳۹۶ | 09:12

طرح فناورانه محققان دانشگاهی برای تهویه هوا با انرژی خورشیدی

محققان کشور، موفق به ارائه طرح فناورانه «تهویه طبیعی هوا با استفاده از انرژی خورشید» شدند که بدون استفاده از وسیله گرداننده همچون فن، کمپرسور و مصرف هر گونه انرژی سوختی کار می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران بر اساس آمارها بخش قابل توجهی از مصرف انرژی در دنیا مربوط به گرمایش و سرمایش ساختمان است که علاوه بر مصرف بی‌رویه سوخت، آلودگی محیط زیست را نیز به‌همراه دارد.

سیستم‌های سنتی برای ایجاد سرمایش یا گرمایش انرژی زیادی مصرف می‌کنند و برای برطرف کردن معایب این سیستم می‌توان طرح‌های جدیدی را برای تهویه طبیعی و خنک‌سازی هوا با کمترین استفاده از انرژی الکتریکی ارائه کرد که یکی از این طرح‌ها، طرح فناورانه «تهویه طبیعی هوا با استفاده از انرژی خورشید» است که از سوی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز سنقر و کلیایی ارائه شده است.

با این ایده می توان از انرژی خورشیدی برای به حرکت درآوردن هوا در داخل ساختمان توسط دودکش خورشیدی و استفاده از گرمای نهان تبخیر آب برای ایجاد سرمایش در بالای یک بادگیر استفاده کرد. نتایج بررسی ها نشان می دهد این طرح در مقایسه با بادگیرهای سنتی موجود دارای عملکرد نسبتاً خوبی بوده و با صرف کمترین هزینه و بدون استفاده از انرژی های فسیلی می توان در مناطق گرم و خشک محیطی مطبوع با دمای مناسب و رطوبت لازم طبق استانداردهای تهویه مطبوع فراهم کرد.

بابک حدیدی دانشجوی دوره دکتری مکانیک شاخه تبدیل انرژی دانشگاه رازی کرمانشاه و مدیر گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی مرکز سنقر و کلیایی است که طرح او در کنفرانس بین‌المللی فناوری و انرژی سبز حائز عنوان «طرح برتر فناورانه» شد.

وی درباره این طرح گفت: «طرح فناورانه «تهویه طبیعی هوا با استفاده از انرژی خورشید» طرحی است که بدون استفاده از وسیله گرداننده همچون فن، کمپرسور و… و بدون مصرف هیچ‌گونه انرژی سوختی کار می‌کند و قادر است هوای فضاهای بزرگ همچون گلخانه، سالن همایش و… را تهویه کند.»

حدیدی افزود: گفت : «این طرح الگو گرفته از دودکش طبیعی و نیروگاه‌های خورشیدی است که با استفاده از تهویه طبیعی کار می‌کند و هوای خنک و تازه را در تابستان به داخل ساختمان انتقال می‌دهد.»

وی با بیان اینکه تهویه طبیعی هوا با استفاده از انرژی خورشیدی توانایی آن را دارد که تهویه مناسب را در فصل تابستان و زمستان ایجاد کند، گفت: این دستگاه با استفاده از اختلاف دمای بیرونی و داخلی و میزان فشار کار می‌کند و با استفاده از بستر شنی قادر خواهد بود که در شب نیز هوای مطبوع را تولید کند.

وی با بیان اینکه حدود سه ماه روی این طرح تحقیق کرده است، اظهار کرد: بهبود این سیستم تهویه ب استفاده از روش بادگیرهای کویریو ارتقای عملکرد آن در شب‌ها از جمله برنامه آینده من برای این دستگاه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

طراحی کمپلکس نانو دارو برای توقف رشد سلول های سرطانی توسط پژوهشگران کشور

طراحی نانوموتور جداسازی و اندازه گیری سلول‌های سرطانی خون در ایران

ساخت سیستم سرمایش خورشیدی در دانشگاه آزاد

تولید رقم اصلاح شده دانه روغنی کاملینا در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها