جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

نابینایان ناشنوا هم می‌توانند از تلویزیون استفاده کنند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19516
دوشنبه، ۱ خرداد، ۱۳۹۶ | 13:50

نابینایان ناشنوا هم می‌توانند از تلویزیون استفاده کنند

به لطف یک فناوری تازه که توسط محققان اسپانیایی ابداع شده، نابینایان ناشنوا هم می توانند بدون کمک دیگران از برنامه های تلویزیون استفاده کنند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، پژوهشگران دانشگاه کارلوس در مادرید موفق به توسعه یک تکنیک شده‌اند که با تبدیل آنی زیرنویس‌ شبکه های تلویزیونی به خط بریل به نابینایان ناشنوا امکان می‌دهد بدون نیاز به هیچ گونه واسطه از محتوای برنامه ها استفاده کنند.

در این تکنیک که حاصل پروژه‌ای به نام PervasiveSUB  است زیرنویس‌ کانال‌های تلویزیونی به یک سرور مرکزی و از این طریق به گوشی هوشمند یا تبلت بیننده ارسال و به خط بریل تبدیل می شود و با بهره گیری از یک اپلیکیشن که اجازه کنترل سرعت زیرنویس‌هایی که به طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شوند را هم به کاربر می‌دهد در اختیار بیننده نابینا-ناشنوا قرار می‌گیرد.

 آزمایش این تکنیک جدید با موفقیت انجام شده و این فناوری در حال حاضر در تمام کانال‌های تلویزیونی ملی و منطقه ای دیجیتال زمینی (DTT) در مادرید به صورت رایگان در اختیار توانجویان قرار گرفته است.

هزینه اجرای پروژه PervasiveSUB را شرکت مخابراتی تلفونیکا – ارائه دهنده خدمات مخابراتی و اینترنت در اسپانیا – تامین کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گردهمایی برنامه ملی ثبت بیماران ارثی شبکیه چشم برگزار می‌شود

در دانشگاه تبریز محقق شد: پیش بینی حملات قلبی با ساخت نانوحسگر زیستی مبتنی بر نقاط کوانتومی

طراحی و ساخت نخستین پردازنده شنوایی یکپارچه در کشور

سامانه محرک نوری افراد کم بینا توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تولید شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها