پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

انتخاب «روحانی» نشان داد جامعه تحصیلکرده ایرانی را نمی‌توان با شعارهای پوپولیستی فریفت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19316
شنبه، ۳۰ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 12:26

انتخاب «روحانی» نشان داد جامعه تحصیلکرده ایرانی را نمی‌توان با شعارهای پوپولیستی فریفت

پیروزی قاطع روحانی در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داد که مردم ایران را نمی‌توان با شعارهای پوپولیستی و وعده‌های یارانه‌ای فریب داد بویژه آن که بینش علمی قشر تحصیلکرده ایران، این پیروزی را رقم زد و پس از این نیز، مانع حاکمیت شعارهای عوام‌فریبانه در کشور خواهد شد.

دکتر شاهین آخوندزاده، قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، در گفت‌و‌گو با خبرنگار دیده‌بان علم ایران، ضمن تبریک برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت بالا و کم‌نظیر، به ملت ایران، جامعه علمی کشور، دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات افزود: حضور حداکثری مردم با آرای بالا به روحانی، نه یک سرمایه‌گذاری برای وی که یک سرمایه‌گذاری برای کل نظام بود که حقیقتا باید آن را قدر دانست و از این فرصت بهترین بهره‌برداری را کرد.

وی گفت: در همین حال که ملت ایران از پیروزی در یک انتخابات باشکوه خشنود است، ترامپ در تلاش برای ائتلاف جهانی با ۱۸ کشور علیه ایران است که این چند پیام مهم به دنبال دارد. نخست آن که جامعه ایران به درستی و با درایت مثال‌زدنی و درک شرایط کشور ایران، دریافت که اکنون بهترین گزینه برای این انتخابات، روحانی با تیم قوی اجرایی بویژه در بخش سیاست خارجی است. دوم آن که انتخابات ریاست‌جمهوری تمام و پیروز نهایی هم مشخص شد؛ اکنون آنچه که شدیدا بدان نیاز داریم تلاش تمام آرای ۴۲ میلیونی برای حفظ منافع ملی در برابر دشمن جهانی است؛ همه می‌دانیم ایران کار سختی پیش رو دارد و از هر برنامه و اقدام تفرقه‌افکنانه داخلی باید پرهیز کرد.

دکتر آخوندزاده با اشاره به ویژگی این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در این دوره، بخش زیادی از صاحبان آرای خاکستری با شوقی عجیب و تعداد بسیار بالاتری نسبت به دوره‌های پیشین در انتخابات شرکت کردند که این متاثر از درک عمیق مردم ایران نسبت به شرایط کشور و اوضاع حساس منطقه بود که همین بینش درست نیز سبب یک انتخاب بسیار آگاهانه شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این انتخابات نشان داد سرمایه‌گذاری ۳۸ ساله بر روی آموزش عالی نتیجه داده و جامعه را به سمتی برده که نسبت به آینده کشورش حساس است و با شعارهای عوام‌گرایانه، تغییر دیدگاه نمی‌دهد. برای این مردم موقعیت جهانی ایران و منافع ملی تا آن اندازه مهم است که با هیچ چیزی قابل جایگزینی نیست.

وی تاکید کرد: قدر این آموزش عالی و این سرمایه عظیم جامعه علمی کشور را هر دولتی باید بداند و دولتی که خواهان پیروزی و تحقق برنامه‌های خود برای توسعه کشور است چاره‌ای جز تداوم این سرمایه‌گذاری بر روی آموزش عالی ندارد.

به گفته آخوندزاده، از سویی دیگر، نتیجه انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری، این پیام را صادر کرد که به جای تاکید بر افزایش یارانه‌ها که هیچ سودی برای اقتصاد ایران نداشته است، باید سرمایه‌گذاری عظیمی در بخش تولید صورت گیرد.

قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، در ادامه به مطالبات بحق جامعه علمی ایران از دولت اشاره کرد و در توصیه‌هایی به دولت دوازدهم گفت:  بخش مهمی از مطالبات جامعه علمی ایران از دولت‌ها محقق نشده است و انتظار می‌رود دولت دوازدهم با غنیمت دانستن فرصت تداوم حضور و احساس وظیفه نسبت به جامعه علمی و دانشگاهی، آنها را پاسخ دهد.

وی در این باره تاکید کرد: مدیریت جامعه علمی را باید به تیم اجرایی علمی سپرد و از حضور افراد سیاسی در راس امور علمی جدا خودداری کرد. جامعه علمی سیاسی‌کاری را برنمی‌تابد و از این مساله در رنج است و این رنج در تمام دولت‌ها احساس شده است و مربوط به یک یا دو دولت نبوده است.

دکتر آخوندزاده ادامه داد: انتظار می‌رود دولت دوازدهم در انتصاب روسای دانشگاه‌های و مسوولیت‌های مهم علمی به افراد شایسته علمی، فضای علمی کشور را بانشاط تر و امبدوارتر کند و به هدف ایجاد شایسته‌سالاری جامعه عمل بپوشاند.

وی مهاجرت بخشی از نیروهای جوان تحصیلکرده که عمدتا از نخبگان کشور هستند به خارج را یک آسیب جدی برای ایران دانست که دولت دوازدهم در برابر این مشکل چاره‌ای جز تحقق شایسته‌سالاری در مناصب و مسوولیتهای علمی و نیز تحقق سهم ۴ درصدی پژوهش از تولید ناخالص ملی ندارد.

دکتر آخوندزاده با اشاره به اهمیت حیاتی تحقق سهم ۴ درصدی پژوهش از تولید ناخالص ملی گفت: اگرچه دولت یازدهم با دیپلماسی فعال و اثرگذار خود توانست زمینه تعاملات و همکاری‌های علمی را محقق، بر کیفیت مقالات علمی تاکید کند و باعث بهبود رتبه ایران در مرجعیت علمی و کسب استناد به مقالات شود اما سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی چنان مهم است که واقعا نمی‌توان بدون آن بسیاری از برنامه‌های علمی را پیش برد و جامعه علمی که با جانفشانی رتبه علمی ایران را حفظ کرده است،‌ بیش از این،‌ توانی برای ادامه این رشد نخواهد داشت و پژوهش با کیفیت با دست خالی محقق نمی‌شود.

وی تاکید کرد: بخش زیادی از بودجه تحقیقاتی کشور خارج از دو وزارتخانه علوم و بهداشت است که باید به این دو وزارتخانه بازگردد.

قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، حضور فردی همچون ترامپ در جایگاه مهم ریاست‌جمهوری آمریکا را یک فرصت بی‌نظیر برای کشور دانست که سیاستگذاران می‌توانند به واسطه آن و از طریق سرمایه‌گذاری در بخش علمی و تحقیقاتی، نیروهای نخبه را در کشور حفظ کرده و نخبگان مهاجرت کرده را به وطن بازگردانند.

وی نکته مهم در این میان را بیان حقایق برای جوانان نخبه خواهان مهاجرت ایران دانست و گفت: ما نمی‌توانیم هم به فکر سرمایه‌گذاری مالی و حمایت از نخبگان خود نباشیم و هم واقعیت زمینه پیشرفت ر کشورهای پیشرفته را وارونه جلوه دهیم اما حقیقت آن است که یک جوان نخبه ایرانی باید بداند که مثلا با مهاجرت به آمریکا دقیقا چه قدر شانس پیشرفت دارد و با چه مشکلاتی مواجه خواهد بود و در صورت عدم مهاجرت و ماندن در کشور خود با چه شانس‌هایی روبه‌روست. اگر ما در بیان حقایق به جوانان نخبه عادل و واقع‌نگر باشیم آنها قطعا انتخاب درستی خواهند کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«نه به کیسه های پلاستیکی»، شعار امسال روز «زمین پاک»

مهلت استفاده از یارانه خدمات آزمایشگاهی سرآمدان و دانش آموختگان منتخب پسا دکتری تمدید شد

روحانی در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی: به جای هراس از رشد فناوری باید قدرت انتخاب جوامع مسلمان را بالا برد

ملک‌زاده: هشت سال مصیبت‌بار با شعارهای پوپولیستی، هر ایرانی را امروز به انتخابی واضح می‌رساند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها