جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

آزمایشگاه سزامی، سه شنبه افتتاح می‌شود/غیبت ایران در افتتاحیه از دست دادن فرصتی بزرگ در دیپلماسی علم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18955
یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 13:29

آزمایشگاه سزامی، سه شنبه افتتاح می‌شود/غیبت ایران در افتتاحیه از دست دادن فرصتی بزرگ در دیپلماسی علم

مرکز تابش سینکروترون خاورمیانه (سزامی) روز سه شنبه طی مراسمی با حضور پادشاه اردن، دبیر کل یونسکو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دبیرکل سرن و نمایندگان کشورهای عضو و غیر عضو رسما افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران از قرار ایران تا این لحظه تصمیمی برای اعزام هیات دولتی رسمی به این مراسم ندارد که احتمالا با منازعه لفظی چند هفته اخیر ایران و اردن در پی اظهارات ضد ایرانی پادشاه اردن در مصاحبه با يك روزنامه آمريكايى در فروردین ماه گذشته بی ارتباط نیست.

دکتر رضا منصوری، استاد دانشگاه صنعتی شریف و اولین مدیر آموزشی پروژه بین‌المللی سزامی که نقش ویژه ای در الحاق و تداوم همکاری ایران در این پروژه بزرگ علمی منطقه داشته در گفت‌و‌گو با دیده‌بان علم ایران با ابراز تاسف از این که علی رغم تلاش‌های فراوان ۱۵، ۱۶ ساله محققان ایرانی در راستای پروژه سزامی، شنیده می شود نمایندگان رسمی جمهوری اسلامی در بین بیش از ۳۰۰ مهمان شرکت کننده در مراسم افتتاحیه حضور نخواهند داشت، اظهار داشت: تصمیم گیری در خصوص شرکت نمایندگان دولت در این مراسم طبعا بر عهده وزارت خارجه است و به نظر می رسد با توجه به اختلافات سیاسی چند هفته اخیر با اردن چنین تصمیمی گرفته شده است که امید می رود با توجه به اهمیت دیپلماسی علمی در شرایط کنونی، فرصت حضور و سخنرانی نمایندگان ایران در این مراسم بین‌المللی فراهم شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم دولت اصلاحات در ادامه با اشاره به تصویب طرح شتابگر ملی در شورای پژوهش کشور در سال ۷۸ گفت: زمانی که طرح شتابگر ملی در شورا مطرح بود، پروژه شتابگر سینکروترون سزامی تازه مورد بحث قرار گرفته بود. امروز بعد از حدود ۱۷، ۱۸ سال مرکز سینکروترون سزامی به بهره برداری رسیده اما در بحث شتابگر ملی عملا کار چندانی نکرده ایم و حتی بودجه مشخصی برای آن تصویب نشده است.

وی خاطرنشان کرد: درست است که کشورهای اروپایی هم در طرح سزامی همکاری داشته اند ولی عمده مشارکت آنها در بحثهای فنی بوده و بخش عمده منابع مالی این پروژه از سوی کشورهای منطقه تامین شده است.

مرکز تابش سینکروترون سزامی در قالب  پروژه ای منطقه ای راه اندازی شده که در سال ۱۳۷۸ به ابتکار یونسکو به منظور بهره‌برداری از یک دستگاه سینکروترون با همکاری کشورهای خاورمیانه کلید خورد.

ایران، اردن، بحرین، قبرس، مصر، پاکستان، ترکیه، فلسطین و رژیم اشغالگر قدس از اعضای این پروژه هستند که از سال ۱۳۸۲ در قالب یک پروژه مستقل بین‌المللی با کمک برخی کشورهای اروپایی دنبال شده است.

ایده طرح سزامی (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) توسط یک دانشمند آلمانی به نام آدولف ووس و یک دانشمند آمریکایی با نام هرمان وینیک ارایه شد که پیشنهاد کردند آلمان با اهدای سینکروترون قدیمی خود به خاورمیانه، ضمن فراهم کردن دسترسی دانشمندان خاورمیانه به امکانات شتابدهنده، بستری برای ترویج توافق و صلح در منطقه از طریق همکاری‌های علمی و فنی فراهم کند.

محل استقرار سینکروترون و مرکز سزامی، شهر الان در شمال غربی امان پایتخت اردن است.

سینکروترون، دستگاهی است که دارای کاربردهای مختلفی در تحقیقات علوم بنیادی، فناوری نانو، زیست‌فناوری، باستان‌شناسی، علم ساختارشناسی، مهندسی مواد، محیط زیست، تهیه داروهای نوین و پزشکی است.

 گفتنی است، شهید دكتر عليمحمدي و شهید دکتر مجید شهریاری در زمان ترور ناجوانمردانه شان، نماينده و مشاور جمهوري اسلامي ايران در شوراي بين‌المللي سزامي بودند.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش دیده‌بان علم از شب رضا منصوری/«دانشورزی خلاف آمد عادت» از دالان نور تا معماری علم ایران

/رد‌پای عمیق دکتر منصوری بر سنگلاخ های توسعه علمی ایران/ رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی: هیچ کس به اندازه دکتر منصوری در علوم پایه ایران فعالیت‌های اثرگذار نداشته است

منصوری: دانشگاه به معنای دقیق کلمه هنوز در ایران شکل نگرفته است/ آنچه به نام دانشگاه داریم، مدارس عالی هستند

هشدار معاون وزیر علوم: خطر شدید اخراج ایران از سرن، سزامی و توآس به دلیل نپرداختن حق عضویت!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها