جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

نانوی ایران با رتبه پنجم جهان،‌ چند اختراع ثبت کرده است؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18822
شنبه، ۲۳ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 10:39

نانوی ایران با رتبه پنجم جهان،‌ چند اختراع ثبت کرده است؟

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو دستیابی به رتبه پنجم علمی نانو در دنیا را قدمی قابل توجه دانست و گفت: کشورهایی با بودجه و نیروی انسانی بالا ، در رقابت رتبه‌های اولیه هستند؛ ایران برای حفظ این جایگاه راه دشواری در پیش دارد و باید حمایت‌ها از این علم ادامه داشته باشد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود: در رابطه با توسعه علمی این ستاد برنامه‌ای دارد که اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و محققین سراسر کشور را در حوزه فناوری نانو جذب کرده و فعالیت‌های گسترده‌ای صورت می‌دهند.

وی ادامه داد: ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، متناسب با فعالیت‌هایی که در پژوهش‌های دانشگاهی کارشناسی ارشد و دکترا دارند، به گونه‌ای حمایت می‌کنیم که بتوانند به خوبی آزمایش‌های خود را انجام دهند. همین اتفاق موجب رونق فعالیت در عرصه نانو ایران شده است.

سرکار با اشاره به این نکته که رشد حوزه نانو دستاوردی است که طی سالیان به دست آمده، بیان کرد:

در سال ۲۰۰۱ میلادی ایران رتبه ۵۷ جهان را داشت. ابتدا چون کشورها ضعیف بودند رشد سالانه چند پله‌ای بوده است. اما امروز چون در میان کشورهای قدرتمندی در این علم قرار گرفته‌ایم و با کشورهای پیشرفته چون فرانسه، انگلیس، ژاپن و آلمان رقابت داریم، رقابت در این عرصه کار مشکلی است.

وی توضیح داد: سال گذشته با پشت سر گذاشتن کشور ژاپن ما رتبه ششم را کسب کردیم، امسال با پشت سر گذاشتن آلمان نیز به رتبه پنجم صعود کردیم. به طوری  که تمام کشورهای اروپایی پشت سر گذاشته شده‌اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو علت اعلام این رتبه در مقطع کنونی را نوسانات چند ماهه اول سال در این حوزه دانست و گفت: بعد از ماه چهارم رتبه ما تثبیت می‌شود. پس بعد از گذشت چهار ماه اول به ۵ و ۶۵ صدم درصد از تولید علم نانو در عرصه جهانی و رتبه پنجم دست یافتیم.

به گفته وی رتبه اول از آن چین، دوم آمریکا، سوم هند هستند که از نظر جمعیت پر جمعیت محسوب می‌شوند. پس از آنها کره جنوبی رتبه چهارم و ایران رتبه پنجم را دارا است.  پس از ایران نیز آلمان، ژاپن و دیگر کشورها هستند.

سرکار نکته قابل تأمل را در این لیست سرمایه گذاری کلان دولتی برای توسعه نانوفناوری کشورهای برتر دانست و گفت: کشور آمریکا حدود یک و نیم میلیارد دلار سالانه در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند، کشور چین یک و دو دهم میلیارد دلار و باقی کشورها نیز به همین منوال هستند. اما ایران با سرمایه گذاری حدود بیست میلیون دلار راه سختی در پیش دارد.

وی ادامه داد: هر قدمی که تا کنون برداشته شده است با تکیه بر توان تخصصی و ظرفیت‌های نیروی انسانی، برنامه‌ریزی و مدیریتی بوده است و امروز حتی حفظ این رتبه کار ساده‌ای نیست. اگر حمایت‌های لازم صورت نگیرد حتی ممکن است نتوانیم این رتبه مطلوب را در آینده حفظ کنیم.

دستاوردهای علمی، موجب تولید بیشتر محصولات نانو در ایران می‌شود

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در راستای تأثیر این رتبه بر تولید، تجاری سازی و بازارسازی محصولات نانو ایران توضیح داد: بدون این که بنیه علمی خوبی داشته باشیم نمی‌توانیم در عرصه توسعه فناوری فعال باشیم. فناوری مبتنی بر این است که ما بتوانیم در یک حوزه تخصصی و در مرزهای دانش حرکت کنیم، بنیه علمی خوب داشته باشیم و از نیروی انسانی کاملی برخوردار باشیم.

وی افزود: این بنیه علمی پایه حرکت توسعه فناوری است. وقتی کشوری بتواند علم و فناوری را گسترش دهد، شرکت‌های دانش بنیان نیز خلق می‌شوند.

سرکار با اشاره به این که با تکیه بر همین بنیه علمی حوزه نانو ایران ۱۸۰ پتنت را دارا است گفت: اعتقاد دارم ظرفیت کشور بسیار بالاتر از اینهاست، ما در عرصه ثبت اختراعات و پتنت غفلت‌هایی داشته‌ایم و چون این ثبت اختراع هزینه بالایی داشته است کسی به آن توجه نکرد.

وی تاکید کرد: معاونت علمی حمایت‌های خوبی در این زمینه دارد که ثبت اختراعات بین‌المللی کشور پرشتاب رشد کرده و به جایگاهی که لیاقت آن را دارد برسد.

به گفته سرکار، کشور ما امروز ۳۵۰ محصول مبتنی بر فناوری نانو تولید می‌کند و امروز به ۲۱ کشور دنیا این محصولات را صادر می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: اگر از رتبه علمی ایران و جایگاه علمی صحبت می‌کنیم، به این معنا نیست که ایران در حوزه نانو تنها به مقوله تولید علم توجه داشته باشد و در مقطع پژوهش توقف کرده‌ایم. بلکه ایران در عرصه نانو حتی با توجه به تعداد شرکتها، تنوع محصولات و حجم بازاری که دارد از جمله کشورهای پیشگام مقتدر فناوری نانو است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: امروزه ایران محصولات فناوری نانو خود را به کشورهای مختلفی از جمله استرالیا، چین، کره جنوبی، مالزی، ترکیه، روسیه و چند کشور اروپایی صادر می‌کند.

وی ادامه داد: اگر بر روی رتبه علمی نانو در ایران تاکید می‌شود نباید موجب انحراف افکار شود که ایران تنها در زمینه مقالات علمی فعال است. بلکه ما در عرصه توسعه فناوری، تجاری سازی، رسوخ فناوری در صنعت و همچنین بازاریابی فعالیت گسترده و قابل‌توجهی داریم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

موفقیت محققان دانشگاه شریف در ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتور

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها