شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

محققان ایرانی تولید کردند: نخستین لنزهای چشمی پلیمری/حسگر شناسایی کوکایین و هروئین در شش دقیقه

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18813
شنبه، ۲۳ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 09:45

محققان ایرانی تولید کردند: نخستین لنزهای چشمی پلیمری/حسگر شناسایی کوکایین و هروئین در شش دقیقه

رییس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: مطالعه حیوانی، فرمولاسیون و دانش فنی تولید محصولی به شکل ژل درمانی جهت ترمیم زخم های دیابتی، سوختگی ها و زخم پا انجام و تولید این ژل موضعی در دست اقدام است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمد رمضانی در خصوص برنامه ها و اقدامات صورت گرفته در مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در مسیر تولید فناوری در حال تولید هیدروژل حاوی یک نانوکورکومین هستیم؛ این هیدروژل به دلیل محلول در آب بودن زخم را مرطوب و سرعت بهبود زخم را افزایش و به دلیل داشتن نانو مانع از عفونت زخم می شود.

رییس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکید کرد: مطالعه حیوانی، فرمولاسیون و دانش فنی این محصول انجام شده است و در حال عقد قرار داد با یک شرکت جهت تولید محصول به شکل ژل درمانی هستیم. این محصول جهت ترمیم زخم های دیابتی، سوختگی ها و زخم پا، مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر رمضانی افزود: این محصول در دنیا به دلیل استفاده نشدن از هیدروژل به این شکل؛ مشابه خارجی ندارد مطالعه بالینی کار در حال آغاز شدن است و در سال جدید به دنبال اخذ پروانه جهت تولید هیدروژل نانوکورکومین می باشیم.

وی ادامه داد: این مرکز در سال ۷۹ مجوز خود را از وزارت بهداشت دریافت کرد و با توجه به انجام پژوهش های بسیار و نیاز به داشتن فضای تحقیقاتی و منابع مالی بیشتر راه اندازی شد.

وی بیان داشت: با توجه به پتانسیلی که در اعضای مرکز وجود داشت به سرعت به عنوان یکی ازموفق ترین مراکز در نوع خود در سطح کشور شناخته شدیم و اکنون نیز این جایگاه را حفظ کرده ایم.

مرکز تحقیقات علوم دارویی جایگاه بالایی در کشور دارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به کسب جایگاه برترین مرکز تحقیقات کشور طی سه سال پس از افتتاح اشاره داشت و افزود: این مرکز تحقیقات در سال ۷۴ توانست دارای بودجه مستقل از سوی وزارت بهداشت و در سال ۸۲ در جشنواره رازی به عنوان مرکز تحقیقات برتر کشور شناخته شود.

دکتر رمضانی گفت: مرکز تحقیقات علوم دارویی در سال ۱۳۸۳ از سوی وزارت بهداشت در میان مراکز هم رده خود  به کسب مقام اول دست پیدا کرد و در ماه های انتهایی سال ۹۵رتبه سوم کشوری را در میان مراکز دارای بودجه مستقل کسب کرد؛ این در حالی است که بودجه این مرکز با مراکز هم رده خود به هیچ عنوان قابل قیاس نیست.

رییس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: در حال حاضر این مرکز با ۱۷ عضو هیات علمی، آموزشی و پژوهشی در حال فعالیت است و به جز بحث فناوری،بر تربیت نیروی انسانی رشته های Phd، فوق لیسانس و دکترای عمومی داروسازی متمرکز می باشد.

وی ادامه داد: حدود ۳۲ دستیار تخصصی Phd در این مرکز با ما همکاری داشته و قسمت اعظم این افراد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال فعالیت می باشند. این در حالی است که تعداد بسیاری از همکاران از دانشگاه علوم پزشکی تهران و شیراز نیز با این مرکز تحقیقات همکاری دارند.

در سال گذشته ۱۰۴ مقاله در مرکز تولید شده است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ارزیابی مرکز تحقیقات علوم دارویی در سال ۹۴ اشاره کرد و ابراز داشت: در سال گذشته ۱۰۳ مقاله در مرکز چاپ شده است؛که از این تعداد ۷۳ مقاله در جایگاه ISI و ۱۷ مقاله در نمای نوع دوی پاپ نت می باشد.

دکتر رمضانی اضافه کرد: مقالات مرکز از نظر جایگاه ارجاع به مقالات نیز در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد و دکتر حسین زاده از این حیث جزو گروه یک درصد دانشمندان جهان به شمار می رود.

رییس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تعداد طرح های این مرکز تحقیقات اشاره داشت و ابراز کرد: در سال گذشته تعداد ۸۰ طرح در مرکز مصوب شده است؛ که برخی از این طرح ها به صورت مشترک با سایر ارگان ها (داروسازی ثامن و وزارت دفاع) و شرکت های خصوصی بسته شده است.

چهار دانشجوی پسادکترا در مرکز آموزش می بینند

وی تصریح کرد: در حال حاضر در این مرکز تحقیقات دانشجویان Phd و دکترای تخصصی آموزش های لازم را دریافت کرده و این در حالی است؛ که چهار دانشجوی پسا دکترا نیز در مرکز در حال آموزش می باشند و ظرفیت پذیرش هفت دانشجوی دیگر نیز به مرکز داده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه جذب پزشک پژوهشگر به عنوان امری مهم برای مراکز تحقیقات می باشد. این مرکز تحقیقات به عنوان تنها مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانسته است یک پزشک پژوهشگر را در اختیار داشته باشد که در حین گذراندن تخصص خود دوره Phd را نیز در مدت طولانی تر می گذراند.

دکتر رمضانی تلاش این مرکز تحقیقات را ایجاد ارتباط بین مراکز تحقیقات بالین و پایه دانست و ابراز داشت: مرکز در حال حاضر دارای دو سهمیه پزشک پژوهشگر در رشته های قلب و عروق و ارتوپدی نیز می  باشد.

رییس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: این مرکز تحقیقات شاخه های مختلفی ازعلوم دارویی را در بر می گیرد به نحوی که اکنون مرکز تحقیقات بیوتکنولوزی، نانوفناوری و سامانه های دارو رسانی هدفمند از این مرکز منشعب شدند.

وی مرکز تحقیقات علوم دارویی را دارای پنج بخش فعال دانست و یادآور شد: بخش سم شناسی و تراتولوژی در نگاه کلی سمیت ترکیبات گیاهی را مشخص و سمیت بر جنین را به صورت اختصاصی تر بررسی می کند؛ این بخش دارای یک آزمایشگاه جهت انجام امور آزمایشگاهی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خاطر نشان کرد: در بخش آنالیز؛ روش ها و دستگاه های آنالیز قرار دارد؛ که تحقیقات و طرح های پژوهشی مرتبط با آنالیز داروها در این بخش بررسی، میزانشان در خون و ادرار در نمونه های بیولوژی بررسی و مشخص می شود.

دکتر رمضانی تاکید کرد: بخش سوم فارموکودینامی است؛ که بیشترین کارش تحقیق در خصوص اثرات گیاهان دارویی و داروهای گیاهی بر درمان انسان است.

رییس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در این بخش در خصوص زعفران که یکی از زمینه های مهم فعالیت است، تحقیقات گسترده ای انجام و مقالات بسیاری ارائه شده است؛ که در این خصوص در جهان نیز شناخته شده هستیم.

وی افزود: بخش نانومدیسن یا نانو پزشکی که کاربرد نانوتکنولوژی در پزشکی را دنبال می کند در تلاش است؛ تا فرآورده هایی را که در مقیاس نانو، سنتز می شوند و ترکیبات جدیدی را که سمیت کمتری دارند شناسایی کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در بخش تکنولوژی پلیمر نیز به ساخت پلیمر هایی مشغول می باشیم؛ که در داخل آن ها می شود موادی را بارگیری و قرار داد تا این مواد در بدن به شکل بهتری در اختیار بیمار قرار گیرد.

رییس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: در تمامی این بخش ها دانشجویان Phd، فوق لیسانس و داروسازی عمومی مشغول به فعالیت می باشند.

قرص کروسینا در مرکز تحقیقات علوم دارویی تولید شده است

وی اظهار داشت: در حال حاضر قرص کروسینا به همت محققین این مرکز تحقیقات تولید شده است. در این تحقیق ماده رنگی زعفران یعنی کروسین از زعفران جدا و در داخل قرص قرار داده می شود و این قرص به عنوان آنتی اکسیدان در بدن بیمار عمل می کند.

دکتر رمضانی بیان داشت: کاربرد این قرص محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی،کلیوی، چشمی و هر جا که عروق دچار مشکل می شوند است. این دارو به شکل مکمل غذایی و بدون تجویز پزشک نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به قرص زعفران اشاره کرد و گفت: این قرص به تنهایی و همراه با ویتامین های A و D در حال فرموله شدن است؛ این طرح در قالب پایان نامه یکی از دانشجویان دکترای تخصصی پژوهشی انجام و در نهایت منتج به تولید محصول در بازار خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: این محصول در مرحله بررسی فرمولاسیون است تا اثرات آن مشخص شده و به محض مشخص شدن پایداری دارو خواهیم توانست این محصول را به بازار برسانیم.

برای اولین بار لنزهای چشمی پلیمری ساخته می‌شود

وی به تولید دانش فنی لنزهای لمسی، چشمی با پلیمر اشاره کرد و گفت: در داخل این لنزها می توان دارو قرار داد؛ تا مانع از التهاب شده و به عنوان آنتی بیوتیک و داروی ضد ویروس مورد استفاده قرار گیرد. اکنون مطالعات حیوانی این محصول انجام شده است و با بیمارستان خاتم در حال همکاری هستیم تا فرآورده مورد نظر را در کشور تولید کنیم.

دکتر رمضانی مرکز تحقیقات علوم دارویی را در حوزه ارائه مقالات در خصوص آپ تامرها دردنیا جزء شش کشور جهان دانست و ابراز داشت: نکته قابل توجه در این حوزه اکتفا نکردن به مقالات و تولید محصول در این راستا می باشد.

بیوسنسور شناسایی کوکایین، مورفین و هروئین در مرکز ساخته شده است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: بر این اساس بیوسنسوری را از طریق آپ تامرها ساخته ایم؛ که می تواند برخی مواد را تشخیص و تعیین مقدار کند. این سنسور ظرف شش دقیقه موجود را شناسایی و در مبادی ورودی کشور جهت مشخص کردن محموله های مورددار مورد استفاده قرار می گیرد.

رییس مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر بر سر این اختراع با مرکز تحقیقات علوم دارویی به توافق رسیده است. دانش فنی این تحقیق  به پایان رسیده و یک شرکت دانش بنیان در راستای تولید این محصول ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تشخیص بیماری شبه‌سل

ساخت حسگر بیولوژیک تشخیص سریع مواد مخدر در کشور

در پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محقق شد: تولید سه کپسول گیاهی موثر بر سیستم گوارش و کبد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها