پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت حسگر تشخیص ویروس هپاتیت c با سرعت و گزینش‌پذیری بالا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18732
چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 08:32

ساخت حسگر تشخیص ویروس هپاتیت c با سرعت و گزینش‌پذیری بالا

پژوهشگران دانشگاه ایلام نانوحسگری برای شناسایی ویروس هپاتیت C با قابلیت سرعت و گزینش‌پذیری بالایی عرضه کردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران ویروس هپاتیت C از عوامل اصلی هپاتیت مزمن عفونی است که حدود ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. هپاتیت C خطرناک‌ترین نوع هپاتیت محسوب می‌شود که از طریق خون آلوده (معمولا از طریق استفاده از سرنگ آلوده برای تزریق مواد مخدر) منتقل می‌شود.

هپاتیت C یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد التهاب در کبد بیمار می‌شود. اغلب افراد مبتلا به ویروس هپاتیت C علائمی ندارند و تا مدت‌ها از بیماری خود بی‌ اطلاع هستند. این بیماران زمانی از بیماری خود اطلاع می‌یابند که آسیب کبدی از طریق آزمایش‌های پزشکی مشخص شود. بنابراین تشخیص و شناسایی این ویروس توسط مراکز بهداشتی درمانی و کلینیک‌های تشخیصی طبی بسیار حائز اهمیت است.

محققان دانشگاه ایلام با اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه در تلاش هستند تا راهکاری برای شناسایی این ویروس ارائه دهند.

دکتر محمود روشنی، عضو هیات علمی دانشگاه ایلام با اشاره به اهمیت تشخیص بیماری هپاتیت C، گفت: بر این اساس نیاز به یک روش ساده و بسیار حساس داریم تا بتوانیم مقدار این ویروس را در نمونه‌های سرم خون به‌ راحتی اندازه‌گیری کنیم، ولی از آنجایی‌ که روش‌های مرسوم معایبی از قبیل دقت و حساسیت کم دارند، این موضوع دانشمندان را به سمت طراحی حسگرهای الکتروشیمیایی نسبتا ارزان‌قیمت سوق داده است.

وی ادامه داد: در این طرح تحقیقاتی سعی بر آن بوده تا یک نانوحسگر با حساسیت، گزینش‌پذیری و دقت بالا برای تشخیص بیماری هپاتیت C در سرم خون طراحی کنیم.

روشنی خاطرنشان کرد: استفاده از این نانوحسگر منجر به کاهش هزینه‌های مربوط به فرایند تشخیص این بیماری می‌شود و از سوی دیگر سرعت این نانوحسگر نسبت به روش‌های معمول تشخیص این بیماری بسیار بالا است.

عضو هیات علمی دانشگاه ایلام با تاکید بر اینکه در این پژوهش از نقاط کوانتومی گرافن به‌ منظور اصلاح سطح نانوحسگر استفاده شد، ادامه داد: زیرلایه‌ نانوساختار منجر به تثبیت مقدار بیشتری از آنتی‌بادی شده و حساسیت و گزینش‌پذیری این حسگر را افزایش می‌دهد.

این محقق با اشاره به جزئیات اجرای این تحقیقات، یادآور شد: برای ساخت این نانوحسگر ابتدا سطح الکترود کربن شیشه‌ای توسط پودر آلومینا تمیز شده و مقداری از نقاط کوانتومی گرافنی تیول‌دار روی سطح قرار گرفت و در ادامه نانو ذرات نقره را بر روی سطح آن قرار دادیم و پس از برهمکنش کافی، مقداری از آنتی‌بادی را بر روی سطح نشاندیم و نانوحسگر به ‌منظور تشخیص آنتی‌ژن هپاتیت C به دست آمد.

به گفته وی، نانوحسگر ساخته شده در این طرح از دامنه خطی وسیع برخوردار بوده و حد تشخیص آن ۳ fg/mL است.

نتایج این تحقیقات حاصل تلاش‌های اکرم ولی پور دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه ایلام و دکتر محمود روشنی عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام است که در مجله Biosensors and Bioelectronics با ضریب تأثیر ۷٫۷۴۶ به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ارائه راهکار علمی جدید برای ساخت واکسن هپاتیت «ب» توسط محققان دانشگاه امیرکبیر و انستیتو پاستور

اتفاق تلخ قشم و دو پرسش از وزیر بهداشت!

ژنتیک دقیق ویروس کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد/جهش‌زایی کووید ۱۹ کمتر از ویروس آنفلوانزاست

موفقیت محقق ایرانی دانشگاه هاروارد در ابداع روشی جدید برای هدف قرار دادن ویروس‌ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها