پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

وزیر علوم: بیشتر مقالات ISI محققان ایرانی در چارک اول هستند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18587
دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 10:36

وزیر علوم: بیشتر مقالات ISI محققان ایرانی در چارک اول هستند

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در آیین نکوداشت مقام معلم و افتتاح سی و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه مازندران گفت: دانشگاه مازندران می تواند با توان علمی و با تقویت زیرساخت ها، با دانشگاه های دنیا همکاری های علمی داشته باشد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمد فرهادی در این مراسم که با حضور  رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مقامات ارشد استانی و اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران برگزار شد، با بیان اینکه حوزه آموزش عالی خوشبختانه در سطح کشور به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه در خور توجه و چشمگیری داشته است، اظهار داشت: در استان مازندران تعداد زیادی دانشگاه و مراکز آموزش عالی و موسسات آموزش عالی غیردولتی فعالیت می‌کنند که آخری، با ۴۷ موسسه آموزش عالی غیر دولتی بیشترین مورد در سطح کشور را داراست.

وزیر علوم افزود: همچنین قریب به ۲۲۰ هزار دانشجو در این استان در حال تحصیل هستند و بیش از ۳۵۰۰ عضوهیئت علمی در دانشگاه های استان مازندران و موسسات آموزش عالی به امر تعلیم و تربیت و تحقیق می پردازند.

دکترذ فرهادی در ادامه گفت: بیش از ۲۸۰۰ موسسه آموزش عالی در کشور فعالیت می‌کنند و قریب ۷۲ هزار عضو هیئت علمی، ده‌ها پژوهشگاه و پژوهشکده، ۳۹ پارک علم و فناوری و بیش از ۱۷۰ مرکز رشد در کشور وجود دارد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه های ما امروزه باید دانشگاه های نسل سوم باشند و در مسیر رسیدن به دانشگاه های نسل سوم قدم بردارند، افزود: توسعه کمی را به حد کافی داشتیم بنابراین باید ساماندهی آموزش عالی را مد داشته باشیم و بر همین اساس، در طرح آمایش آموزش عالی با مطالعه جامعی که از دید آموزشی داشت، همه سطح کشوری، استانی، منطقه ای، شهری، حتی دانشگاهی و امکانات، استعدادها، نیازها و صنعت و خدمات بررسی شد و آموزش عالی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال سامان‌دهی است و براساس ابلاغی که شده است، بیش از ۱۰ مورد اقدام باید صورت بپذیرد که از جمله آنها منطقه بندی کردن آموزش عالی است.

دکتر فرهادی ادامه داد: بحث آموزش های مهارتی به شدت مورد نیاز است که در این طرح آمایش آمده است و همچنین در برنامه ششم توسعه به خوبی به آن توجه شده است. فارغ التحصیلان ما مهارت هم باید داشته باشند و صرفاً نباید به فارغ التحصیلی از دانشگاه راضی باشند و خودشان باید آماده ورود به بازار کار شوند، نه اینکه منتظر فرصت های شغلی بمانند. فاصله ای که بین نیروهای تخصصی و نیروهای عملیاتی ما است باید کمتر شود.

وی افزود: بخش صنعت به تکنولوژی، فناوری های جدید و نیروی متخصص نیاز دارد و شرکت های دانش بنیان باید تاسیس شوند که بیش از ۳ هزار شرکت دانش بنیان در این سال های اخیر تاسیس شده اند و در ۳۹ پارک علم و فناوری که فعال است، بیش از ۱۱۰۰ شرکت دانش بنیان در این پارک ها که مرتبط با دانشگاه ها هستند مستقر هستند و بیش از ۳۲ هزار نفر از فارغ التحصیلان در شرکت های دانش بنیان مستقر هستند و ۸۰ درصد شاغلان آنها را فارغ التحصیلان دانشگاه ها تشکیل می دهند.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه خوشبختانه در دولت تدبیر و امید، بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال قراردادهای تحقیقاتی و فناوری بین وزارتخانه های دفاع و نفت با دانشگاه های امضا شده است، افزود: حدود ۱۰۰ دانشگاه با این وزارتخانه ها قرارداد داشتند که بخش عمده آن با وزارت دفاع بود و بیش از ۱۰۰۰ پروژه وجود داشت که قریب به ۵۰۰ پروژه به اتمام رسیده است. ۳۰ میدان نفتی را به تعدادی از دانشگاه های ما واگذار کردند تا سطح برداشت را یک درصد افزایش بدهند که در طی چند سال اخیر به خوبی در حال اجرا است.

دکتر فرهادی همچنین اشاره ای به مقوله محصولات دانشگاهی داشته و یادآور شد: خوشبختانه در زمینه محصولات دانشگاهی، اعم از تحقیقات، مقالات و… پیشرفت عمده ای داشته ایم. بخش عمده ای از مقالات تولیدی در چارک اول ISI هستند که در خور توجه است. تعداد مقالات علمی ما رشد ۳۹ درصدی داشته و سال ۲۰۱۳ اگر ۳۰ هزار مقاله بود، در ۲۰۱۶ به ۴۳۲۹۲ مقاله ISI رسیده است که این مقاله ها برای مطالعه و تولید محصولات جدید می تواند به کار گرفته شوند.

وی ادامه داد: به استناد پایگاه های معتبر در بخش نوآوری رتبه کشور ما به ۷۸ رسیده است، در حالی که سه سال پیش در رتبه ۱۱۳ بودیم و با این حال باز هم می توانیم جلوتر باشیم. رشد تولیدات علمی ما در دنیا در سال ۲۰۱۶ اول است، در بحث سرعت رشد تولیدات علمی، ما در میان ۲۵ کشوری که سرآمد هستند رتبه ی اول را داریم. رشد ما به ۱۷.۵ درصد رسیده است.در بخش تعداد دانشمندان، ما رشد ۴۰ درصدی داشته ایم، یعنی از ۱۷۳ نفر در سال ۲۰۱۳ به ۲۰۸ نفر در سال ۲۰۱۶ رسیده ایم.

وی افزود: در عرصه کیفیت و بازنگری و تدوین برنامه های درسی و رشته های جدید، طی سه سال گذشته ۸۳۴ برنامه درسی تدوین یا بازنگری شده است به خصوص بین رشته ای ها و چند رشته ای ها که باید این روند ادامه پیدا کند و بسیاری از اختیارات تدوین برنامه ها به دانشگاه ها واگذار شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه مازندران هم می تواند با این توان علمی و سابقه ای که دارد و با تقویت زیرساخت ها، همکاری علمی با دانشگاه های دنیا داشته باشد که جزو برنامه های ما است. این کار هم می تواند باعث افزایش دانشجو در دانشگاه ها و هم باعث همکاری علمی و پژوهشی با دنیا می شود. در دو سال اخیر به خصوص بعد از برجام، ما ۱۰ دوره دکتری مشترک با دانشگاه های خارج داشتیم، مانند اتریش ایتالیا، هلند، روسیه و آلمان. هدف ما فقط ارسال بورسیه به خارج نیست، بلکه جذب دانشجو از خارج است. ما دوره های آموزشی مشترک را تعریف کردیم و از آن مهم تر، دانشجویان دوره ی دکتری ما بخشی از دوره تحصیلی خود را در یک مرکز علمی معتبر بگذرانند که در سال گذشته بالغ بر ۱۵۰۰ دانشجوی دکتری ما از این فرصت استفاده کردند.

دکتر فرهادی به پذیرش دانشجو از خارج هم اشاره کرده و ادامه داد: خیلی سعی شده است که تسهیلات زیادی برای آنها ایجاد شود، از جمله بحث تمرکز زدایی و داشتن اختیارات توسط دانشگاه ها برای جذب دانشجوی بین المللی، تشکیل دفاتر امور کنسولی در دانشگاه های بزرگ که انشاءالله در استان مازندران هم تشکیل شود. تاکنون در کشور بالغ بر ۵۲ هزار دانشجوی خارجی داریم که بیش از ۲۵ هزار نفر در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم مشغول به تحصیل هستند، بخش عمده ای در جامعه المصطفی و بقیه در دانشگاه های علوم پزشکی مشغول به تحصیل می باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص مسائل دانشجویی نیز گفت: در زمینه مسایل دانشجویی، اقدامات رفاهی دانشجویی، خوابگاه های دانشجویی و امکانات سلامتی دانشجویان اقدامات خوبی صورت گرفته و از طریق معاونت دانشجویی نیز برای دانشجویان تسهیلات وام و مسائل رفاهی دیگربه خوبی فراهم شده است. سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان وام به دانشجویان دکتری داده شد، رقمی بین ۶۵۰ تا ۷۵۰ هزار تومان ماهیانه که امسال به ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است و همینطور سایر وام ها و تسهیلات دانشجویی که رشد ۲۰۰ درصدی داشته است.دکتر فرهادی با بیان اینکه با عنایت مجلس در برنامه ششم، ممنوعیت ساخت خوابگاه توسط دولت یا مشارکت بخش خصوصی و دولت با هم برداشته شد و اقداماتی مانند رتبه بندی خوابگاه ها، بازسازی و تجهیز آنها و رسیدگی به مشکلات آنها نیز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: دانشگاه ها زمین زیادی برای ساخت خوابگاه ها دارند و بخش خصوصی می تواند با بهره برداری از آن، خوابگاه را تاسیس کند، یا خیرین تاسیس کنند یا همان ۵۰ درصد که گفته شد که می توان از اینها برای تاسیس خوابگاه ها استفاده شود.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به اینکه امسال در بودجه، رقم بیشتری برای پوشش طرح ها در نظر گرفته شده است، ادامه داد: خوشبختانه طی دو سه سال گذشته بنیاد حامیان علم و فناوری را در کشور شکل داده ایم، البته مواردی را از گذشته حتی ۱۰ سال پیش مانند مشهد و تهران داشتیم ولی به صورت سازمان یافته، بنیاد حامیان علم و فناوری را در کشور در تهران تشکیل دادیم. ۶۳ دانشگاه ما هم بنیادهای دانشگاهی را تشکیل دادند و اقدامات بسیار ارزشمندی انجام دادند. این خیرین یک و نیم میلیون متر مربع برای ما در حوزه های دانشگاهی فضا ساختند که بیشتر در زمینه خوابگاه، دانشکده، آزمایشگاه و سلف سرویس و تجهیزات آزمایشگاهی بوده است

وی ادامه داد: افزایش فضای ورزشی دانشگاه ها که زیر هفت دهم متر مربع بود به بالای ۱متر رسیده است و همینطور تاسیس مراکز ارزیابی سلامتی و مشاوره در ۵۰ دانشگاه ایجاد شده است که ا‌ن‌شاءالله بیشتر می شود. همچنین در باب فعالیت های حوزه دانشجویی می توان به تاسیس انجمن های علمی- دانشجویی، کانون های هنری و فرهنگی، تشکل های سیاسی و تشکل های اسلامی اتحادیه ها اشاره کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اجرای ۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه پیشران هسته‌ای طی چهار سال آینده

ایران به دانش فنی تولید کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان دست یافت

تجاری سازی دستاورد محققان مرکز ملی لیزر: سیستم جوش لیزری به فولاد مبارکه می رود

تولید نانوداربست‌های استخوانی هیدروژلی در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها