- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

چسب‌های نوآورانه محقق ایرانی با غلبه بر ماده سرطانزای اوراق فشرده چوبی ثبت جهانی شد

یک محقق ایرانی موفق شد با استفاده از چسب‌های معدنی نوآورانه در تولید ورق‌های فشرده چوبی، موجب حذف خطرات ناشی از انتشار ماده سرطانزای فرمالدهید شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران،‌ دکتر علی شالبافان، عضو هیأت علمی گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشگاه تربیت مدرس درباره این دستاورد خود که طی یک پژوهش بین‌المللی انجام شده و در موسسه اختراعات اروپا به ثبت رسیده است، گفت: امروزه يکي از چالش‌هاي صنايع اوراق فشرده چوبی استفاده از چسب‌هاي سنتزي بر پايه فرمالدهيد است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان جهاني پژوهش‌هاي سرطان در سال ۲۰۰۶ و همچنین تایید این اطلاعات توسط سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا در سال ۲۰۱۲، فرمالدهيد حتي در غلظت هاي پايين، از عوامل سرطانزا شناخته شده است و قرار گرفتن در معرض فرمالدهيد براي انسان بسیار مضر است. از اين روي کاهش ميزان انتشار فرمالدهيد از اوراق فشرده چوبي به عنوان يکي از موضوعات مهم تحقيقاتي در دنيا به شمار می‌رود و راهکارهاي متعددي براي کنترل اين موضوع نيز ارائه شده است.

وی به مزایای چسب‌های معدنی اشاره کرد و گفت: عدم انتشار فرمالدهيد، مقاومت بسیار مناسب به عوامل جوي، آتش و عوامل بيولوژيک و ارزان بودن از جمله مزاياي بارز چسب هاي معدني و اوراق فشرده چوبی توسعه يافته از آنهاست.
به گفته این محقق کشورمان،‌ همچنین برای تولید چسب های معدنی از ضایعات توليد و سرباره فرآيندهاي صنعتي استفاده می‌شود. استفاده از ضايعات توليد (محصولات جانبی) فرآيندهاي صنعتي – معدنی مي تواند نقش بسزايي در کاهش آلودگي هاي محيط زيست داشته باشد.

دکتر شالبافان در پایان افزود: این طرح در قالب فعالیت پژوهشی مشترک بین المللی با موسسه تحقیقاتی پژوهش های چوب در هامبورگ آلمان و همچنین کمپانی Swiss Krono Group از تولیدکنندگان برتر اوراق فشرده چوبی در جهان انجام شد و نتایج تحقیق در قالب پتنت بین المللی در موسسه اختراعات اروپا  ثبت شده است. همچنین مقالات علمی متعدد در نشریات و کنفرانس های تخصصی معتبر صنایع چوب (Holzforschungو European Journal of Wood and Wood Products) از این دستاورد علمی به چاپ رسیده است.

انتهای پیام