جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

باطل شدن کارت قرمز یونسکو پس از ۵ سال: عضویت دوباره ژئوپارک قشم در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18495
یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 10:16

باطل شدن کارت قرمز یونسکو پس از ۵ سال: عضویت دوباره ژئوپارک قشم در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها

ژئوپارک قشم پس از دریافت کارت قرمز در سال ۹۱، امسال بار دیگر به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو درآمد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد با اعلام این خبر یادآور شد: ژئوپارک قشم در سال ۱۳۸۵ برای نخستین بار عضو این شبکه جهانی شده بود که در سال ۹۱ از این شبکه بیرون رفت؛ اما با تلاش‌های شبانه‌روزی جامعه محلی، کارشناسان و مدیران و با حمایت کامل مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم موفق شد دوباره به این عنوان ارزشمند دست یابد.

وی خاطرنشان کرد: اواخر سال ۹۵ آخرین جلسه با نمایندگان یونسکو در قشم برگزار شد و در این نشست به‌طورتلویحی به پذیرفته‌شدن مجدد ژئوپارک قشم در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها اشاره شد و امروز کارت قرمز این ژئوپارک به کارت سبز تبدیل شده است.

مومنی تصریح کرد: سازمان یونسکو، همچنین جزیره قشم را به عنوان میزبان نشست منطقه‌ای و کارگاه آموزشی ژئوپارک‌های جهانی که قرار است اردیبهشت ماه سال ۹۶ برگزار شود، انتخاب کرد.

وی ضمن ابراز امیدواری از اخذ نمایندگی یونسکو در منطقه قشم در آینده نزدیک اظهار امیدواری کرد از این پس با اخذ نمایندگی یونسکو در این منطقه مجوزهای ثبت ژئوپارک در منطقه خاورمیانه و آفریقا از سوی ایران صادر شود.

مومنی با بیان این‌که این افتخار با حمایت و پیگیری‌های دولت تدبیر و امید به نتیجه رسیده است، افزود: با گسترش ژئوپارک در منطقه آزاد قشم توسعه پایدار در جوامع محلی و افزایش تولیدات صنایع دستی جهت پیشبرد بخش اقتصادی این مناطق روی خواهد داد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: به دنبال توسعه و رشد جوامع محلی بر پایه مسایل اقتصادی و جذب توریست داخلی و خارجی هستیم که خوشبختانه تاکنون در این زمینه به توفیقات خوبی رسیده‌ایم.

این مقام مسوول ضمن اشاره به سال تولید و اشتغال افزود: با توسعه اشتغال در منطقه قشم یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی عملی خواهد شد و جوامع محلی را توانمند و متکی به خود خواهد کرد.

به گفته مومنی، ثبت ژئوپارک قشم در یونسکو به عنوان تنها ژئوپارک ایران و خاورمیانه باعث ارتقای سطح بین‌المللی کشورمان در این زمینه و ایجاد اثر تعیین‌کننده و نقش تاثیر‌گذار برای کشورمان خواهد شد.

همچنین عضو شورای جهانی ژئوپارک‌های یونسکو و مسئول پرونده ثبت جهانی ژئوپارک قشم گفت: در پایان دویست و یکمین نشست شورای اجرایی یونسکو، ۸ ژئوپارک جدید از کشورهای ایران، مکزیک، چین، اسپانیا، فرانسه و کره جنوبی به عنوان ژئوپارک‌های جهانی یونسکو اعلام شدند.

علیرضا امری‌کاظمی، خاطرنشان کرد: برنامه ژئوپارک‌ها در سال ۲۰۱۵ به عنوان برنامه رسمی یونسکو به تصویب رسید و پیش از آن ژئوپارک ها زیرمجموعه یونسکو نبودند، این امر اهمیت پذیرفته شدن قشم در این شبکه جهانی را دوچندان می‌کند.

وی با بیان این‌که رسیدن به این جایگاه هر چند اهمیت بالایی دارد، تصریح کرد: اما مهمتر از آن، حفظ ژئوپارک و استمرار حرکت مثبت آن به سوی رونق اقتصادی و توانمندسازی جامعه محلی از طریق توسعه گردشگری و حفاظت از میراث زمین شناختی منطقه است.

مسئول پرونده ثبت جهانی ژئوپارک قشم افزود: یونسکو چهار سال دیگر ژئوپارک قشم را مورد ارزیابی قرار خواهد داد و در صورتی رأی به ماندن آن در فهرست جهانی خواهد داد که این ژئوپارک در راه تحقق اهداف و برنامه‌های خود موفق عمل کرده باشد.

پیش‌بینی می شود مطرح شدن ژئوپارک بین‌المللی قشم زمینه توسعه روزافزون گردشگری در سطح بین‌الملل و در پی آن توسعه اقتصادی و اشتغال بخش عظیمی از بومیان جزیره در کنار مراقبت صحیح از میراث ماندگار فرهنگی بر اساس استانداردهای بین‌المللی یونسکو را فراهم سازد.

ژئوپارک جهانی قشم با وسعتی بالغ بر ۳۰ هزار هکتار در غرب جزیره قشم واقع شده که شرق آن به روستای طبل و سلخ، غرب آن به روستای گوری و کانی، شمال آن به ساحل شمالی و جنوب آن به ساحل جنوبی منتهی می‌شود.

ژئوپارک جهانی قشم به عنوان اولین و تنها ژئوپارک خاور‌میانه سال۲۰۰۶در یونسکو به ثبت شبکه‌جهانی ژئوپارک‌ها رسید و ایران نیز به واسطه آن یکی از شش کشور صاحب ژئوپارک در قاره پهناور آسیا بعد از چین، مالزی، کره، ژاپن و ویتنام و به عنوان یکی از ۱۹ کشور جهان بطور رسمی کاندیدای بهره‌مندی از این امتیاز شده است.

ژئوپارک جهانی قشم به عنوان نخستین ژئوپارک ایران یکی از منحصر به فردترین ژئوپارک‌هایی جهان است که به واسطه قرار گرفتن در کنار سواحل زیبای خلیج‌فارس و جنگل دریایی حرا، چندین پدیده بارز زمین‌شناسی را در خود جای داده و به پارک زمین شناسی ایران تبدیل شده است.

وجود مجسمه‌های طبیعی و نقش برجسته‌های پراکنده، چین‌خوردگی‌ها و کوه‌های شگفت‌آور، سطوح تخت و صفه‌ها در ارتفاعات، ستون‌های حاصل از عوامل فرسایش، برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های به‌وجود آمده از هوازدگی، مخروط افکنه‌ها و قطعه‌های فروافتاده در پای ارتفاعات، کوهسرها و هیکل‌های که دست هنرمند طبیعت به تازیانه باد و باران پدید آورده، تندیس‌های اعجاب‌آوری که در شکل‌های مختلف همچون لاک‌پشت، سگ، مارمولک، اسب آبی و یا حتی چهره‌ آدمی در حالت خشم و فریاد، پدیده‌های زمین‌شناسی نادر و بی‌مانندی هستند که هریک به تنهایی جذابیت و زیبایی خاص دارند.

ژئوپارک جهانی قشم دارای چندین سایت اصلی می‌باشد که  بام قشم، تنگه چاه کوه، دره تندیس‌ها، دره ستاره افتاده:، کاسه سلخ، دره شور از آن جمله‌اند.

 

مطالب مرتبط

در تهران راه اندازی می شود: مرکز آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب آوری زلزله منطقه غرب و مرکز آسیا

خطر از دست دادن جایزه «ابن سینا» یونسکو به دلیل بدهی معوقه!

اتفاق تلخ قشم و دو پرسش از وزیر بهداشت!

ایران، صاحب «کرسی یونسکو در ترویج علم» شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها