جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

عقد قرارداد با دانشگاه‌ها زیر سایه «درخت دانش فضایی» با ۶۵۰ فناوری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18493
یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 09:51

عقد قرارداد با دانشگاه‌ها زیر سایه «درخت دانش فضایی» با ۶۵۰ فناوری

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به تعاملات پژوهشگاه فضایی ایران با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، از همکاری با ۱۱ دانشگاه در حوزه فضایی طی سال ۹۶ خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران ، دکتر سعید شاخصی گفت : برنامه های پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران در ۳ محور اصلی طراحی شده است و یکی از این حوزه‌ها پژوهش و فناوری است که زمینه‌ساز پروژه‌های آینده این پژوهشگاه است.

وی با بیان این که بسترسازی در این حوزه در راستای استفاده از پتانسیل‌های کل کشور است، افزود : با پتانسیل خوبی که در حوزه فضایی در دانشگاه‌های فنی و مهندسی کشور در قالب اساتید و دانشجویان این دانشگاه ها وجود دارد، تعامل با دانشگاه ها از جمله کارهایی است که در این حوزه آغاز شده است.

به گفته شاخصی، حجم این تعاملات در سال ۹۶ افزایش می‌یابد و پروژه هایی که توسط اساتید برای دانشجویان تعریف شده است در راستای ماموریت‌های پژوهشگاه فضایی هدفمندتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از ماموریت‌های این پژوهشگاه طراحی  ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی است، افزود: این حوزه پتانسیل خوبی برای زیرسیستم ها و زیرسامانه این ماهواره ها در دانشگاه های کشور دارد و البته مراکز تحقیقاتی دیگری شناسایی شده‌اند که می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران خاطرنشان کرد: در حال فعالیت برای شناسایی فناوری ها در حوزه ماهواره و انتقال ماهواره از یک مدار به مدار بالاتر هستیم که با توجه به اولویت بندی ها تاکنون حدود ۶۵۰ فناوری در این حوزه شناسایی شده است و کار و پژوهش بر روی این فناوری ها با اولویت و هدفمند انجام می شود.

شاخصی با اعلام اینکه تمام تخصص های این حوزه در کشور وجود دارد ، اظهار داشت : باید تجربه بیشتری در این زمینه ها حاصل شود تا بتوانیم به محصول برسیم . البته در این تعاملات با دانشگاه ها در حوزه فناوری همکاری می کنیم و موضوع محصول مطرح نیست.

 همکاری با دانشگاه های معتبر ایرانی  در دستور کار پژوهشگاه

وی از امضای قرارداد در همین حوزه با سه دانشگاه خبر داد و تصریح کرد : دانشگاه صنعتی شریف ، پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشگاه شریف از مراکزی هستند که قرارداد همکاری در حوزه فناوری فضایی با آنان امضا شده است و با دانشگاه های خواجه نصیرالدین طوسی ، شیراز و صنعتی تا چند روز آینده قرارداد همکاری منعقد می شود.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران در ادامه گفت : تا یک ماه آینده نیز با دانشگاه های علم و صنعت، دانشگاه اصفهان ، دانشکده ژئوفیزیک دانشگاه تهران ، دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران و دانشگاه تبریز نیز قرارداد امضا می شود .

وی از تدوین پیوست های فنی در قرارداد های منعقده با دانشگاه ها خبر داد و تصریح کرد: این پیوست های فنی هر کدام به عنوان یک پروژه دانشگاهی برای اجرا تعریف می شوند که دانشجویان در قالب پایان نامه با همکاری اساتید خود انجام می‌دهند و یا به صورت یک مجموعه پژوهشی انجام می‌شوند.

شاخصی درباره انتقاداتی که با موضوع موازی‌کاری در این حوزه مطرح می شود نیز گفت: در گذشته ساخت ماهواره به چند دانشگاه واگذار شده بود که کل پروژه را در یک جا انجام می‌دادند؛ اما در برنامه جدید قرار است از کل دانشگاه های کشور برای اینکار استفاده شود و فناوری ها در این مراکز شکل بگیرد و با تجمیع در پژوهشگاه فضایی و با استفاده از آزمایشگاه های سیستمی در این حوزه به صورت یک محصول تولید شود و با شناسایی توانایی اساتید و فعالان این حوزه از کارهای موازی جلوگیری می شود

وی مزیت دیگر تعاملات با دانشگاه ها را شناسایی دانشجویان توانمند و خلاق در این حوزه عنوان کرد و افزود : با فارغ التحصیل شدن این دانشجویان ما می توانیم در راستای جذب آنان و ارایه پروژه های بزرگتر و همچنین فعالیت در شرکت های دانش بنیان همکاری کنیم .

 شناسایی ۱۰۰ فناوری فضایی در پیوست های فنی با دانشگاهها

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران تاکید کرد: در پیوست های فنی که با دانشگاه ها امضا شده است؛  بیش از ۱۰۰ فناوری مشخص و شناسایی شده است که دانشگاه های طرف قرار داد امکان فعالیت در این تعداد فناوری را دارند.

وی زمان اجرای قراردادهای منعقده با دانشگاه ها را ۳ ساله اعلام کرد و افزود :زمان ۳ سال را برای اجرای قراردادها در نظر گرفتیم تا این فعالیت ها بتوانند به نتیجه برسند و این زمان به طور مثال با پایان نامه های دکترا در دانشگاه ها که ۳ تا ۴ ساله است مطابقت دارد.

شاخصی با تاکید بر اینکه دارا بودن رشته های هوا و فضا از اولویت های همکاری با دانشگاه ها است ، خاطر نشان کرد : با عقد قراردادها تا یک ماه آینده ۱۱ دانشگاه در سال ۹۶ در این حوزه با پژوهشگاه فضایی همکاری می کنند و البته امکان همکاری موردی با دانشگاه های دیگر نیز وجود دارد.

تدوین درخت دانش فضایی تا چند ماه آینده

وی در ادامه گفت : تاکنون دانشگاه ها به این صورت قراردادی با پژوهشگاه  نداشتند و با توجه به ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران که تجمیع این فعالیت ها و استفاده از توان پژوهشی دانشگاه‌ها است ، این نوع همکاری با دانشگاه ها در این پژوهشگاه تعریف شد.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اینکه تا این مرحله حدود ۶۵۰ فناوری شناسایی شده است ، افزود : این تعداد می‌تواند به صورت جزیی و اولویت‌دار شناسایی شده و بیشتر شود و در این زمینه تا چند ماه آینده تدوین درخت دانش فضایی را در برنامه داریم که در آن فناوری‌های مورد نیاز این دانش به صورت کامل شناسایی شده است و می تواند بسترسازی مناسبی برای آینده این حوزه باشد.

 انتهای پیام

مطالب مرتبط

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

در راستای برنامه پرتاب ماهواره زمین آهنگ انجام شد: آزمون موفق زیرمداری بلوک انتقال مداری

ساخت آشکارساز قابل حمل ترکیبات شیمیایی ممنوعه در کشور

آزمون زیرمداری موفق سامانه انتقال مداری سامان ۱

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها