جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ایجاد «شهر دانش» در دانشگاه تهران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18393
چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 08:59

ایجاد «شهر دانش» در دانشگاه تهران

با افتتاح نمایشگاه دستاوردهای آزمایشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، از سه طرح و برنامه دانشگاه رونمایی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران برنامه سوم توسعه دانشگاه تهران، طرح شهر دانش دانشگاه و نظام‌نامه کد بین‌المللی اخلاق پژوهش، سه طرحی بودند که ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، همزمان با هفته معلم و با حضور مهندس اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، و دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در نمایشگاه دستاوردهای تحقیقاتی دانشگاه رونمایی شدند.

در این مراسم دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، دلیل برگزاری نمایشگاه دستاوردهای آزمایشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پارک علم و فناوری را رونمایی از این سه طرح عنوان کرد.

وی اصلی‌ترین اهداف برنامه سوم را ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه و حضور در چرخه تولید دانش و ارائه دستاوردهای علمی و فناوری جهانی، نوآوری و حرکت به سوی دانشگاه ایده‌پرداز و کارآفرین و ارتقای اخلاق و مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانست.

دکتر نیلی احمدآبادی با تأکید بر اینکه دانشگاه مرز نمی‌شناسد، بین‌المللی‌سازی را ارتقای فعالیت‌های بین‌المللی دانست و تصریح کرد: «دانشگاهی که فعالیت بین‌المللی نداشته باشد صرفاً یک مدرسه بزرگ است. زمانی که صحبت از افزایش دانشجویان خارجی می‌کنیم به این معناست که فرصتی برای گسترش اخلاق و فرهنگ کشور ایجاد و به صلح و پایداری و برقراری ارتباط بهتر با دیگر کشورها کمک می‌کنیم و با اعزام دانشجویان به فرصت‌های مطالعاتی کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقا می‌دهیم.

رئیس دانشگاه تهران افزود: «برای حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و ایده‌پرداز کارهای خوبی انجام داده‌ایم و بسیاری از تولیدات علمی آزمایشگاه‌های ما به محصول تبدیل شده است».

وی اعلام کرد که دانشگاه تهران در طرح ساماندهی خود طرح جدیدی دارد و آن طرح جامع شهر دانش است که از این ظرفیت برای تحقق اهداف کارآفرین استفاده خواهد کرد.

رئیس دانشگاه وجود استادان و دانشجویان را در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و در قسمت مرکزی و تجاری شهر تهران یک تحول بزرگ برای دانشگاه تهران و هم شهر تهران توصیف کرد.

دکتر نیلی احمدآبادی موضوع سوم برنامه دانشگاه را ارتقای اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی عنوان کرد و راهکار این موضوع را بحث نظام‌نامه کد بین‌المللی اخلاق پژوهش دانست.

رئیس دانشگاه تهران توجه به الزامات اخلاقی و رعایت استانداردهای اخلاق در پژوهش را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد و افزود: «حفظ حقوق آزمودنی‌های انسانی و حیوانی در انجام تحقیقات دانشگاهی یک مأموریت انسانی و مورد تاکید آموزه‌های دین مبین اسلام است. امروزه نه تنها پیشگیری از بروز پیامدهای زیانبار روحی و جسمی برای این آزمودنی‌ها رسالت همه پژوهشگران است، بلکه اتخاذ رویکرد حکمت‌آمیز در توسعه تحقیقات علمی اقتضا می‌کند محیط زیست بشر و جهان هستی نیز از پیامدهای سو احتمالی تحقیقات در امان باشد».

وی رونمایی از نظام‌نامه کد بین‌المللی اخلاق پژوهش را به منزله آمادگی دانشگاه تهران برای اعطای شناسه اختصاصی اخلاق پژوهش به پژوهشگران دانست.

رئیس دانشگاه تهران در پایان تصریح کرد: «دانشگاه تهران مفتخر است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این پس وظیفه حمایتی و نظارتی خود را در این خصوص مطابق استاندارهای پذیرفته شده بین‌المللی به انجام برساند».

در پایان این مراسم از سه طرح دانشگاه رونمایی و نمایشگاه دستاوردهای آزمایشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پارک علم و فناوری رسماً افتتاح شد. این نمایشگاه تا ۱۴ اردیبهشت دایر خواهد بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راهکار نوین پژوهشگران ایرانی برای تأمین پایدار آب آشامیدنی در مناطق دوردست

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها