پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

پیشتازی تلخ ایران در بهره‌برداری از آبهای زیرزمینی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18369
سه شنبه، ۱۲ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 14:47

پیشتازی تلخ ایران در بهره‌برداری از آبهای زیرزمینی

آمارهای جهانی نشان می‌دهد ایران در زمینه بهره‌برداری از آبهای زیرزمینی برای تامین منابع آبی ۳۰ درصد جلوتر از دنیا حرکت می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، نشست خبری کارگاه آموزشی بین المللی مدیریت خشکسالی و کنترل بیابان زایی با حضور دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر مویدی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی برگزار شد.

در این نشست دکتر کافی ضمن اشاره به مشهد ۲۰۱۷ و دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان مرجع علمی این رویداد بین المللی اظهار داشت: کارگاه مدیریت خشکسالی و کنترل بیابان زایی از جمله کارگاه هایی است که همه سال توسط مرکز علم و فناوری کشورهای جنبش عدم تعهد در زمینه های علمی برگزار می گردد. وی با توجه به جایگاه علمی ایران و دانشگاه فردوسی مشهد، همچنین ویژگیهای منطقه ای خراسان به عنوان یک منطقه کم آب و خشک را از دلایل اصلی برگزاری این کارگاه در مشهد و دانشگاه فردوسی مشهد برشمرد.

وی هدف از این کارگاه ها و نشست های بین المللی را تبادل تجربیات و تحقیقات موفق میان کشورها خصوصا کشورهایی که از نظر اقلیمی وجوه مشترکی با ایران دارند بیان کرد و افزود : در این کارگاه از ۲۲ کشور از کشورهای درحال توسعه شرکت می‌کنند که ۵ سخنران ویژه به عنوان دانشمندان متخصص در حوزه خسکسالی و بیابان زایی به شمار می آیند. همچنین نتایج این کارگاه به صورت قطع نامه و همچنین در قالب کتاب ارائه خواهد شد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه افزود: مساله خشکسالی مساله بسیار مهمی است که می تواند منشاء بسیاری از معضلات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی و بهداشتی باشد. وی مهاجرت و حاشیه نشینی در شهرها، بیکاری و اشتغال به مشاغل کاذب را از جمله عواقب بحران خشکسالی در منطقه خراسان دانست.

دکتر کافی منظور از مدیریت خشکسالی را چگونگی زندگی کردن با پدیده خشکسالی دانست و گفت : آنچه به عنوان مدیریت خشکسالی مطرح می‌شود مدیریت شرایط زندگی با آن است و هدف از کنترل بیابان زایی جلوگیری از پیشروی بیابانها و کاهش خسارات ناشی از خشکسالی است.

دکتر مویدی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی نیز درباره این کارگاه اظهار داشت : همکاری دانشگاه فردوسی مشهد با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در کنار هم می تواند نقطه قوتی برای حضور در عرصه های علمی بین المللی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی باشد. وی با اشاره اهمیت مساله خشکسالی در کشور ایران و خصوصا استان خراسان افزود: ۳۷درصد اراضی دنیا را بیابان تشکیل می دهد. این در حالی است که یک سوم اراضی ایران بیابان بوده و از نظر طبقه بندی اقلیمی ۳۵ درصد کشور اقلیم خشک به شمار می‌آید و همین امر یکی از دلایل برگزاری این نشست در ایران و مشهد است.

وی وضعیت ذخایر آبی استان را بحرانی دانسته و گفت: فقط ۵ شهرستان استان خراسان رضوی از نظر اقلیمی نیمه خشک است. ۸۵ درصد از منابع آب استان از آبهای زیرزمینی تامین می شود و این رقم در کل کشور ۵۰ درصد و در دنیا ۲۰ درصد است.

وی درمورد کارگاه مدیریت خشکسالی و کنترل بیابان زایی گفت: این اولین بار است که با تلاشهای دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ، مرکز علم و فناوری کشورهای جنبش عدم تعهد یک کارگاه بین المللی در ایران و در مشهد برگزار می‌کند.

این کارگاه یکم تا سوم خرداد ماه ۱۳۹۶ در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بهینه‌سازی تولید پپتیدهای نوترکیب ضد مقاومت آنتی بیوتیکی به ابتکار محقق ایرانی

رقابت خودروی «فرمول دانشجویی» ایرانی با تیم‌های دانشجویی از ۸۰ کشور دنیا

عضویت دو دانشگر ایرانی در آکادمی علوم جهان

نام‌گذاری سه خیابان مشهد به نام اساتید فقید دانشگاه فردوسی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها