جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ویروس شناس برجسته ایرانی، برنده جایزه فرهنگستان ملی علوم آمریکا شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:18318
سه شنبه، ۱۲ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 10:29

ویروس شناس برجسته ایرانی، برنده جایزه فرهنگستان ملی علوم آمریکا شد

استاد پردیس ثابتی، دانشمند برجسته ژنتیک و ویروس شناسی موفق به دریافت جایزه «ریچارد لونزبری» فرهنگستان ملی علوم آمریکا شد.
به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، فرهنگستان ملی علوم آمریکا روز یکشنبه طی مراسمی در واشنگتن با اعطای این جایزه از استاد و سرپرست گروه پژوهش زیست‌شناسی دانشگاه هاروارد تجلیل کرد.
در این مراسم صدها تن از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی اروپا و آمریکا شرکت داشتند.

جایزه «ریچارد لونزبری» هر دو سال یکبار با مشارکت آکادمی علوم فرانسه به دانشمندان آمریکایی و فرانسوی اعطا می‌شود.

پردیس ثابتی از نام‌آورترین متخصصان ژنتیک و ویروس شناسان جهان است و جایزه امسال را به دلیل تلاش‌ها و دستاوردهای ارزنده پژوهشی در عرصه زیست‌شناسی و پزشکی و نشر گسترده نتایج آنها در مجامع علمی بین‌المللی با هدف استفاده برای درمان بیماری‌های عفونی و واگیردار دریافت کرده است.

این دانشمند ایرانی‌تبار با تیم پژوهشی تحت مدیریت خود روش‌های نوینی را در مطالعات بخش تکاملی در انسان و ویروس‌ها و مدل‌های جدید برای مبارزه با بیماری‌های نوظهور و همه‌گیر مانند «ابولا» و «تب لاسا» ارائه داده است.

تلاش‌های او در سه سال گذشته، ثابت کرد که ویروس «ابولا» از گینه و سیرالئون در آفریقا شیوع پیدا کرده و از انسان به انسانی دیگر انتقال یافته است.

تحقیقات او و همکارانش به کشف و تولید واکسن و شیوه مداوای این دو بیماری انجامید.

ثابتی نقش ارزنده‌ای در رهبری تلاش‌های جهانی برای ثبت و ضبط داده‌های علمی مربوط به بیماری‌های نوظهور و استفاده آنها در مراکز علمی و پزشکی داشته است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران،‌ از کارهای پیشین پردیس ثابتی می‌توان به ابتکارهایی چند اشاره کرد که براساس آن می‌توان همه ژنوم انسان یعنی همه کروموزم‌های گوناگون را که در هسته سلول‌های یک گونه معین یافت می‌شوند، اسکن کرد. این پژوهش به شناخت صدها جایگاه ژنتیکی در جمعیت سه قاره منتهی شد که این خود یافته‌های تازه‌ای را در زمینه مقاومت در برابر بیماری‌های عفونی به دنبال آورد.

پیشتر او ساختار ژنتیکی مالاریا را هدف گرفت که نتیجه پژوهش‌هایش موجب شهرت جهانی این دانشمند ایرانی‌تبار شد.

پروژه جدید ثابتی و همکارانش به مطالعه بر روی بیماری «زیکا» و مبارزه با آن متمرکز است که در صورت ابتلای مادر باردار موجب نقایص مشهود و درمان‌ناپذیر در نوزادان می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دانشجوی ایرانی، برنده جایزه جهانی «طراحی نورپردازی»

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

جایزه دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت به پژوهشگر ایرانی رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها