- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

عامل مهم سرطان ایرانی‌ها از نظر رئیس آژانس بین‎المللی تحقیقات سرطان

رئیس آژانس بین‎المللی تحقیقات سرطان گفت: ۴۰ درصد علل سرطان‌ها نامعلوم است.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر کریستوفر وایلد که به ایران سفر کرده است، در بازدید از دانشگاه علوم پزشکی گلستان، طرح کوهورت گلستان و بیوبانک سرطان این استان در بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان اظهار کرد: شیوع سرطان در دنیا با توجه به پیر شدن جمعیت در حال افزایش است و در ایران نیز شیوع سرطان بالاست. سرطان بیشتر در بین افراد مسن دیده می‎شود و هزینه‎های ناشی از این بیماری به نظام درمان فشار وارد می‎کند.

وی بیشترین میزان سرطان‎ها را در آمریکا و اروپای غربی و علت آن را طول عمر بالاتر افراد دانست.

وایلد، یکی از اصلی‎ترین راهبردهای آژانس بین‎المللی تحقیقات سرطان را تلاش برای جلوگیری از وقوع سرطان برشمرد و با اشاره به تحقیقاتی که روی سرطان در استان گلستان (شهرستان‎های گرگان و گنبدکاووس) طی ۲۰ سال در حال انجام است، بر حفظ نمونه‌های سرطان تاکید و اظهار کرد: ابتلاء به سرطان در افراد، مختلف است. برخی سرطان‎ها در برخی کشورها نیز با یکدیگر تفاوت دارند در استان گلستان سرطان مری و معده بیشتر شایع است ولی در اروپای غربی سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات شیوع بیشتری دارد . در سال‎های اخیر به تدریج سرطان مری کمتر شده و میزان سرطان سینه و سرطان روده بزرگ در حال افزایش هستند.

وی با اشاره به اینکه سرطان‎ها دلایل گوناگونی دارند به دو علت عمده سرطان در ایران پرداخت و افزود: وجود سرطان‎های قدیم و بروز سرطان‎های جدید دو مشکل اساسی است. از دلایل بروز سرطان در ایران می‎توان به نوع تغذیه ایرانی‌ها و پرخوری و چاقی اشاره کرد، به طوری که ۳۵ درصد غذایی که مردم ایران می‎خورند اضافی است و یکی از دلایل بروز سرطان همین عامل است.

رئیس آژانس بین‎المللی تحقیقات سرطان با بیان اینکه داشتن بیوبانک سرطان مقدمه خوبی برای پیشرفت در گام‎های بعدی است، گفت: یکی از فعالیت‎های علمی و برجسته‌ای در مرکز تحقیقات سرطان استان گلستان انجام می‎شود،‌تشکیل بیوبانک سرطان است که نتایج خوبی در آینده برای پیشگیری و درمان سرطان خواهد داشت.

وایلد افزود: آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، تجربیات علمی و تحقیقاتی جهانی را منتقل خواهد کرد و استان گلستان در تربیت نیروی انسانی در زمینه تحقیقات سرطان ، جزو موفق‌ترین‌ها در خاورمیانه است.

انتهای پیام