جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ابداع ترکیب دارویی درمان عفونت استخوانی توسط دانشمند ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17659
چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، ۱۳۹۶ | 12:04

ابداع ترکیب دارویی درمان عفونت استخوانی توسط دانشمند ایرانی

استادیار ایرانی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی موفق به طراحی و سنتز ترکیب دارویی جدیدی برای درمان بیماری خطرناک عفونت استخوان تولید کند.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، این کشف راهی نوین برای درمان چرک باکتریایی استخوان‌ها پیش روی پزشکان قرار می‌دهد.

دکتر پریش صدقی‌زاده با انتشار مقاله‌ای در نشریه معتبر «Medicinal Chemistry» ترکیب دارویی جدید موسوم به « sphosphonate-Ciprofloxacin» را که نوعی ترکیب آنتی‌بیوتیک است و برای درمان بیماری «اوستئومیلیتیس بیوفیلمس» (عفونت باکتریایی استخوانی) به‌کار می‌رود، ارائه کرده است.

استخوان‌ها، سخت‌ترین بافت‌های بدن هستند اما در برابر تهاجم برخی از باکتری‌های عفونی آسیب‌پذیرند. در بدن انسان ۲۰۶ قطعه استخوان وجود دارد که در صورت آلودگی به عفونت باکتریایی می‌تواند منجر به مرگ سلول‌های بافت استخوانی، قطع عضو و حتی مرگ بیمار شود. تخمین زده شده که اوستئومیلیت استخوانی از هر ۱۰ هزار نفر، دو نفر را مبتلا می‌کند.

روش فعلی درمان چرک استخوان، دوره‌های استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها متداول است که با عوارض جانبی متعدد همراه می‌شود؛ آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده با بر هم زدن متابولیسم بدن بیمار، گاه باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیر به کبد و کلیه‌ها می‌شوند و در مقادیر بالا مسمومیت بیمار را بدنبال خواهد داشت و معمولا تاثیر زیادی بر روی ناحیه عفونی نداشته و مقدار زیادی از این آنتی‌بیوتیک‌ها از بدن دفع می‌شود اما ترکیب آنتی‌بیوتیک جدید (Bisphosphonate-Ciprofloxacin)به شکلی هوشمند منطقه چرکین استخوان را هدف قرار می‌دهد و نیازی به مصرف زیاد و طولانی مدت ندارد بنابراین عوارض جانبی آن بر روی بدن بیمار به شدت کاهش یافته می‌یابد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ریاضیدان ایرانی، برنده جایزه موسسه آمار ریاضی آمریکا شد

دکتر برجیان از پیشگامان دندانپزشکی اطفال در ایران درگذشت

دستاورد محققان ایرانی در جابجایی موثر مولکول های آب بین نانوکانال‌ها

دستاورد جالب محققان دانشگاه شیراز: ترمیم شکستگی بال پرندگان با استخوان سگ و گوسفند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها