شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ساخت «میکروسیستم خانگی ساده برای شناسایی سلول‌های سرطانی» در دانشگاه تهران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17477
شنبه، ۲۶ فروردین، ۱۳۹۶ | 17:53

ساخت «میکروسیستم خانگی ساده برای شناسایی سلول‌های سرطانی» در دانشگاه تهران

یک دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مکانیک دانشگاه تهران «میکروسیستم بررسی سریع سلول‌های سرطانی» را طراحی کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران سید ایمان اسحق حسینی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مکانیک پردیس فنی دانشگاه تهران، که این پروژه را با راهنمایی دکتر مهدی مقیمی زند به انجام رسانده است، استفاده از ابزارهای ساده، برای تشخیص سرطان را هدف این دستاورد دانست و گفت: «همانگونه که افراد عادی در منزل فشار خون و قند خون خود را با دستگاه‌های رایج چک می‌کنند، باید با ابزارهای ساده نیز بتوانند سرطان را تشخیص دهند».

اسحق حسینی با بیان اینکه این پروژه حدود ۲ سال به طول انجامیده است، افزود :«۶ ماه به مطالعه و تحقیق و یک سال و نیم به فعالیت‌های عملیاتی اختصاص پیدا کرد و نهایتاً این سیستم به صورت یک تراشه الکترونیکی طراحی و ساخته شده است».

وی تشخیص بیماری‌های خونی به صورت زودهنگام توسط مردم عادی، تشخیص مالاریا و میزان تأثیرگذاری دارو را از کارکردهای این ابزار الکترونیکی برشمرد.

پژوهشگر جوان در تشریح مشخصات فنی این دستاورد، اظهار داشت: «این سیستم از یک تراشه ۲ تا ۳ سانتی‌متری روی یک صفحه شیشه‌ای، لایه نشانی و یک کانال میکرومتری که از داخل آن تعداد محدودی از سلول‌ها عبور می‌کنند، تشکیل شده و شامل خروجی و ورودی‌های سیال و الکترودهاست».

وی در ادامه افزود: «این تراشه الکترونیکی دارای دو خروجی و دو ورودی است که نمونه خون از طریق یک ورودی و ماده سیال برای تشخیص از طریق ورودی دیگر به دستگاه منتقل و سپس خارج می‌شود. میکروکانال‌های تراشه از روی الکترودهای فلزی از جنس طلا عبور و با توجه به میدان الکتریکی که اعمال می‌شود، سلول دچار تغییر شکل می‌شود و این، تغییر وضعیت سلول را به ما نشان می‌دهد».

اسحق حسینی با اشاره به اینکه محصول ابداعی او در داخل کشور نمونه مشابه ندارد، درباره هزینه تمام شده آن گفت: «قیمت تمام شده نمونه مشابه این چیپ تشخیصی در آمریکا ۲ دلار است و ما می‌توانیم در تولید انبوه با همان قیمت (حدود ۶ هزار تومان) به دست مصرف کننده برسانیم».

وی دقت بالاتر، قابلیت تطابق‌پذیری بیشتر با سلول‌ها و به‌دست آوردن نتایج درست‌تر را از مزیت‌های رقابتی این ابزار تشخیصی نسبت به نمونه‌های ارائه شده در دنیا دانست و عنوان کردکه این دستاورد در ایران نیز یک نمونه منحصر به فرد محسوب می‌شود.

بنا بر اظهار این پژوهشگر مبتکر دستگاه تشخیص سلول‌های سرطانی مراحل آزمایشگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشته و روی نمونه سلول‌های انسانی جواب داده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راهکار نوین پژوهشگران ایرانی برای تأمین پایدار آب آشامیدنی در مناطق دوردست

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها