پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

ایران در جایگاه ۳۶ جهان و چهارم منطقه در «تعداد مقالات پراستناد»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:17202
دوشنبه، ۲۱ فروردین، ۱۳۹۶ | 11:02

ایران در جایگاه ۳۶ جهان و چهارم منطقه در «تعداد مقالات پراستناد»

بر اساس تازه‌ترین اطلاعات سامانه «نما» (سامانه علم‌سنجی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران) که در گزارش اخیر به بررسی «جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی جهان» می‌پردازد، ایران بر پایه داده‌های ۲۰۱۶ «وب آو ساینس»، از نظر انتشار مقاله‌های پراستناد، در جایگاه ۳۶ جهان و چهارم منطقه قرار دارد..

به گزارش دیده‌بان علم ایران به گفته علیدوستی، رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، شمار انتشارات، شمار استنادها، میانگین سرانه استناد به مقاله‌ها (سالانه)، میانگین سرانه استناد به مقاله‌ها (پنج ساله)، شاخص «اچ»، همکاری علمی جهانی، شمار مقاله‌های داغ و شمار مقاله‌های پراستناد از محورهای کلیدی این گزارش هستند.

وی گفت: رتبه ایران در شمار انتشارات در نمایه «وب آو ساینس» در سال ۲۰۱۶، ۱۹ است که نسبت به سال ۲۰۱۵ تغییری نکرده اما رتبه ایران در نمایه «اسکوپوس» ۱۶ است که نسبت به سال ۲۰۱۵ یک پله رشد داشته است.

وی تصریح کرد:‌ ایران از این منظر در بین کشورهای منطقه در نمایه «وب آو ساینس» پس از ترکیه جایگاه دوم و در نمایه «اسکوپوس» جایگاه نخست را به دست آورده است. ولی از دیدگاه شمار استنادها در نمایه اسکوپوس، ایران در جایگاه ۲۳ جهان قرار گرفته است.

علیدوستی افزود: میانگین سالانۀ سرانۀ استناد به انتشارات پژوهشگران ایرانی در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۰/۳۶ بوده که کشور ایران را در جایگاه ۱۷۴ جهان و ۲۰ منطقه قرار داده است. این در حالی است که میانگین سرانۀ استناد به انتشارات پدیدآوران ایرانی در پنج سال اخیر ۳/۸۴ بوده که نسبت به ویرایش پیشین این شاخص که ۳/۵۲ بوده ،‌رشد داشته است.

وی افزود: گزارش ۲۰۱۶ نمایه‌های استنادی نشان می‌دهد که شاخص «اچ» ایران تا پایان ۲۰۱۵ برابر ۱۹۹ بوده که از این دیدگاه ایران در جایگاه ۴۲ جهان و سوم منطقه ایستاده است.

وی ادامه داد: همکاری علمی پژوهشگران ایرانی با پژوهشگران خارج از کشور در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۲۳٫۷۴ درصد بوده است که در مقایسه باسال پیش ۲۳٫۳۵ درصد رشد داشته است. ایران بیشترین همکاری‌های علمی را در سال ۲۰۱۶ با کشورهای آمریکا، کانادا، مالزی، آلمان، انگلستان، استرالیا، ایتالیا، چین، ترکیه، و فرانسه داشته است.

علیدوستی خاطرنشان کرد: گزارش ۲۰۱۶ نمایه «وب آو ساینس» نشان می‌دهد که ایران ۷۵ مقاله داغ در این پایگاه داشته که نسبت به گزارش پیشین ۲۷ مقاله افزایش داشته است.

به گفته وی، همچنین از دیدگاه انتشار مقاله‌های داغ ، ایران در جایگاه ۲۳ جهان و پس از عربستان سعودی در جایگاه دوم منطقه قرار گرفته است.

رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران افزود: گزارش ۲۰۱۶ «وب آو ساینس» نشان می‌دهد که ۱۲۷۶ مقاله پژوهشگران ایرانی پراستناد شده است که نسبت به ۱۰۳۷ مقاله در ویرایش پیشین پیشرفت داشته است. از دیدگاه انتشار مقاله‌های پراستناد، ایران در جایگاه ۳۶ جهان و چهارم منطقه قرار گرفته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش ارزیابی اثرگذاری اقتصادی و فنّاورانه بروندادهای علمی ایران/ ایران از لحاظ«سهم مقالات کاربردی از کل مقالات»در رتبه پنجم کشورهای اسلامی

نخستین حضور رسمی نام «هوش مصنوعی» در مقالات علمی/ آغاز عصر «نشر مصنوعی»

گزارش تبصرة ۹ «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیة آثار علمی» منتشر شد

همانندجویی کتاب به خدمات «ایرانداک» افزوده شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها