جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

انتشار مقاله فیزیک پیشگان دانشگاه صنعتی شریف در یکی از مجلات نیچر

شنبه، ۱۹ فروردین، ۱۳۹۶ | 11:52

انتشار مقاله فیزیک پیشگان دانشگاه صنعتی شریف در یکی از مجلات نیچر

دکتر اجتهادی دانشکده ی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و همکارانش در مجله ی معتبر nature communications منتشر شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، مقاله ی دکتر محمدرضا اجتهادی با عنوان Fractal Nematic Colloids”” (کلویید های نماتیک فرکتالی)‌ در مجله nature communications یکی از نشریات خانواده nature منتشر شد.
این مجله که دارای ضریب تاثیر بالاتر از ۱۱ می باشد، مقالات با کیفیت بالا در زمنیه های فیزیک،‌ شیمی، زیست شناسی،‌ زمین شناسی و دیگر علوم مربوطه را منتشر می کند.
دکتر اجتهادی و همکارانش در این مقاله به موضوع ساختارهای نقص در محیط کریستال های مایع در فاز نماتیک و در حضور ذرات کلوییدی فراکتال گونه پرداخته اند. درک ساختار های نقص در کریستالهای مایع به دلیل خواص اپتیکی و نیز مکانیکی آنها و نیز نقشی که در فرایندهای خود ساختار دهی کلوییدها در محیط کریستال مایع دارد بسیار اهمیت دارد. در سالهای اخیر با پیشرفت روشهای تجربی و امکان قرار دادن کلویید های غیر کروی، بررسی نقص های کریستال مایع در حضور این گونه کلوییدها از اهمیت بسیاری برخوردار شده است.

این مقاله نشان می دهد که هندسه زیبای خود تشابهی در کلوییدهای فراکتال گونه به ساختار نقص ها در کریستال مایع نماتیک سرایت می کند.
گقتنی است دکتر اجتهادی در زمینه های پژوهشی چون مواد نرم و بیولوژیک، کریستال های مایع، مولکولهای بزرگ زیستی (دی ان ای و پروتیین ها)‌ و سیستم های پیچیده فعالیت دارد.

گفتنی است؛ “هسته ی پژوهشی ماده چگال نرم” برای مدت بیش از یک دهه است که در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف تشکیل شده و در طی این مدت بیش از ۸ دانشجوی دکتری و تعداد قابل توجهی دانشجوی کارشناسی ارشد از این گروه فارغ التحصیل شده اند.

مقاله حاضر حاصل کار پژوهشی دکتر هاشمی دانشجوی دکتری دانشکده فیزیک (نویسنده اول مقاله)‌ و همکاری ارزشمند با پژوهشگرانی از دانشگاه لوبلیانا در کشور اسلونی می باشد.
همچنین؛ بخش محاسباتی کار توسط دکتر هاشمی در زمانی که در دانشگاه لوبلیانا دوره فرصت مطالعاتی خود را میگذراندند با استفاده از کد محاسباتی که توسط دکتر مظفری (دیگر فارغ التحصیل دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیات علمی دانشگاه قم) تهیه شده انجام شده و بخش تجربی کار تماما در آزمایشگاه کریستال مایع دانشگاه لوبلیانا انجام شده است.