جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

«هاوکینگ» تسلیم فیزیک نوین شد: سیاهچاله‌ها زندان ابدی نیستند!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1687
چهارشنبه، ۲۶ خرداد، ۱۳۹۵ | 15:46

«هاوکینگ» تسلیم فیزیک نوین شد: سیاهچاله‌ها زندان ابدی نیستند!

استفن هاوکینگ، فیزیکدان بریتانیایی با ایجاد تغییراتی در نظریه خود در مورد سیاهچاله‌ها، اکنون بر این باور است که ماده در پایان حیاتش از سیاهچاله دفع می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران به نقل از نیوساینتیست، هاوکینگ در کنفرانس اخیر خود گفت: سیاهچاله‌ها، آن زندان‌های ابدی که ابتدا تصور می‌شد، نیستند. اگر احساس می‌کنید درون سیاهچاله اسیر خواهید شد، تسلیم نشوید. راهی به خارج خواهید یافت.

پیش از این، هاوکینگ بر این فرض بود که وقتی یک سیاهچاله فرو می‌ریزد، پرتو در زمان از هم پاشیدن بطور تصادفی توزیع می‌شود. به باور وی، تمام خصوصیات اجسام جذب شده توسط سیاهچاله از بین می‌رفتند.

اما این نظریه با فیزیک نوین که بر اساس آن، همیشه می‌توان در زمان به عقب بازگشت، سازگار نبود. بر اساس فیزیک مدرن، همیشه می‌توان هر چیزی را که تخریب شده، دوباره بازسازی کرد. برای مثال وقتی که چیزی سوزانده می‌شود، اطلاعات اساسی آن در خاکستر و دود باقی خواهد ماند. اگر همه چیز در سیاهچاله به جای بقایای قابل تشخیص، به ماده تصادفی تبدیل شود، این قانون می‌شکند.

در عوض، دانشمندان بر این باورند که اطلاعات اجسام در سیاهچاله‌ها در “موهای نرمی” که از فاصله دور در اطراف سیاهچاله قابل مشاهده هستند، حفظ می‌شوند. این موهای نرم در حقیقت آرایه‌های نور هستند که از سیاهچاله‌ها ساطع می‌شوند و به دلیل گرانش سیاهچاله، در همانجا باقی می‌مانند.

این تحقیق در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

انتشار كتاب فیزیکدان ایرانی در زمینه «فیزیک سیاه‌چاله‌ها» توسط «اشپرینگر»

کشف سیاهچاله تنهای کهکشان راه شیری با مشارکت دو اخترفیزیکدان ایرانی

پژوهشگران جوان برجسته علوم پایه کشور از سوی فرهنگستان علوم معرفی شدند

ضرب سکه یادبود «هاوکینگ» با تصویر سیاهچاله در انگلستان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها