جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

رییس دانشگاه آزاد قزوین خبر داد: امضای بیش از چهار میلیارد تومان قرارداد صنعتی در حوزه رباتیک

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16811
دوشنبه، ۱۴ فروردین، ۱۳۹۶ | 17:36

رییس دانشگاه آزاد قزوین خبر داد: امضای بیش از چهار میلیارد تومان قرارداد صنعتی در حوزه رباتیک

رییس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اعلام امضای بیش از چهار میلیارد تومان قرارداد در حوزه رباتیک بین این دانشگاه و بخش صنعت اظهار داشت: حدود ۲۷ شرکت دانش بنیان توسط اعضای سابق تیم‌های رباتیک این دانشگاه تشکیل شده و موسسان و فعالان بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان پیشروی کشور نیز از اعضای تیم‌های رباتیک دانشجویی بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر مرتضی موسی خانی که در نشست خبری دوازدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر محققان رباتیک دانشگاه خصوصا در زمینه مهندسی پزشکی به حدی تقاضا و سفارش از خارج دانشگاه دارند که قادر به پاسخگویی نیستند. در زمینه ساخت ربات هم پروژه های مختلفی برای ساخت ربات معلولان، ربات زیر آب برای جست‌وجو در اعماق آب‌ها، ربات پرنده با اهداف شناسایی و تصویربرداری و طراحی نرم‌افزارهای مورد نیاز صنعت توسط محققان مکاترونیک دانشگاه اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: دو شرکت دانش بنیان فعال در مجموعه دانشگاه آزاد قزوین همچنین در قالب کنسرسیوم با شرکتهای خارجی طرح‌هایی را برای طراحی نرم افزار و ساخت بازوی رباتیک با کاربری صنعتی در دست اجرا دارند که مشتری خارجی دارد.

رییس کمیته ملی ربوکاپ با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی بالای محققان ایرانی در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی گفت: در صورت بهره گیری مناسب از این ظرفیتها در قالب طرح هایی مثل راه‌اندازی شهرک مکاترونیک و IT در کشور می توانیم از محل تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار در کشور، صادرات نرم‌افزار را جایگزین صادرات نفت کنیم.

موسی‌خانی با تاکید بر اینکه ایران بعد از کشور چین بیشترین تعداد تیم‌های ربوکاپ را در آسیا دارد که نشان از علاقمندی بالا به حوزه رباتیک و هوش مصنوعی است اظهار داشت: با توجه به شایستگی استراتژیک جوانان ایرانی در این حوزه می توان این مزیت نسبی را به یک مزیت رقابتی تبدیل کرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در ادامه با قدردانی از حمایتهای معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس دانشگاه آزاد از توسعه تحقیقات رباتیک و حمایت از فعالان این حوزه از طرح ایجاد شهرکی برای استقرار شرکتهای دانشگاه بنیان در محدوده فرودگاه پیام در غرب تهران استقبال کرد و گفت: حومه غربی تهران با توجه به نزدیکی به فرودگاه، راه آهن و جاده و استقرار دانشگاه های متعدد و واحدهای صنعتی پرشمار اکوسیستم مناسبی برای توسعه طرح‌های فناوری و کارآفرینی دارد که امیدواریم با اجرایی شدن طرح فرودگاه پیام شاهد ایجاد یک هاب دانش بنیان در این منطقه باشیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

شانزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران با معرفی برترین ها خاتمه یافت

تهران، میزبان شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران

درخشش تیم های ایرانی در رقابت های جهانی رباتیک کره جنوبی/ایران میزبان مسابقات جهانی رباتیک فیرا ۲۰۲۰ شد

ساخت دستیار رباتیک جراح قلب تپنده در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها