شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

هشدار نسبت به آمار بسیار بالای قطع عضو بیماران دیابتی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16788
دوشنبه، ۱۴ فروردین، ۱۳۹۶ | 10:04

هشدار نسبت به آمار بسیار بالای قطع عضو بیماران دیابتی در کشور

رییس مرکز تحقیقات جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به عوارض خطرناک ناشی از لخته وریدی از جمله آمبولی ریه به دلیل دست کم‌گرفتن بیماری‌های وریدی و واریس از سوی مردم و نیز آمار بسیار بالای قطع پای بیماران دیابتی در کشور هشدار داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر راوری با اشاره به فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی و طرح های پژوهشی در دست اقدام بویژه در زمینه بیماری های وریدی و واریس گفت: انسداد شریانی یا تنگه سرخرگی، پای دیابتی، عمل بیماران دیالیزی تنگی کاروتیت یا سرخرگ گردن، ادم لنفاوی ( پافیلی)، بیماری بورگر (انسداد شریانی در افراد جوان سیگاری) و سلول های بنیادی و کاربرد آن در بیماران عروقی از جمله حیطه‌های طرح‌های پژوهشی در این مرکز است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: عمده موارد گفته شده تشکیل دهنده بیش از ۸۰ مقاله و طرح تحقیقاتی در این مرکز تحقیقاتی بوده است که تلاش دارند تا مشکلات مردم در خصوص بیماری‌های عنوان شده و مرتبط با عروق را کم کند.

وی افزود: مشکل اساسی در خصوص بیماری‌های وریدی و واریس به عنوان شایع ترین بیماری عروقی در جامعه، دست کم گرفتن این بیماری از سوی مردم است. دلیل مراجعه بیمار ورم کردن یک پا در طول روز و کاهش ورم در شب است که بسیار دارای اهمیت است.

رییس مرکز تحقیقاتی جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: فردی که به صورت روزانه در محیط کار به دلیل ایستادن یا نشستن طولانی دچار ورم یک اندام می‌شود باید بداند در ابتدا باید به فکر درمان بیماری وریدی بود و مسائل کلیوی، قلبی و… در این میان مطرح نیست؛ زیرا در این موارد هر دو اندام (پا و دست) درگیر می شوند.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: درمان این بیماری در مراحل اولیه بسیار ساده است؛ اما در صورت اقدام دیرهنگام درمان سخت خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بسیاری از مردم در درمان بیماری وریدی به دنبال حل این مشکل به جهت زیبایی هستند در حالی که نکته مهم در درمان وریدی و واریس، زمینه‌پذیری این بیماری جهت ایجاد لخته و عوارض ناشی از لخته وریدی است که می‌تواند موجب آمبولی ریه و عوارض بسیار خطرناک آن شود.

وی اظهار داشت: ورم، تغییر رنگ در اندام و زخم در پا از عوارض دیررس واریس است که باید به آن توجه شود؛ اما این بیماری در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان است و استفاده از یک جوراب استاندارد و با چند توصیه (ممانعت از نشستن و ایستادن طولانی مدت در محیط کار، داشتن زیرپایی متحرک و تحرک عضلات پا) قابل درمان است.

دکتر راوری گفت: در صورت مراجعه دیر هنگام، بیمار مجبور به استفاده از شیوه های درمانی دیگر مانند اسکلاروتراپی یا درمان مستقیم تزریق دارو در داخل ورید، استفاده از لیزر و استفاده از عمل جراحی است که در تمامی این موارد زمان مراجعه بیمار و قرار داشتن بیماری در مراحل ابتدایی و یا انتهایی بیماری بسیار تاثیرگذار است.

رییس مرکز تحقیقات جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یادآور شد: در حیطه انسدادهای مزمن شریانی و یا تنگی های سرخرگی، زخم های مزمنی در نوک انگشتان بیمار ایجاد می‌شود که خشک است و به درمان عادی پاسخ نمی‌دهد و یا بیمار در هنگام راه رفتن در عضلات ناحیه ساق پا درد را حس می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در مواردی که درد در ناحیه زانو باشد باید به همکاران ارتوپد مراجعه داشت؛ اما در صورتی که در هنگام راه رفتن درد در ناحیه ساق پا باشد باید به همکاران عروقی مراجعه شود زیرا قطعا بیماری مربوط به عروق است.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه به طرح های تحقیقاتی در خصوص بیماری «پای دیابتی» اشاره و اظهار کرد: این بیماری در واقع یک معضل اجتماعی و پزشکی است و تعداد بسیار زیادی بیماری دیابتی در سطح جامعه وجود دارند که به هر دلیلی امکان دارد دچار هر نوع زخم، ورم، ضایعه و یا تاول در پا شوند و باید این موضوع را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: بیماری پای دیابتی دارای درمان بسیار متفاوتی است و درمان آن با زخم پای فرد غیردیابتی تفاوت دارد. جراحی عروق هسته اصلی درمان در پای دیابتی است زیرا عمده این موارد با انسدادهای شریانی و عروقی همراه است و اگر بیمار انسداد عروقی داشته باشه هر نوع درمان دیگر (داروی تزریقی و موضعی) اثری نخواهد داشت زیرا خون به اندام مورد نظر نمی‌رسد.

دکتر راوری یادآور شد: در صورتی که از خون‌رسانی عضو اطمینان حاصل شود درمان به شکل خوراکی و موضعی بر روی زخم انجام می‌شود و در غیر این صورت درمان‌ها اثر نخواهد کرد و بیماران درمان‌های بسیار طولانی و گرانی خواهند گرفت.

رییس مرکز تحقیقات جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد درصد قطع عضو در بیماران پای دیابتی را بسیار بالا دانست و تصریح کرد: به طور متوسط از هر دو بیمار پای دیابتی حداقل یک نفر یک بار در طول عمر خود یک قطع عضو را تجربه می‌کند و این آمار بسیار بالایی است.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مراقبت های اولیه بیماران دیابتی از پاهای خود اشاره کرد و افزود: هر فرد دیابتی باید از پای خود مانند چشمانش مراقبت کند، پای بیمار دیابتی باید هر روز با آب و صابون شسته شود و فرد لابه لای انگشتان پای خود را خوب نگاه و تمیز کند.

وی ابراز داشت: این افراد نباید ناخن های پای خود را از انتها بگیرند؛ زیرا گوشه ناخن در صورت ورود به بافت اطراف موجب زخم شدن انگشتان خواهد شد و بهتر است دیگر افراد خانواده ناخن پای بیمار دیابتی را کوتاه کنند؛ زیرا عمده این افراد مشکل بینایی دارند و احتمال دارد هنگام ناخن گرفتن بافت اطراف پای خود را زخمی کنند.

دکتر راوری گفت: این بیماران در صورت مشاهده هر نوع تاول ساده باید به متخصصان عروق مراجعه داشته باشند؛ در فصل سرما نباید هنگام ورود به منزل پای خود را سریع گرم کنند زیرا حس در پای این افراد با افراد عادی تفاوت دارد و ممکن است متوجه تاول پا در ارتباط مستقیم با وسایل گرمایشی نشوند.

رییس مرکز تحقیقات جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این افراد در منزل کفش روفرشی داشته باشند زیرا حس پای این افراد ضعیف است و ممکن است متوجه جسم برنده در منزل نشوند و زخم صورت بگیرد.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: متاسفانه مراجعه دیرهنگام بیمار به دلیل سهل‌انگاری شخصی و یا اقدام دیرهنگام خانواده موجب می شود عمل‌های بسیار بزرگی برای این افراد انجام شود و نتایج آن امکان دارد خطراتی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: گاه مجبور هستیم با همکاران ارتوپدی، متخصص عفونی و جراحی پلاستیک و… به صورت همزمان کار کنیم تا پا را به مرحله قبل از زخم شدن برگردانیم و با توجه به هزینه بر بودن درمان ها به خصوص در درمان های مداخله ای، بیمار و خانواده وی فشار مالی زیادی را تقبل می‌کنند.

دکتر راوری به عمل‌های بیماران دیالیزی اشاره کرد و گفت: برخی از این بیماران دیالیزی که تعداد بسیار زیادی هستند باید به صورت موقت در دیالیز اورژانس پذیرش شوند و نیازمند همودیالیز باشند؛ توصیه ما به این افراد این است که اگر از طرف متخصصان کلیه توصیه به انجام عمل های فیستول شریانی وریدی می شوند زودتر برای درمان مراجعه کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: عملا این بیماران در پذیرش این که کلیه ضعیفی دارند مقاومت کرده و علی رغم توصیه همکاران نفرولوژیست و متخصصان کلیه به این افراد جهت مراجعه به متخصص عروق، هنگامی نزد ما می‌آیند که به دلیل تاخیر باید دو عمل انجام دهند.

رییس مرکز تحقیقات جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: به این معنا که نه تنها برای این افراد باید فیستول شریانی وریدی گذاشت، بلکه باید عمل تعبیه کاتترهای همودیالیز را نیز انجام دهیم که این بسیار برای بیمار آزاردهنده است.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هشدار به بیمارانی که به دلیل مراجعه دیرهنگام شرایط را برای خود سخت‌تر می‌کنند، گفت: ما مجبور هستیم برای بیمارانی که دیر مراجعه می‌کنند دستگاه کاتترهمودیالیز موقت را در گردن بیمار و بیرون از بدن قرار دهیم.

وی گفت: این موجب می‌شود از نظر زیبایی بیمار دچار مشکل و در ارتباط اجتماعی وی خلل ایجاد شود؛ از طرفی در استحمام روزانه دچار مشکل شوند و باید با فرهنگ سازی  تلاش شود تا این بیماران توصیه همکاران نفرولوژیست را جدی تلقی کنند.

دکتر راوری تصریح کرد: دستگاه فیستول شریانی وریدی هیچ مشکلی برای این بیماران در صورت مراجعه زودهنگام ایجاد نخواهد کرد و در صورتی که بیمار نیاز به دیالیز پیدا نکند و دستگاه دائم هم در بدن باشد می توان آن را بست و مشکلی نخواهد داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تولید موش تراریخته برای کمک به تحقیقات دیابت در پژوهشگاه رویان

نتایج بزرگترین مطالعه ملی «شیوع دیابت در بزرگسالان و اقوام مختلف ایران» اعلام شد: استان یزد در راس شیوع/شیوع ۱۵ درصدی دیابت در بزرگسالان ایران

سن سکته مغزی در ایران ۱۰ سال کاهش یافته است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها