جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

کشف پنجاه و سومین گونه بومی میکروارگانیسمی ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16438
دوشنبه، ۲۳ اسفند، ۱۳۹۵ | 10:48

کشف پنجاه و سومین گونه بومی میکروارگانیسمی ایران

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به شناسایی و معرفی پنجاه و سومین گونه بومی میکروارگانیسمی شدند .

به گزارش دیده بان علم ایران باکتری‌های نمک‌دوست نسبی انواعی از میکروارگانیسم‌ها هستند که محیط کشت بهینه رشد آنها باید حاوی ۵/۲-۵/۰ مولار نمک کلرید سدیم  باشد. نمونه هایی از چنین باکتریهایی در جنس های مختلف مانند هالوموناس، مارینو باکتر، هالوباسیلوس، سالینی ویبریو، فیلوباسیلوس، لنتی باسیلوس و … یافت می شوند.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران  در خصوص این گونه جدید گفت: این گروه از میکروارگانیسم ها ترکیبات ارزشمند صنعتی مانند کاروتنوئیدها، بیوپلیمرها و آنزیم های هیدرولیتیکی تولید و در دامنه متفاوتی از تراکم نمک، دما و pH فعالیت می‌کنند. پتانسیل بیوتکنولوژیک هالوفیل ها و نیز پراکنش زیستگاه های نمکی در سراسر جهان موجب شده است که تاکسونهای جدیدی از این میکروارگانیسم ها در دهه های گذشته معرفی شوند.

وی افزود: تاکسون جدید اوشنوباسیلوس لانگوس (Oceanobacillus longus) باکتری گرم مثبت، مولد اسپور، میله ای بلند، هوازی و هالوفیل نسبی است که از منطقه آران و بیدگل ایران جداسازی شده است. سلولهای این باکتری قابلیت حرکت دارند و این باکتری کلنی قهوه ای رنگ تولید می‌کند.

فاضلی خاطرنشان کرد: این باکتری در تراکم نمکی ۱ تا ۲۰ درصدرشد می‌کند اما بهینه تراکم نمک برای رشد آن ۵% می باشد. دمای بهینه رشد این باکتری ۳۵ درجه سانتیگراد است و pH  بهینه آن ۷ تعیین شده است. آنالیز فیلوژنیک بر اساس تعیین توالی ژن ۱۶S rRNA  نشان داد که این باکتری به جنس اوشنوباسیلوس( Oceanobacillus) تعلق دارد.  مناکینون MK-7 کینون غالب و دی آمینوپایمیلیک اسید  پپتیدوگلیکان آن از نوع مزو می باشد. درصد مولی G+C در این باکتری ۹/۴۲ است و هیبریداسیون DNA-DNA نشان می‌دهد این باکتری از سایر اعضای جنس اوشنوباسیلوس ( Oceanobacillus) )متفاوت و قابل تمایز است.

این میکروارگانیسم بومی با شماره دسترسی IBRC-M 10703  در بانک میکروارگانیسمهای مرکز ذخیره و قابل ارائه به دانشجویان و پژوهشگران در سراسر کشور است.

این پنجاه و سومین گونه کشف شده توسط این مرکز است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

معرفی شش گونه جدید زعفران از ایران

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

شناسایی سویه های مخمری ضد آلودگی قارچی انگور

دستیابی به سویه‌های مخمری با پتانسیل پروبیوتیکی از نمونه‌های سنتی کفیر ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها