جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

افتتاح اولین بانک مغزی دارای استانداردهای اروپایی کشور با جمع‌آوری ۲۰ نمونه تا کنون

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16433
دوشنبه، ۲۳ اسفند، ۱۳۹۵ | 10:28

افتتاح اولین بانک مغزی دارای استانداردهای اروپایی کشور با جمع‌آوری ۲۰ نمونه تا کنون

بانک مغزی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور دکتر ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افتتاح شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر جغتایی رئیس دانشکده فناوریهای نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران درحاشیه این مراسم اظهار داشت: بانک مغزی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اولین بانک مغزی با استانداردهای اروپایی تأسیس شده است که هدف از ایجاد آن این است که بتوانیم از مغز بیماران سیستم عصبی مثل پارکینسون، آلزایمر، اسکیزوفرنا، اوتیسم استفاده کنیم.

وی افزود: در این بانک ،مغز افراد (اهدا کنندگان اعضا) بعد از مرگ  نگهداری می‌شود.

دکتر جغتایی اضافه کرد: بر روی مغزی که در این بانک نگهداری می‌شود، تغییراتی انجام می گیرد. قطعاتی از بخشهای مغز تهیه ، در دمای منفی ۸۰ نگهداری و بتدریج برای تحقیقات در حوزه بیماری های دستگاه عصبی در اختیار محققین قرار می گیرد.
وی با اشاره به اهمیت بانک مغزی  گفت: بخشی از بیماری های دستگاه عصبی فرآیندشان به صورتی است که نمی توانیم مدلهای حیوانی را دقیقاا مثل مدل انسان درست کنیم. به همین دلیل است که در دنیا از ۲۰ سال گذشته بانک مغزی تأسیس شد تا از نمونه های مغزی افراد نگهداری و به تدریج در اختیار محققین قرار داده شود.

رئیس دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: محققین علوم اعصاب، ژنتیک، نورولوژی، روانپزشکی و دیگر رشته های وابسته می توانند از این بانک استفاده کنند.

دکتر جغتائی خاطرنشان کرد: این بانک مدتی است که در دانشگاه راه اندازی شده و فعالیت دارد و امروز افتتاح رسمی آن با حضور دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت انجام شد.

وی تصریح کرد: در این مدت خوشبختانه توانستیم تعداد بالای ۲۰ نمونه مغزی در بانک نگهداری کنیم و برخی محققین هم از امکانات  آن استفاده می کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محققان ایرانی در ساخت ایمنوسنسور تشخیص زود هنگام آلزایمر

اهدای عضو پس از مرگ کامل برای نخستین بار در خاورمیانه/دستاورد امیدبخش جراحان ایرانی برای بیماران در انتظار پیوند

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه شد: راهکاری جدید برای جداسازی آنتی بیوتیک «آموکسی سیلین» از آب

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها