جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

نتایج رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور اعلام شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16399
یکشنبه، ۲۲ اسفند، ۱۳۹۵ | 18:27

نتایج رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور اعلام شد

در تازه ترین رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دانشگاه تهران در بین دانشگاه های جامع، دانشگاه صنعتی شریف در بین دانشگاه های صنعتی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز در بین دانشگاه های هنر، دانشگاه علوم پزشکی تهران در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور و پژوهشگاه دانشهای بنیادی در بین پژوهشگاه های کشور حائز رتبه نخست شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور برای ششمین سال متوالی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی را به صورت رسمی بر اساس شاخص ها و معیار های مصوب ششمین نشست فوق العاده وزاری آموزش عالی کشورهای اسلامی رتبه بندی کرده است.
در این رتبه بندی، ۱۵۹ دانشگاه و موسسه پژوهشی دولتی در کشور توسط ۲۶ شاخص در قالب پنج معیار کلی پژوهش ، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات- امکانات و فعالیت های اجتماعی-اقتصادی و صنعتی مورد رتبه بندی قرار داده است.
وی اظهار داشت: رتبه بندی سال ۹۵-۱۳۹۴ با تغییراتی مهم نسبت به سال های گذشته صورت گرفته است. با توجه به اینکه بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی توسط خود دانشگاه ها و موسسات پژوهشی تهیه و از طریق پرسشنامه الکترونیکی در اختیار گروه رتبه بندی قرار می گیرند، لذا در سال ۹۵-۱۳۹۴ برای افزایش دقت و سلامت این دسته از اطلاعات، تعداد مستندات مرتبط با این اطلاعات افزایش یافت به طوری که اطلاعات رتبه بندی سال جاری نسبت به سال های گذشته با دقت و حساسیت بیشتری جمع آوری شده است.
سرپرست ISC در ادامه گفت: همچنین در روش شناسی جدید سعی شده است به بعد کیفیت پژوهش که یکی از مهمترین مامویت دانشگاه ها به شمار می آید، بیش از پیش توجه شود؛ لذا در سال جاری به مقالات پراستناد و داغ نسبت به دیگر مقالات و همچنین مجلاتی که در دسته های با کیفیت تر مانند دسته Q1 و یا Q2 قرار گرفته اند وزن های بیشتری اختصاص داده شد. همچنین تولیدات علمی دانشگاه ها با نوع Article، Note،Review و Letter با ضریب بیشتری نسبت به دیگر انواع لحاظ شده اند.
دهقانی افزود: اطلاعات مربوط به تعداد کتاب های تهیه شده اعضای هیات علمی و نیز تعداد قراردادهای دانشگاه ها و تعداد مقالات مشترک بین المللی نیز از دیگر شاخص هایی هستند که در سال جاری در جمع شاخص های رتبه بندی ISC قرار گرفته اند.
وی گفت: در سال ۹۵-۱۳۹۴ علاوه بر تولیدات علمی دانشگاه ها در وب.آو.ساینس، تولیدات علمی نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در رتبه بندی لحاظ شده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۹ که رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور توسط ISC آغاز شد هر ساله به تعداد این دانشگاه ها افزوده شده است به نحوی که در رتبه بندی سال ۹۵-۱۳۹۴، تعداد ۱۵۹ دانشگاه و موسسه پژوهشی در رتبه بندی ISC حضور داشته اند که این تعداد نسبت به سال گذشته رشدی بیش از ۱۴درصد داشته است.

دهقانی گفت: با توجه به ماهیت و فعالیت های متفاوت مراکز آموزشی در کشور و تفاوت بین آنها نتایج در رتبه بندی ISC در پنج زیرگروه دانشگاه های جامع، دانشگاه های صنعتی، پژوهشگاه ها، دانشگاه های هنر و دانشگاه های علوم پزشکی ارائه می شود.

 

وی گفت: ۷۲ دانشگاه از دانشگاه های جامع کشور در رتبه بندی سال ۹۵-۱۳۹۴ حضور داشته اند که این تعداد در سال گذشته برابر با ۶۳ مورد بوده است. دانشگاه تهران همچون سال های گذشته رتبه اول را در کشور در بین دانشگاه های جامع به خود اختصاص داده است. دانشگاه های تربیت مدرس، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تبریز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه کاشان به ترتیب در جایگاه های دوم تا دهم جدول قرارگرفته اند.
جدول زیر وضعیت ۱۰ دانشگاه برتر جامع را نمایش می‌دهد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام: از دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ۳۹ دانشگاه در رتبه بندی مورد ارزیابی قرار گرفتند و دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني تهران به عنوان برترین دانشگاه پزشکی کشور معرفی شد. دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، دانشگاه علوم پزشکي شیراز، دانشگاه علوم پزشکي مشهد، دانشگاه علوم پزشکي تبريز، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، دانشگاه علوم پزشکي کرمان و علوم پزشکی ایران با قرار گرفتن بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران توانستند در جمع ده دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور قرار گیرند.

جدول زیر وضعیت ۱۰ دانشگاه برتر پزشکی در سطح کشور را نمایش می دهد.

وی افزود: در رتبه بندی سال ۹۵-۱۳۹۴ در بین ۲۲ دانشگاه صنعتی حاضر در رتبه بندی ISC ، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، دانشگاه علم و صنعت توانستند به ترتیب جزو سه دانشگاه برتر صنعتی کشور قرار گیرند. دانشگاه های صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز رتبه های چهارم و پنجم جدول را کسب کردند. در بعد پژوهش نیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه نخست را در بین دانشگاه های صنعتی کشور کسب کرده است.

جدول زیر وضعیت ۱۰ دانشگاه برتر صنعتی در سطح کشور را نمایش می دهد.

۲۲ پژوهشگاه و موسسه پژوهشی کشور در سال ۹۵-۱۳۹۴ مورد رتبه بندی قرار گرفتند که پژوهشگاه دانشهای بنیادی رتبه نخست فهرست را از آن خود کرد و پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران، پژوهشگاه رویان، موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش و پژوهشگاه مواد و انرژي به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم جدول را به خود اختصاص دادند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در بین دانشگاه های هنر در رتبه بندی ISC دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر تهران و دانشگاه هنر شیراز به ترتیب چهاردانشگاه برتر هنر در رتبه بندی سال ۹۵-۱۳۹۴ هستند.

در رتبه بندی سال۹۵-۱۳۹۴ علاوه بر انتشار امتیازات کل و رتبه هر دانشگاه، امتیازات دانشگاه ها و موسسات در پنج معیار پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات و نهایتا در معیار فعالیت های اجتماعی- اقتصادی بر روی وبگاه جدید گروه رتبه بندی به نشانی ur.isc.gov.ir نمایش داده شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در تازه ترین رتبه بندی «یو. اس. نیوز» اعلام شد: حضور ۵۲ دانشگاه ایران در جمع ۲۰۰۰ دانشگاه برتر جهان/دانشگاه تهران در رتبه ۳۲۹ دنیا

حضور ۶۵ دانشگاه ایران در تازه ترین رتبه بندی تایمز/سه دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان

سامانه «نظام ایده‌ها و نیازها» آغاز به کار کرد

نتایج رتبه بندی پژوهشگاه ها در سال ۹۹-۹۸ اعلام شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها