جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

راه‌اندازی سامانه مانیتورینگ آتشفشان دماوند آغاز شد/۹۰ درصد ترکیب گاز خروجی از دهانه جانبی دماوند، بخار آب است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16348
شنبه، ۲۱ اسفند، ۱۳۹۵ | 13:58

راه‌اندازی سامانه مانیتورینگ آتشفشان دماوند آغاز شد/۹۰ درصد ترکیب گاز خروجی از دهانه جانبی دماوند، بخار آب است

معاون سازمان زمین شناسی با بیان این که شواهد میدانی از فعال شدن آتشفشان دماوند وجود ندارد، اظهار داشت: با تلاش سازمان زمین‌شناسی و حمایت استانداری مازندران، عملیات احداث سامانه مانیتورینگ آتشفشان دماوند آغاز شده و در این عملیات هشت ایستگاه GPS و لرزه‌نگار در اطراف آتشفشان ایجاد خواهد شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر جلیل قلماش با بیان این‌که خروج گاز از دهانه آتشفشان دماوند عادی است و به طور دائمی وجود دارد و نشانه خروج گدازه از دهانه آتشفشان نیست، خاطرنشان کرد: خروج مواد گوگردی نیز از دهانه یاد شده در سال‌های گذشته بیش و کم وجود داشته است به گونه‌ای در اطراف دهانه خروجی گاز، در منطقه‌ای به قطر چند صد متر ترکیبات گوگردی وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که طبق آزمایش‌ها بیش از ۹۰ درصد ترکیب گازهای خروجی از دهانه جانبی آتشفشان دماوند بخار آب است، افزود: بخش اعظم این بخار آب از آبی که از بخش بالایی دهانه در اثر ذوب برف به آن تزریق و تحت تاثیر حرارت آتشفشان در عمق آتشفشان و اطراف مخزن ماگمایی بخار و با فشار به سمت بالا و خارج پرتاب می‌شود.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تصریح کرد: با رفتن به سمت فصل گرما، ذوب یخچال‌های آتشفشان و ورود آب به داخل مخروط آتشفشان افزایش یافته و هر اندازه میزان ورودی آب زیادتر باشد، خروجی گاز هم افزونتر می‌شود.

قلمقاش تاکید کرد: به صورت معمول به فعالیت‌های مجدد آتشفشان‌ها در اثر حرکت ماگما در عمق زمین، خرده لرزه‌هایی در محل آتشفشان رخ می‌دهد که وقوع فعالیت آتشفشانی را قابل پیش‌بینی می‌کند.

به گفته این کارشناس، بررسی زمین‌لرزه‌های آتشفشان در یک ماه گذشته، فعالیت جدیدی در منطقه دماوند را نشان نمی‌دهد لذا خروج گاز از دهانه طبق سنوات گذشته کاملا عادی است.

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خاطرنشان کرد: اکیپ صحرایی از کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به منظور راه‌اندازی و نصب آزمایشی دستگاه‌ها به محل اعزام شده‌اند و در صورت تامین اعتبار تا چند ماه آینده زیرساخت‌های لازم برای مانیتورینگ دماوند تاسیس خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

جواد اشجعی، دانشمند حوزه سیستم های ناوبری ماهواره ای درگذشت

رییس مرکز لرزه نگاری کشوری: ایستگاه لرزه نگاری دماوند، پناهگاه کوهنوردان شده است!/مخزن ماگمایی به وسعت ۸۰ کیلومتر در قله دماوند وجود دارد

روایت شاهنامه از فعالیت دماوند در هزار سال قبل/وجود مخزن ماگمایی در عمق آتشفشان دماوند تایید شده است

آتشفشان دماوند می تواند یک فرصت پرسود برای تهران باشد!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها