جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

کمی استرس برای مغز مفید است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1618
چهارشنبه، ۲۶ خرداد، ۱۳۹۵ | 10:53

کمی استرس برای مغز مفید است

بر اساس تحقیقات یک پروفسور عصب‌شناس و روانشناس دانشگاه ایرلند استرس همیشه بد نیست و کمی استرس برای هر مغز لازم است.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از روزنامه ایندیپندنت، تحقیقات یک پروفسور روان‌شناسی نشان می‌دهد که میزان متوسطی از استرس نه تنها برای شما ضرر ندارد بلکه می‌تواند بسیار مفید هم باشد.

«یان رابرتسون» عصب‌شناخت و روان‌شناس دانشگاه «ترینیتی» دوبلین در ایرلند می‌گوید که رویکرد ما به استرس، میزان اثر آن را تعیین می‌کند.

«استرس» با یک رشته مسائل از جمله افسردگی، زوال عقل و سرطان مرتبط است. «رابرتسون»، نویسنده کتاب، «تست استرس: چگونه فشار استرس می‌تواند شما را قوی‌تر و متمرکزتر کند» که در ۱۶ ژوئن چاپ شده است استدلال می‌کند که مقداری استرس می‌تواند برای ما مناسب باشد و میزان بهره‌وری ما را به طرز قابل‌توجهی افزایش دهد.

به گفته وی، استرس موجب می‌شود که یک منطقه در مغز ما ایجاد «نروآدرنالین»(neodrenaline) کند که این امر باعث ارتباط بیشتر و بهتر بین بخش‌های مختلف مغز انسان می‌شود. طبق این گزارش، این تا زمانی می‌تواند برای انسان مفید باشد که مقدار مناسب از این ماده شیمیایی در مغز ترشح شود.

«رابرتسون» می‌افزاید:”تا زمانی که موضوعی خیلی استرس‌زا نیست، ما عملکرد قوی‌تری از مغز می‌بینیم و در این صورت، عملکرد قوی مغز ما را شادتر می‌کند و اضطراب را کاهش می‌دهد و افسردگی از میان می‌رود”.

وی که استاد روانشناسی در کالج «ترینیتی» در شهر دوبلین ایرلند است مدعی شده است که بسیاری از مردم که در حال حاضر با افسردگی دست به گریبان هستند بدون مصرف قرص و دارو می‌توانند بر آن غلبه کنند. به عقیده وی با تغییر میزان ترشح ماده شیمیایی «نروآدرنالین» در مغز می‌توان با افسردگی مبارزه کرد و برای این کار ۴ شیوه را پیشنهاد می‌کند.

نپذیرفتن تفکر ثابت، تبدیل استرس به هیجان، عدم محافظت والدین از حضور کودکانشان در محیط استرس‌زا و استقبال از چالش‌ها و به کاربستن استرس به عنوان یک نیروی محرکه از توصیه‌های «رابرتسون» برای کاهش افسردگی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موهای خاکستری با رفع استرس می‌توانند رنگ طبیعی خود را بازیابند

طراحی نرم افزار تشخیص سطح هوشیاری و استرس در کشور

نتایج یک تجقیق نشان داد: تاثیر بهتر روان‌درمانی بر زنان نابارور نسبت به داروهای ضدافسردگی

مرجان های شاخ گوزنی جزیره هندورابی هم استرس گرفتند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها