جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

نگهداری بهتر اعضای پیوندی با تکنیک «گرمایش نانویی» ابداعی محقق ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16129
یکشنبه، ۱۵ اسفند، ۱۳۹۵ | 15:11

نگهداری بهتر اعضای پیوندی با تکنیک «گرمایش نانویی» ابداعی محقق ایرانی

محقق ایرانی دانشگاه «مینه‌سوتا» آمریکا و همکارانش، تکنیکی جدید برای نگهداری اندام‌های اهدایی بزرگ قبل از انجام عمل پیوند ارائه کردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، در روش ابداعی دکتر نوید منوچهرآبادی، محقق پسادکتری و همکارانش از دانشگاه های «مینه سوتا»، «کارنگی ملون» و «کلمسون»، اندام های منجمد شده به سرعت مجددا گرم می شوند تا آسیبی به آنها وارد نشود.

 منوچهر آبادی در توضیح این روش که به گرمایش نانویی موسوم است می‌گوید: در این روش مواد شیمیایی منجمد که با نانوذرات اکسید آهن ترکیب شده و با سیلیکون پوشش داده شده‌اند، در دریچه‌های قلب و رگ‌های خونی خوک تزریق شده و در محلول نیتروژن مایع در دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر نگهداری می شوند. برای فرآیند ذوب، نمونه در داخل یک سیم پیچ الکترومغناطیسی که برای تولید میدان مغناطیسی متناوب طراحی شده قرار می‌گیرد که بر اثر آن ذرات به سرعت به حرکت درآمده و به طور یکنواخت در درجه ۱۰۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد در یک دقیقه که حدود ۱۰ تا ۱۰۰ برابر سریع‌تر از روش‌های پیشین است، گرم می شوند. در ادامه ذرات اکسید آهن از روی نمونه پاک می شود.

وی با تاکید بر این که کاربرد این روش جدید نیازمند انجام آزمایش‌های بیشتر برای حصول اطمینان بیشتر است، اظهار داشت: با این که این روش هنوز در مراحل اولیه قرار دارد اما در صورت فراگیر شدن، می‌تواند تاثیر زیادی در دنیای پزشکی داشته باشد چرا که براساس برآوردهای اخیر، اگر فقط نیمی از تمام اندام‌هایی را که سالانه از بین می‌روند بتوان مورد استفاده قرار داد، دیگر کسی برای انجام عمل پیوند در لیست عمل پیوند نخواهد ماند.

نگهداری اندام های اهدایی تا زمان پیوند به بیماران همچنان یکی از چالش های مهم طب پیوند است به طوری که ۶۰ درصد از قلب‌ها و ریه‌هایی که سالانه اهدا می‌شوند به دلیل مشکل اکسیژتن رسانی ناکافی یا انجماد نامناسب بلااستفاده دور انداخته می‌شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

چشم اندازی تازه در تولید صفحات خورشیدی با نانوساختار ابداعی دانشمند ایرانی

نخ پلی استر آنتی باکتریال نانویی به تولید رسید

مقاله شیمیدانان ایرانی، طرح جلد مجله انجمن شیمی سلطنتی شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: ابرفناوری های دارای رویکرد آمریکایی مثل نانو و بیوتکنولوژی، نگرانی‌ها در مورد انسان و طبیعت را افزایش داده است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها