سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

فارس، در اولویت مطالعه توسعه ظرفیت‌ ژئوپارک‌های ایران قرار گرفت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16071
یکشنبه، ۱۵ اسفند، ۱۳۹۵ | 11:47

فارس، در اولویت مطالعه توسعه ظرفیت‌ ژئوپارک‌های ایران قرار گرفت

متخصصانی از شبکه جهانی ژئوپارک‌ها که به کشورمان سفر کرده‌اند، قصد دارند در یک برنامه شش ماهه، گزارشی از ظرفیت‌های ژتوتوریسم و ژتوپارک‌های ایران را تهیه کنند که در این راستا استان فارس در اولویت قرار گرفته است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران بر اساس برنامه مصوب یونسکو برای توسعه ژئوپارک‌ها در ایران، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‎معدنی کشور، کمیسیون ملی یونسکو و دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران در پشتیبانی علمی، اداری و لجستیکی این برنامه نقش خواهند داشت.

در راستای تهیه گزارش کشوری پتانسیل‌های ژئوتوریسم و ژئوپارک‌های ایران، مناطقی از استان فارس در اولویت کشوری مطالعاتی قرار گرفت و بدین منظور دکتر Martini رئیس شورای عالی شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو و مهندس علیرضا امری‌کاظمی عضو این شورا و مشاور ارشد ژئوپارک قشم، به مدت ۳ روز در استان فارس حضور پیدا کرده و پتانسیل‌های  شهرستان فیروزآباد و کازرون را بررسی کردند.

با توجه به اهمیت گزارش کشوری  و ارائه در شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو جهت تصویب ژئوپارک‌های جدید در شبکه جهانی تلاش شد در این سفر پتانسیل‌های شهرستان فیروزآباد و کازرون بصورت فشرده ارائه شود که بر همین اساس در شهرستان فیروزآباد گنبدهای نمکی جهانی، منگرک و کوه سورمه، تنگ زیبای هایقر، آثار باستانی محور ساسانی از جمله کاخ (آتشکده) ساسانی، شهر گور، قلعه دختر، طبیعت زیبا و تاسیسات سنتی گلابگیری در شهر میمند و لباس‌های سنتی ایل قشقائی مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در شهرستان کازرون از آثار باستانی شهر بیشاپور، تنگ چوگان، غارشاپور، سنگ نوشته‌های تنگ چوگان، گسل دشت ارژن و دریاچه ارژن نیز بازدید شد.

با توجه به توضیحات ارائه شده در این سفر و نقطه نظرات آقای مارتینی، مناطق بررسی شده پتانسیل بالقوه زیادی برای تاسیس ژئوپارک‌های ملی و جهانی را دارد که باید مقدمات مربوطه انجام شده و مستندات کافی ارائه شود و مقرر شد گزارش مقدماتی بازدید توسط آقای مارتینی به مدیریت عالی استان و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ارائه شود.

شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکو متشکل از ۱۲ عضو از سراسر جهان است که بر اجرای درست برنامه بین‌المللی علوم زمین وژئوپارک ها (در بخش ژئوپارک‌ها) نظارت داشته و مسؤولیت تایید و تصویب مناطق پیشنهادی برای ژئوپارک ها را به عهده دارد. در این زمینه هر ساله کنفرانس بین المللی برگزار شده و مناطق پیشنهادی به رای گذاشته شده و تصویب می‌شود.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

اکتشاف آب کارستی به روش ژئوفیزیک هوایی برای نخستین بار در کشور

سرپرست کمیسیون ملی یونسکو در ایران منصوب شد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو عنوان کرد: وقوع ۲۲ زلزله بزرگتر از ۶ ریشتر در ایران طی ۳۰ سال اخیر

تصویب تاسیس کرسی تاریخ طب سنتی ایران در یونسکو 

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها