جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

سامانه هشدار سونامی ایران استاندارد می‎شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16067
یکشنبه، ۱۵ اسفند، ۱۳۹۵ | 11:31

سامانه هشدار سونامی ایران استاندارد می‎شود

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم‌جوی در دومین نشست بین المللی سامانه پیش‌بینی و هشدار سونامی منطقه شمال غرب اقیانوس هند که با حضور روسای کشورهای عضو برگزار شد، گفت: ایران به دنبال استاندارد لازم در زمینه سیستم اعلام خطر سونامی است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر حاجی‌زاده ذاکر  اظهار کرد: برای دستیابی به این استاندارد اقداماتی از قبیل مشارکت در برنامه‌های بین ‌المللی که از طریق یونسکو و سازمان ملل طراحی شده است موجب می‌شود که با هم اندیشی و همکاری با سایر کشورها در این زمینه بتوانیم در مسیر دستیابی به استانداردها سریع تر گام برداریم.

وی هدف از برگزاری این نشست را، بررسی قابلیت‌ها و تعیین الزامات کشورها برای هشدار و پیش‌بینی سونامی، ترویج و تسهیل مطالعات و پژوهش در زمینه خطر سونامی در منطقه شمال غرب اقیانوس هند، بهبود برنامه‌های آموزشی در کاهش خطر سونامی در منطقه، تسهیل ظرفیت‌سازی و به اشتراک‌گذاری داده‌های مربوط به سونامی و اطلاعات در منطقه اقیانوس هند عنوان کرد.

دکتر حاجی‌زاده ذاکر همچنین در خصوص کارگروه منطقه‌ای سامانه پیش‌بینی و هشدار سونامی منطقه شمال غرب اقیانوس هند، خاطرنشان کرد: بعد از سونامی سال ۲۰۰۴ در اندونزی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر تلفات داشت، کمیسیون بین‌المللی اقیانوس‌‌شناسی که زیر مجموعه یونسکو است سعی کرد تا سیستم اعلام خطر سونامی در محدوده اقیانوس هند با همکاری همه کشورها ایجاد شود و در زمینه اعلام به موقع و کاهش خطرات سونامی در منطقه اقیانوس هند فعالیت کند.

وی افزود: این سیستم تاکنون پیشرفت‌های خیلی خوبی داشته و در کشورهای مختلف حاشیه اقیانوس هند مانند اندونزی، هندوستان، ایران و عمان و حتی کشورهای دیگری مانند استرالیا به سرعت شکل گرفت و شروع به فعالیت کرد، البته پیشرفت‎هایی که این سیستم در کشورهای مختلف قابل ملاحظه اما متفاوت بوده است.

وی گفت: از دو سال پیش به منظور پیشرفت سریع این سیستم این مجموعه کارگروه تصمیم گرفت که در کشورهای هندوستان، پاکستان، ایران، عمان و یمن یک زیر گروه در منطقه شمال غربی اقیانوس هند داشته باشد. بنابراین به همین منظور باید تبادل داده‌ها و ظرفیت‌سازی انجام می‌شد.

نایب رئیس کارگروه منطقه‌ای سامانه پیش‌بینی و هشدار سونامی منطقه شمال غرب اقیانوس هند در ادامه بیان کرد: این جلسه درباره این زیرگروه و با محوریت این پنج کشور است که اهداف مختلفی را تعقیب می‎کند و پیشرفت کشورها را در زمینه ظرفیت‌سازی، تبادل داده، مانورهای انجام شده و فرهنگ‌سازی مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: اعضای این زیرگروه در این نشست مواردی را مانند برنامه ‌های آتی و فعالیت ‌های لازم در جهت رشد ارتقای بیشتر این سیستم در این کشورها بررسی می‌‌کنند.

دکتر حاجی‌زاده ذاکر خاطرنشان کرد: علت اصلی رخ دادن سونامی، وقوع زلزله‌های شدیدی است که در محدوده دریا رخ می‎دهد و منجر به حرکت عمودی بستر دریا می‌شود و حجم عظیمی از آب جابه جا و موج سونامی ایجاد می‌شود.موج با سرعت عظیمی مانند سوعت هواپیما ( ۷۰۰ کیلومتر ) به راه می‌افتد و وقتی به ساحل می‌رسد سرعتش به شدت کاهش و ارتفاع آن افزایش می‌یابد بنابراین در واقع پیش‌بینی سونامی به پیش‌بینی زلزله‎های سونامی‌خیز برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه باید مانند زلزله درباره سونامی هم حرف بزنیم، خاطرنشان کرد: باید عناصری را که موجب تشکیل سونامی می‎َشود با مدل سازی از قبل بررسی کنند که اگر در نقاط مختلفی که بیشتر محتمل است و به بیان دیگر زلزله خیز است، زلزله رخ دهد چه سونامی‌هایی تشکیل خواهد شد و چه مناطقی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم‌جوی تصریح کرد: در کنار آن از طریق جوامع فرهنگ ‌سازی‌ها و آموزش‌‌های لازم داده می‌شود که اگر سونامی رخ داد و اعلام خطر شد مردم چه کارهایی باید انجام دهند و چگونه از منطقه خطر دور شوند. علاوه بر آن مشخص می‌شود که مسوولان باید چه برنامه‌ریزی‌هایی را از قبل داشته باشند تا به مردم از ابعاد مختلف کمک کنند تا خطرات و آسیب ها کاهش یابد.

وی تاکید کرد: در رابطه با سرعت پیش‌بینی سونامی باید بگوییم که به کمک مجموعه‌ای از دستگاه‌های اندازه‌‌گیری در دریا چه به لحاظ اندازه‌‌گیری سقف لرزه‌ نگاری و چه تراز سطح آب مدل سازی‌هایی انجام می‌شود که مشخص شود با کدام سونامی کدام مناطق زیر آب می‌رود. بنابراین مجموعه این مدل‎سازی‌ها و پیش‌بینی‌ها به ما کمک می ‎کند که اگر در منطقه ‌ای زلزله شدید رخ دهد در ظرف چند ثانیه تشخیص و به کامپیوترها منتقل و مشخص می‌شود با این زلزله احتمال سونامی وجود دارد یا خیر، اگر وجود دارد چه مناطقی در خطر قرار می‌گیرند تا بلافاصله اعلام خطر شود و سایر اقدامات برای اینکه مردم از منطقه خطر دور شوند و کمترین آسیب به مردم برسد .

دکتر حاجی زاده ذاکر در ادامه سخنانش گفت: در حال حاضر ما در هر کدام از این فاکتورها به نحوی، شاهد پیشرفت بوده ایم اما باید باز هم پیشرفت کنیم تا در دریای عمان و به‌خصوص چابهار که توسعه شهری انجام شده و نزدیک گسل مکران است، به حدقابل قبول برسیم زیرا در چابهار سابقه وقوع سونامی وجود دارد.

وی با بیان این که ایران توانایی‌هایی را به‌ لحاظ تخصصی، انجام اقدامات، دستگاه‌های لرزه‌نگاری و … دارد اما باید باز هم آنها را افزایش دهد، گفت: با همکاری کشورهای منطقه پیشرفت‌های بهتر حاصل خواهد شد تا اینکه بخواهیم به صورت انفرادی کار کنیم ؛ به همین منظور در این سمینارها شرکت خواهیم کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

از یکشنبه آینده آغاز می شود: بزرگداشت «هفته ترویج علم» با رویکرد «شناخت ایران زمین»

با بررسی گسترده ۱۱ نژاد ایرانی؛ مشخصات ژنتیکی گستره ژنومی جمعیت ایرانی شناسایی شد

معاون تحقیقات وزیر بهداشت اعلام کرد:اولین عامل خطر مرگ و ناتوانی در ایران امروز و فردا

۳۰۰ دشت ایران به بحران فرو رفت!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها