جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

بومی‌سازی سامانه اندازه‌گیری تشعشعات رادیویی برای نخستین بار در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:16032
شنبه، ۱۴ اسفند، ۱۳۹۵ | 16:42

بومی‌سازی سامانه اندازه‌گیری تشعشعات رادیویی برای نخستین بار در کشور

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساخت تجهیزات اندازه گیری امواج و تشعشعات بومی برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر خوانساری گفت: طراحی و ساخت دستگاه سنجش امواج و تشعشعات از برنامه‌های پژوهشگاه است و این پروژه با همکاری بخش خصوصی از یک سال و نیم گذشته آغاز شده و این تجهیزات تست‌های مربوط به سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات را نیز با موفقیت گذرانده است و با طراحی و ساخت این دستگاه، در داخل کشور هر کجا که مردم احساس نگرانی در حوزه امواج و تشعشعات داشته باشند؛ امکان اندازه گیری و بررسی این موضوع وجود دارد و از سال آینده،این تجهیزات به صورت انبوه،تولید می‌شود.

وی همچنین با اشاره به ساخت تجهیزات مورد نیاز فناوری‌های اطلاعاتی در کشور خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان در حوزه تجهیز آزمایشگاه‌های تایید نمونه و ارتقاء فناوری‌های مورد نیاز هزینه شده است، به طوری که سه آزمایشگاه تکمیل شده و فناوری آن ارتقاء یافته، پنج آزمایشگاه ایجاد شده است و همچنین دو آزمایشگاه برای تایید تجهیزات امنیتی داریم و شش آزمایشگاه در دانشگاه‌ها با قابلیت تجهیزات امنیتی وجود دارد.

دکتر خوانساری با بیان این‌که یکی از موضوعات مطرح شده در پژوهشگاه توسعه فعالیت‌ها برای اتصال نزدیک به صنعت و بهره‌برداری تجاری در کشور است، گفت: زمینه لازم برای پارک تخصصی فاوا را ایجاد کرده و زیرساخت‌های آن در حال انجام است، به همین منظور در کیلومتر ۱۶ جاده کرج، ۲۳ هکتار فضا و حدود ۲۰ هزار مترمربع ابنیه ساختمان وجود دارد و همچنین بحث‌های حقوقی و مجوزهای آن در حال انجام است.

وی با اشاره به تعاملات پسابرجام در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: طی سال گذشته تعاملات بسیاری با ایرانیان خارج از کشور و موسسات پژوهشی اروپایی و آسیایی داشتیم به نحوی که طی یکسال ۵۰ کارگاه آموزشی و سمینار تخصصی برگزار کردیم که در ۱۴ مورد آن ایرانیان خارج از کشور حضور فعال داشتند. همچنین هم اکنون ۶ دانشجوی پسادکترا با کمک معاونت علمی، در پژوهشگاه ICT در حال گذراندن پژوهش هستند.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سند راهبردی ICT بیان کرد: فناوری ابری، رادیویی، اینترنت اشیاء، نسل پنجم، بیگدیت‌ها و جویشگر بومی از فعالیت‌هایی هستند که منجر به رشد اقتصادی می‌شوند و برای آنها نقشه راه تعیین شده است.

خوانساری با بیان این‌که زیرساخت‌های فنی جویشگر بومی به عنوان پایلوت عملیاتی شکل گرفته، اظهار کرد: دیتاسنتر، پهنای باند و دقت زبان فارسی از مولفه‌های جویشگر بومی است و با ظرفیت‌هایی که انجام شده جویشگرهای بومی قابلیت رقابت با جویشگرهای بین‌المللی را دارند و و حتی از جویشگرهایی مثل بینگ جلوتر هستیم. البته جویشگرهای بومی به عنوان یکی از اجزای زیرساختی ملی اطلاعات و نه برای رقابت با شبکه‌های بین‌المللی ایجاد می‌شوند و ما به دنبال تکمیل سرویس‌های ارزش افزوده نیز هستیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سرعت “تهران هوشمند” باید افزایش یابد

یک مقام مسوول: تشعشعات آنتن‌های تلفن های همراه ” BTS “در تهران استاندارد است

«استفاده مثبت از هوش مصنوعی برای همه»، شعار روز جهانی ارتباطات ۲۰۱۸

نخستین آزمایشگاه تائید نمونه سامانه‌های ذخیره سازی اطلاعات در کشور آغاز به کار کرد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها