پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

کیفیت روغن کنجد با دستاورد پژوهشگران کشور ارتقا یافت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15879
دوشنبه، ۹ اسفند، ۱۳۹۵ | 14:15

کیفیت روغن کنجد با دستاورد پژوهشگران کشور ارتقا یافت

پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی موفق به استخراج روغن کنجد از ارده با استفاده از فرایند آبی آنزیمی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران ، روغن کنجد به گروه اسید های اولئیک – لینولئیک متعلق است و حاوی کمتر از ۱۵ درصد اسید چرب اشباع و بیش از ۸۵ درصد اسید های چرب غیر اشباع است. گسترش مصرف این روغن فراسودمند، نقش موثری در ارتقاء سلامت جامعه خواهد داشت. این روغن در حال حاضر با استفاده از پرس گرم یا سرد استخراج می شود که روغن حاصل یا راندمان کمی داشته یا از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.

دکتر سودابه عین افشار، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی خراسان رضوی، این پژوهش را در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به منظور ارتقاء کیفیت و افزایش راندمان استخراج روغن کنجد، از ارده با استفاده از فرآیند آنزیمی انجام داد.

در این مطالعه، ابتدا ارقام کنجد شستشو داده و برشته شده و به ارده تبدیل شدند. سپس با استفاده از فرایند آبی- آنزیمی در درصدهای مختلف آنزیم / ارده و در سه دمای ۲۵، ۳۵ و ۴۵ درجه سانتی­ گراد دیواره سلول های گیاهی و امولسیون های پروتئین. با استفاده از مخلوط آنزیم های شکننده دیواره سلولی و تجزیه کننده پروتئین ها شکسته شد و با استفاده از پرس فرایند استخراج روغن کامل شد. این فرایند  با راندمان حدود ۵۰ درصد، انجام شد و روغن حاصل از نظر خصوصیات کمی و کیفی بر انواعی که با روش پرس استخراج می شوند برتری داشتند.

همچنین کلیه ترکیبات فعال زیستی مانند ترکیبات ضد اکسایشی نیز به طور هم زمان با روغن کنجد ازآن استخراج شد.

طی این پژوهش مناسب ترین دمای انجام واکنش و بهترین درصد آنزیم به کار رفته معرفی شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اولين دستگاه شتابنگاري برخط شبكه شتاب نگاري ملي ايران در مشهد رونمایی شد

بهبود ارزش کیفی نان با سبوس اصلاح شده به روش تخمیر

اختراع تابلوی هوشمند هشداردهنده پیچ های جاده ای

تولید نوشیدنی گردو با فرمولاسیون جدید توسط پژوهشگر کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها