جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

۲۶ شرکت دانش‌بنیان برتر به جمع فعالان مجاز اقتصادی پیوستند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1584
سه شنبه، ۲۵ خرداد، ۱۳۹۵ | 12:42

۲۶ شرکت دانش‌بنیان برتر به جمع فعالان مجاز اقتصادی پیوستند

با هماهنگی‌های صورت گرفته بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و گمرک جمهوری اسلامی ایران، ۲۶ شرکت دانش‌بنیان برتر به عنوان فعالان مجاز اقتصادی شناخته شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران سید محمد صاحبکار، سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: از برنامه‌های اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تسهیل محیط کسب و کار برای شرکت‌های دانش‌بنیان است که تسهیل تعامل با گمرک یکی از مهمترین عوامل تسهیل تولید، صادرات و واردات شرکت‌ها است.

وی افزود: با در نظرداشتن توجه ویژه دکتر مسعودکرباسیان، رییس گمرک جمهوری اسلامی ایران به شرکت‌های دانش بنیان، تاکنون مزایای خاصی برای شرکت‌های دانش بنیان در گمرکات کشور مصوب و ابلاغ شده است.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: انتخاب شرکت‌های دانش بنیان برتر از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری، بر اساس معیارهای مختلف از جمله میزان فعالیت‌های بازرگانی و حجم واردات و صادرات آنها در طول سال انجام شده است. همچنین احراز شایستگی‌ها و صلاحیت‌های عمومی شرکت‌های معرفی شده، نظیر عدم تخلف در سیستم‌های گمرکی، بانکی، مالیاتی و… از سوی گمرک جمهوی اسلامی ایران و با همکاری سایر دستگاه‌ها انجام شده است.

صاحبکار اظهار کرد: فعالان مجاز اقتصادی در تعاملات گمرکی خود، می‌توانند از ۱۹ مزیت استفاده کنندکه استفاده از تسهیلات ماده ۵۷ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، پذیرش ضمانت‌نامه بانکی حداکثر یکساله برای ترخیص قطعی ماده ۶ قانون امور گمرکی، پذیرش ضمانت نامه بانکی کلی برای ترخیص قطعی و سایر رویه‌ها ماده ۶ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، استفاده از تضمین بیمه ای برای صادرات، ترخیص کالای خارج از مسیر قرمز و استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از تولید از جمله این مزایا هستند.

وی ادامه داد: استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از صادرات، تخفیف در هزینه خدمات انجام خدمات گمرکی به پیشنهاد گمرک و تائید وزیر امور اقتصادی (بند الف ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی) حداکثر تا سقف ۵۰ درصد، استفاده از حداقل تضمین در تمام مواردی که در قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی به تضمین اشاره شده است، رسیدگی به پرونده اختلافات گمرکی فعالان اقتصادی مجاز بصورت فوری و خارج از نوبت در کمیسیون‌های رسیدگی به اختلافات گمرکی، ارائه مجوز ایجاد انبار اختصاصی، انجام فرایند استرداد خارج از نوبت مطابق با تسهیلات پیش بینی شده در بسته حمایت از تولید با اخذ تعهد و نگهداری بخشی از کالا به عنوان وثیقه خارج از نوبت مطابق تسهیلات پیش بینی شده دربسته حمایت از تولید با اخذ تعهد از دیگر مزایایی است که فعالان اقتصادی می‌توانند در تعاملات گمرکی خود از آن استفاده کنند.

صاحبکار تصریح کرد: از جمله مزایای تعیین شده برای استفاده فعالان اقتصادی، استفاده از ماده ۴۲ ، اجازه رییس کل گمرک و تعهد بالاترین مقام وزارتخانه یا مؤسسه دولتی مرتبط با محاسبه وجوه متعلقه و صدور حکم، استفاده از تسهیلات موضوع استاندارد ۳۲-۳ کنوانسیون تجدید نظر شده کیوتو ، استفاده از تسهیلات ماده ۶ قانون امورگمرکی کالای متعلق به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی با تعهد مسؤولان مالی سازمان و اشخاص با اخذ ضمانتنامه بانکی با حداکثر سقف یک ساله، رسیدگی خارج از نوبت اظهارنامه با توجه به ضرایب تعیین شده با ضریب اهمیت زمانی دو (معادل شرکت‌های تولیدی) در سامانه جامع امور گمرکی به صورت سراسری، پذیرش و تسهیل ورود موقت برای صادرکنندگان و گرفتن اسناد و اوراق بهادار به جای ضمانتنامه است.

سرپرست امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی گفت: همچنین تمام اظهارنامه‌های گمرکی بیش از ۲۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در مسیر سبز گمرکی قرار می‌گیرد و از مزایای ورود موقت نیز می‌توانند استفاده کنند.

صاحبکار تصریح کرد: بر مبنای قانون، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از معافیت حقوق گمرکی، عوارض و سود بازرگانی برای واردات چهار دسته کالای دانش‌بنیان جهت مهندسی معکوس،کالا و قطعات برای ساخت کالای دانش‌بنیان تا حد نمونه اولیه و پایلوت، تجهیزات آزمایشگاهی،تست و کنترل کیفیت و ماشین آلات خط تولید برای کالاهای دانش بنیان استفاده کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها