- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

فیزیکدان ایرانی، برنده جایزه دانشمند جوان اتحادیه جهانی فیزیک شد

جایزه دانشمند جوان اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی در حوزه لیزر و فتونیک به فیزیک پیشه ایرانی دانشگاه ملی استرالیا رسید.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، کمیسیون لیزر و فتونیک اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی (IUPAP)، محسن رحمانی، محقق ایرانی دانشگاه ملی استرالیا و ایگور آهارونوویچ، محقق دانشگاه صنعتی سیدنی استرالیا را مشترکا به عنوان برنده دانشمند جوان سال ۲۰۱۷ اتحادیه در حوزه فیزیک لیزر و فتونیک معرفی کرد.

دکتر محسن رحمانی که به دلیل جنبه های نظری کارهایش، جایزه دانشمند جوان سال آیوپاپ در حوزه فیزیک لیزر و فتونیک را کسب کرده، دستاوردهای پژوهشی قابل توجهی در مطالعه تعاملات نور – ماده در مقیاس نانو به ویژه نانوفتونیک غیرخطی از طریق نانوساختارهای فلزی، دی الکتریک و نیمه هادی داشته که راهگشای گسترش اپتیک غیرخطی نانومقیاس بوده است.
رحمانی که دوره دکتری را در دانشگاه ملی سنگاپور گذرانده، تا همین اواخر محقق آزمایشگاه بلاکت (Blackett) در امپریال کالج لندن بوده و به تازگی با جایزه شورای تحقیقات استرالیا به دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا رفته است.

دکتر ایگور آهارونوویچ هم که به دلیل جنبه های کاربردی پژوهش‌هایش، برنده جایزه امسال دانشمند جوان کمیسیون لیزر و فتونیک آیوپاپ شده، سهم برجسته ای در تحقیقات روی «گسیلنده های کوانتومی در نیمه هادی‌های باند گپ گسترده» دارد.

وی که در حال حاضر در دانشگاه صنعتی سیدنی (UTS) در زمینه نانوفتونیک کار می‌کند، پس از پایان تحصیلات دکتری خود در دانشگاه ملبورن، یک دوره پسادکتری را نیز در دانشگاه هاروارددر بوستون پشت سر گذاشته است.

انتهای پیام