- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

جنگ زنانه برای تسخیر فضا!

در ژانویه ۱۹۷۸ با اعلام فهرستی ۳۵ نفره، بزرگترین گروه نامزد های انتخابی برای سفر به فضا اعلام شد که در این گروه شش زن حضور داشتند: سالی راید، جودیت رسنیک، شانون لوسید، ری سدون، کاترین سولیوان و آنا فیشر.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این گروه خیلی زود در مرکز فضایی جانسون مشغول به آموزش شدند تا این تلقی در عموم ایجاد شود که زنانی که ۲۰ سال پس از والنتینا ترشکوا، نخستین و تنها زن کیهان نورد جهان بار دیگر امکان سفر به فضا بیابند از شهروندان آمریکا خواهند بود.

انتخاب شش زن برای سفر های فضایی توسط آمریکایی ها، زنگ خطر را برای شوروی به صدا درآورد و بار دیگر آنها را تحریک کرد که  باز هم پیش دستی کنند. در ۱۹۷۹ موسسه بررسی های پزشکی مسکو  به معاینه داوطلبان فرستاده شده از سوی سازمان های مختلف پرداخت. در دسامبر این سال ۱۲ که توانسته بودند از مرز آزمایش های سنگین پزشکی بگذرند به مرکز آموزش فضانوردان معرفی شدند تا تحت آموزش فنی اولیه قرار گیرند.

از بین این افراد در ۳۰ ژوئیه ۱۹۸۰، هشت نفر برای ادامه آموزش ها به مرحله بعدی راه یافتند.  آنها نزدیک به دوسال آموزش می دیدند و در نهایت با توجه به توانایی های ویژه ساویتسکایا، وی برای پرواز فضایی بعدی انتخاب شد.

روز ۱۹ اوت ۱۹۸۲ خبرگزاری تاس طی اطلاعیه ای اعلام کرد : ناو کیهانی سایوز تی-۷ با سه کیهان نورد از پایگاه پرتاب های فضایی بایکونور راهی مدار زمین شد اعضای شرکت کننده در این پرواز عبارت بودند از لئونیدپاپف، الکساندر سریبرف و دومین زن فضانورد جهان اسوتلانا ساویتسکایا. به این ترتیب بار دیگر روس ها در زمینه پرواز های فضایی زنان جلو افتادند اما این تنها آغاز مسابقه بود. مسوولان دستگاه فضایی شوروی که بعد از سال ۱۹۷۵ و پرواز آخرین ناو آپولو، یکه تاز عرضه فضانوردی سرنشیندار بودند اینک با حضور شش زن فضانورد در جمع سرنشینان شاتل باید خود را برای جنگ سرد دیگری در زمینه زنانه فضانوردی آماده می کردند.

به این ترتیب گرچه با پرواز ساویتسکایا جنجالی رسانه ای به نفع دستگاه فضانوردی شوروی به راه افتاد اما این پایان ماجرا نبود و گلوشکو، سرپرست وقت دستگاه فضایی شوروی ایده های جدیدی را برای توسعه برنامه فضایی زنان ارائه داد. یکی از این طرح ها، پرواز یک ناو سایوز با خدمه کاملا زنانه بود. این ناو باید به ایستگاه مداری سالیوت ملحق می شد. در جریان پرواز این گروه باید یکی از زنان به راهپیمایی فضایی دست می زد.

آنچه خواندید بخشی از یک ماجرای هیجان انگیز است که به قلم سیروس برزو، پیشگام ترویج دانش فضایی در کشور در تازه ترین شماره ماهنامه نجوم منتشر شده است. این مجله از اول اسفندماه در دکه های روزنامه فروشی قابل دسترسی است و نسخه الکترونیک آن را می توانید از نشانی اینترنتی http://fidibo.com/book/65645-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D8%AC%D9%88%D9%85-%E2%80%93-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DB%B2%DB%B6%DB%B0-(%D9%86%D8%B3%D8%AE%D9%87-PDF) هم دریافت کنید.
انتهای پیام