جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

موفقیت محققان ایرانی در تولید آنزیم پروتئاز از پسماند میگو

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15454
دوشنبه، ۲۵ بهمن، ۱۳۹۵ | 11:48

موفقیت محققان ایرانی در تولید آنزیم پروتئاز از پسماند میگو

محققان کشور موفق به تولید آنزیم پروتئازی (آنزیمهای تجزیه‌کننده پروتئین‌ها) از پسماند میگو با خواص ویژه شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران احمد همایی مجری پروژه “جداسازی و خالص سازی آنزیم های سیستئین پروتئاز از پسماند میگوی Fenneropenaeus merguiensis خلیج فارس” درباره این طرح که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و به گفته وی برای نخستین بار اجرا شده است اظهار کرد: هدف اصلی از انجام این پروژه استحصال آنزیم پروتئاز از پسماندهای جانداران دریایی است زیرا همانطور که می دانیم اندام گوارشی همچون معده و روده این جاندران دور ریخته می شود بنابراین با این تحقیقات آنزیم پروئتاز از این اندام ها بدست آمد.

وی ادامه داد: پروتئاز آنزیمی پر کاربرد است که در صنایع مختلف همچون غذایی، شوینده، پزشکی، چرم سازی و فرآوری غذای دام استفاده دارد بنابراین با توجه به اهمیت آن روی این موضوع کار کردیم و این آنزیم را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کردیم.

همایی همچنین عنوان کرد: در این تحقیق بر روی میگوی Fenneropenaeus merguiensis کار شد زیرا آنزیم ها در این موجود فعالیت بیشتری را نشان می دهد.  در واقع این آنزیم تولید شده دارای خواصی منحصر به فرد و ویژه است که خواصی همچون گرما دوست بودن و قدرت کاتالیزوری بالا را می توان نام برد. زیرا این آنزیم تولید شده می تواند گستره دمایی وسیعی را تحمل کند.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

ترسیم نقشه راه حوزه مهندسی در کشور

ساخت نانوجاذب با کارایی بالا در گوگردزدایی از سوختهای مایع توسط محققان کشور

ساخت دستگاه ژانراتور تولید هیدروژن توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان

تشخیص دقیق اوتیسم با مدل ابداعی محققان ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها