پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

موفقیت محققان ایرانی در سلول‌درمانی عارضه جوش‌نخوردگی استخوان‌

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15405
یکشنبه، ۲۴ بهمن، ۱۳۹۵ | 12:50

موفقیت محققان ایرانی در سلول‌درمانی عارضه جوش‌نخوردگی استخوان‌

محققان پژوهشگاه رویان موفق به درمان عارضه  جوش‌نخوردگی استخوان‌های بلند با پیوند سلول‌های بنیادی مزانشیمی شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، جوش نخوردگی استخوان‌های بلند بدن یکی از مشکلاتی است که پس از سوانح برای صدمه دیدگان ایجاد می‌شود. در واقع اگر دست کم ۹ ماه از سانحه گذشته باشد و برای بیش از سه ماه هیچ اثری از بهبود در استخوان مشاهده نشود، فرد را دچار مشکل جوش‌نخوردگی خواهند دانست.

از آنجا که بیشتر افراد درگیر سوانح از جمعیت جوان هستند و جوش‌نخوردگی استخوان‌های بلند مشکلات جدی در توانایی‌های حرکتی آنان ایجاد می‌کنند، یافتن راه حلی برای این مشکل حائز اهمیت خواهد بود. نشان داده شده است که سلول‌های بنیادی مزانشیمی بدون ایجاد خطر برای سلامتی فرد می‌توانند کاربرد‌های درمانی گسترده‌ای داشته باشند.

به منظور یافتن راهی برای درمان جوش‌نخوردگی استخوان‌های بلند، دکتر ناصر اقدمی، دکتر اسلامی‌نژاد، مریم لبیب‌زاده، دکتر عمادالدین و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن هفت بیمار مبتلا به جوش‌نخوردگی استخوان بلند هر یک ۲۰ میلیون سلول مزانشیمی به همراه پلاکت در محل استخوان شکسته دریافت کردند. بهبود بیماران در بازه‌های زمانی ۱، ۳، ۶ و ۱۲ ماه به وسیله اشعه ایکس مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی یاخته (Cell Journal) به چاپ رسیده است نشان می‌دهد، در بازه زمانی ۱۲ ماهه سلول‌های مزانشیمی هیچ اثر منفی بر سلامت افراد تحت آزمایش نداشتند. بر اساس داده‌های اشعه ایکس، چهار نفر از بیماران بهبود یافتند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد پیوند سلول‌های مزانشیمی برای درمان ضایعات استخوانی بی‌خطر است و اثر منفی بر سلامت بیماران ندارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها