جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

آیا سلول‌های بنیادی برداشت شده از نواحی مختلف دندان متفاوتند؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15398
جمعه، ۲۲ بهمن، ۱۳۹۵ | 12:34

آیا سلول‌های بنیادی برداشت شده از نواحی مختلف دندان متفاوتند؟

یافته های محققان پژوهشگاه رویان و دانشگاه تهران نشان می‌دهد عوامل پرتوانی و ایمونولوژیک در سلول‌های برداشت شده از فولیکول دندان انسان بیان بیشتری دارند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، پالپ دندان و بافت‌های پیرامون آن یکی از منابع مورد توجه برای سلول‌های بنیادی مزانشیمی هستند. با توجه به نقش مهم سلول‌های بنیادی مزانشیمی در پزشکی بازساختی و مهندسی بافت، شناخت و ارزیابی درست منابع این سلول‌ها اهمیت فراوانی دارد.

مسیرهای مولکولی که در تکوین و تمایز بافت‌های مختلف دندانی دخیل هستند به درستی شناخته نشده‌ و کیفیت مزانشیم به‌دست آمده از بافت‌های مختلف دندان ارزیابی نشده است.

به منظور بهبود میزان آگاهی از کیفیت این سلول‌ها دکتر باغبان اسلامی‌نژاد، دکتر شریفی زارچی و دکتر راضیه کرم‌زاده در پژوهشگاه رویان و دانشگاه تهران، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن میزان بیان عوامل پرتوانی و عوامل ایمونولوژیک در سلول‌های بنیادی برداشت شده از پالپ دندان انسان و سلول‌های بنیادی برداشت شده از فولیکول دندان انسان ارزیابی و با میزان بیان این عوامل در سلول‌های بنیادی جنینی انسان مقایسه شد. بدین منظور میزان بیان ژن‌های پرتوانی و ایمونولوژیک و حضور پروتئین‌های مربوط به این عوامل در سلول‌های مورد آزمایش ارزیابی و بررسی شد.

نتایج این پژوهش که در نشریه بین‌المللی یاخته (Cell Journal) به چاپ رسیده است نشان داد، عوامل پرتوانی (OCT4, SOX2) و عوامل ایمونولوژیک (IL-6, TLR4) در سلول‌های برداشت شده از فولیکول دندان انسان بیان بیشتری دارند اما عواملی مانند JAGGED-1, C-MYC, NESTIN در سلول‌های برداشت شده از پالپ بیان بیشتری داشتند. این در حالی بود که محل قرار گیری پروتئین‌ها در سلول‌های مورد آزمایش توزیع یکسانی داشت و مراحل چرخه سلولی در سلول‌ها به شکل یکسانی طی می‌شد.
نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، سلول‌های بنیادی برداشت شده از نواحی مختلف دندان ویژگی‌ها و رفتارهای متفاوتی دارند و برای کاربرد‌های بالینی لازم است پاسخ درمانی این سلول‌ها در شرایط بالینی مختلف ارزیابی و بهترین سلول انتخاب شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ابداع روشی جدید برای درمان موثرتر آرتروز با تزریق سلول های بنیادی

درمان شایع ترین عفونت دندانی تمایز سلول های بنیادی استخراج شده از پایه دندان

مطالعه محققان ایرانی نشان داد: نقش احتمالی ژنهای کروموزوم Y در تکوین سلولهای پیش ساز عصبی

در پژوهشگاه رویان انجام شد: استخراج سلولهای بنیادی زایای مؤنث براساس قابلیت چسبندگی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها