- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

افزایش تولید لوبیا با نانوذرات اکسید روی

محققان دانشگاه واشینگتون روشی ارائه کردند که نیاز کشاورزان را به کودهای حاوی فسفر کاهش می‌دهد. آن‌ها از ترکیبی حاوی اکسید روی (ZnO) برای افزایش نرخ تولید لوبیا استفاده کردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران با افزایش جمعیت جهان، نیاز به غذا نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، محققان به دنبال ارائه روش‌های جدیدی برای افزایش کارایی فرآیندهای مربوط به تولید غذا هستند. بسیاری از محققان در حال کار روی مواد افزودنی مصنوعی به این فرآیندها یا دستکاری زیستی فرآیندهای مرتبط با تولید غذا هستند.

یکی از این روش‌ها، فتوستنز مصنوعی است. اخیراً محققان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) روشی ابداع کردند که به آن فتوسنتز سوپرشارژ گفته می‌شود. در پروژه‌ای دیگر محققان دانشگاه واشینگتون راهبردی برای تولید انبوه لوبیای غنی از پروتئین ارائه کردند. برای این کار محققان مسیری را که گیاه مواد غذایی را جذب می‌کند، دستکاری کردند.

رامش رالیا، محقق دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه واشینگتون، راهبردی را برای کاهش نیاز به استفاده از کودهای فسفردار ارائه می‌دهد. او نشان داد که با افزودن نانوذرات اکسید روی می‌توان حجم تولید لوبیا را دو برابر افزایش داد؛ بدون این که نیاز به افزایش مصرف کود بیشتری باشد.

رالیا معتقد است که این اولین باری است که یک راهبرد برای افزایش حجم تولید به وسیله نانوذرات اکسید روی استفاده شده‌است.

فسفر یکی از عناصر مهم در سلامت غلات بوده و معمولاً توسط کشاورزان برای تقویت محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزایش مصرف فسفر نمی‌تواند به‌صورت خطی منجر به افزایش محصول شود، بلکه محدودیتی در افزایش تولید آن به‌وجود می‌آورد. بنابراین در صورت افزایش مصرف فسفر و گذشتن از حد مجاز، فسفر مازاد وارد آب‌های جاری شده و منجر به آلودگی می‌شود. افزایش فسفر در آب می‌تواند رشد جلبک‌ها و فیتوپلانکتون‌ها را در آب افزایش دهد.

تقریباً ۸۲ درصد از کودها دارای فسفر هستند. این موضوع، محیط‌زیست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این گروه تحقیقاتی نشان دادند که با استفاده از این روش می‌توان مشکل افزایش استفاده از فسفر را در زمین‌های کشاورزی کاهش داد.
محققان این پروژه معتقداند که یافته‌های آن‌ها می‌تواند مشکلات زیادی را در کشاورزی حل کند. حمایت مالی این پروژه توسط بنیاد ملی علم تأمین شده‌است.

انتهای پیام