پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تهران، آماده میزبانی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15175
یکشنبه، ۱۷ بهمن، ۱۳۹۵ | 11:44

تهران، آماده میزبانی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷

تهران در تدارک سومین میزبانی المپیادهای جهانی دانش آموزی در ایران است؛ بیست و نهمین دوره المپیاد دانش آموزی کامپیوتر که قرار است از ششم تا سیزدهم مردادماه ۹۶ با حضور دانش آموز برتر بیش از هشتاد کشور جهان برگزار شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، نخستین المپیاد جهانی کامپیوتر (انفورماتیک) در سال ۱۹۸۹ در بلغارستان برگزار شده و دانش پژوهان جوان ایرانی نیز از سال ۱۳۷۱ (۱۹۹۲) در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند. سرپرستی تیم دانش آموزی المپیاد کامپیوتر ایران در اولین حضور را که در چهارمین دوره المپیاد به میزبانی بن آلمان رقم خورد را دکتر یحیی تابش و دکتر محمد قدسی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف عهده‌دار بودند.

ایران در سال ۲۰۱۲ برای میزبانی المپیاد دانش آموزی کامپیوتر اعلام آمادگی کرد که با تصویب این درخواست در سال ۲۰۱۳ میزبانی بیست و نهمین دوره این المپیاد به ایران محول شد.

پیش از این، وزارت آموزش و پرورش ایران در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) سی و هشتمین دوره المپیاد جهانی فیزیک را در شهر اصفهان و در پاییز ۱۳۸۸ ( ۲۰۰۹) همزمان با سال جهانی نجوم، سومین دوره المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک را در تهران میزبانی کرده است.

ایران همچنین میزبانی المپیاد جهانی زیست شناسی سال ۲۰۱۸ را نیز کسب کرده که احتمالا در شهر شیراز برگزار خواهد شد.

حمید ضرابی زاده، رئیس کمیته فنی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در خصوص نحوه برگزاری این المپیاد می‌گوید: رقابت اصلی المپیاد کامپیوتر (انفورماتیک) که به تعبیری بزرگترین مسابقات برنامه ریزی دانش آموزی در سطح جهان است در مدت دو روز برگزار می‌شود که طی آن دانش آموزان باید سه مساله الگوریتمی را مدت زمان پنج ساعت حل می‌کنند. برنامه‌هایی که بدین منظور توسط تیم‌ها نوشته می شود توسط سامانه‌های داوری خودکار ارزیابی و نتایج آن بلافاصله به تیم‌ها اعلام می‌شود. سوالات معمولا از میان پیشنهادهای کشورهای مختلف توسط کمیته آموزشی ارزیابی و انتخاب می‌شود.

وی درباره میزان آمادگی ایران برای برگزاری این مسابقات نیز گفت: در بخش فنی از یک سال قبل تمهیداتی برای برگزاری هر چه بهتر مسابقات اندیشیده شده و از آنجا که حدود ۳۲۰ شرکت کننده داریم باید تجهیزات و شبکه لازم را فراهم می‌کردیم که اکنون این آمادگی ایجاد شده است.

کراسیمیر مانو، رئیس المپیاد جهانی کامپیوتر نیز که برای اطلاع از روند آمادگی ایران برای میزبانی این رقابت‌ها در راس هیاتی به تهران آمده اظهار داشت: سال ۱۹۸۹ در نخستین دوره المپیاد تنها ۱۳ کشور شرکت داشتند و اکنون شمار شرکت کنندگان به ۸۴ کشور رسیده و قرار است سه کشور دیگر نیز به این جریان بپیوندند. هر دانشگاه و شرکت برنامه نویسی خوشحال خواهد شد که از دانش آموزان برگزیده المپیادها در سیستم خود استفاده کند.

وی درباره هزینه‌های برگزاری این المپیاد نیز گفت: از آنجا که این المپیاد نیاز به تجهیزات دارد قطعا هزینه بر است و کشور میزبان باید این هزینه‌ها را که حدود ۱٫۵ تا دو میلیون یورو است را تامین کند.

محمدعلی آبام، رئیس کمیته المپیاد جهانی کمیته ۲۰۱۷ نیز با بیان این که هر کشور می‌تواند چهار نماینده به المپیاد اعزام کند که نحوه انتخاب آن به خود کشورها بستگی دارد، اضافه کرد: ما در ایران طی چند مرحله دانش آموزان را غربالگری می‌کنیم که در نهایت در مرحله دوم ۸۰ نفر و در مرحله سوم ۴۰ نفر انتخاب می‌شوند و این ۴۰ نفر در یک دوره آموزشی شرکت می‌کنند. منتخبان مرحله بعدی هشت نفر خواهند بود که در نهایت چهار نفر برگزیده از بین آنها به مسابقات اعزام می‌شوند اما امسال با توجه به میزبانی ایران می‌توانیم با دو تیم در المپیاد کامپیوتر شرکت کنیم.

آبام ادامه داد: حداکثر سن حضور در این مسابقات ۱۸ سال است اما در ایران دانش آموزان دبیرستانی پایه دهم و یازدهم در المپیاد شرکت می‌کنند.

وی درباره هزینه‌ها و بودجه برگزاری این المپیاد نیز گفت: دولت پذیرفته که بودجه برگزاری این المپیاد را تامین کند و آموزش و پرورش تنها مجری برگزاری مسابقات است. البته در تلاشیم که برای المپیاد اسپانسر بگیریم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تیم ایران بر سکوی چهارم المپیاد جهانی کامپیوتر ایستاد

ایران در المپیاد جهانی کامپیوتر، پانزدهم شد

ایران در جایگاه چهارم المپیاد جهانی کامپیوتر تهران

تهران از جمعه، میزبان المپیاد جهانی کامپیوتر است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها