شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی ایران، سرانجام به آب افتاد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15151
شنبه، ۱۶ بهمن، ۱۳۹۵ | 14:08

اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی ایران، سرانجام به آب افتاد

 سرانجام پس از سال‌ها پیگیری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، نخستین شناور تحقیقات اقیانوس شناسی ایران که به دست متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده طی مراسمی در بندر عباس به آب اندازی و رسما به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تحویل داده شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، امیر رستگاری،رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در مراسم تحویل دهی نخستین کشتی اقیانوس شناسی با نام کاوشگر خلیج فارس به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: کاوشگر خلیج فارس با برد عملیاتی سه هزار مایل دریایی، ماندگاری ۴۰ روز در دریا، سرعت ۱۵ گره دریایی دارای قدرت مانور پذیری بسیار عالی است. این شناور به سیستم های ارتباط ماهواره ای، سیستم رانش پیشرفته CPP، سیستم انتقال داده و سیستم DP به منظور تثبیت دینامیکی کشتی مجهز است.
وی خاطر نشان کرد: این شناور که به سه نوع آزمایشگاه و دو سردخانه هم مجهز است تائیدیه موسسه‌های معتبر داخلی و خارجی را دریافت کرده و در تحقیقات در زمینه فیزیک دریا، شیمی دریا، زیست شناسی دریا، زمین شناسی، ژئوفیزیک دریا، هواشناسی تخصصی شامل اتمسفر و اقلیم شناسی و نقشه برداری دریا کاربرد دارد.
رستگاری تصریح کرد: در روند ساخت این شناور که ۸۵ سامانه مکانیکی، تاسیساتی، تحرک و رانش، برق و الکترونیک، ناوبری و مخابرات در آن تعبیه شده، ۱۵۰ مرکز صنعتی، پژوهشی، دانشگاهی و دانش بنیان و نیز سازمان‌ها و صنایع مختلف وزارت دفاع با صرف بیش از ۳۰۰ هزار ساعت کار و انجام حدود ۱۲ هزار فعالیت اجرایی در ساخت آن نقش داشته اند.
رییس سازمان صنایع دریایی از این پروژه به عنوان یکی از نمادهای برجسته اقتصاد مقاومتی عنوان و اظهار کرد: اعمال تحریم‌های دشمنان در این حوزه منجر به خلق این دستاورد مهم ملی شد.

رستگاری در پایان تقویت روحیه خودباوری و خود اتکایی در تلاشگران عرصه علم و صنعت دریایی، بومی سازی فناوری نوین، ایجاد و تقویت شبکه همکاران توانمند در زنجیره‌ی تامین و ساخت زیر سامانه ها، صرفه جویی ارزی اشتغال زایی و تربیت نیروی انسانی متخصص در طراحی و مهندسی ساخت را از دستاوردهای این پروژه برشمرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراوانی ذرات میکروپلاستیک در رودخانه‌های منتهی به دریاچه خزر

مدل‌سازی مقادیر شفافیت آب با داده‌های ماهواره‌ای

جایزه پژوهشی بنیاد هومبولت آلمان به جانورشناس ایرانی رسید

مدرس برنامه‌ریزی روستایی، سرپرست پژوهشگاه ملی اقیانوس ‌شناسی شد! + رزومه

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها