پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

افزایش ظرفیت ابرخازن‌ها با دستاورد جدید محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:15041
چهارشنبه، ۱۳ بهمن، ۱۳۹۵ | 12:24

افزایش ظرفیت ابرخازن‌ها با دستاورد جدید محققان ایرانی

محققان دانشگاه ارومیه با استفاده از نانولوله‌های کربنی موفق به تولید و افزایش ظرفیت ابرخازن‌ها شدند و امیدوارند، این طرح آزمایشگاهی در بهینه‌سازی تجهیزات الکترونیکی و ابررایانه‌ها مورد بهره‌برداری موثر قرار گیرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در ۲۵ سال آینده، تقاضای انرژی با افزایش مداوم مصرف سوخت‌های فسیلی به حداقل ۳۵ درصد بیش از مصرف کنونی خواهد رسید. این مسأله فشارهای زیادی را بر منابع انرژی تجدید ناپذیر وارد می‌کند.

دکتر مسعود فرجی از مجریان این طرح تحقیقاتی، هدف از انجام آن را ساخت یک الکترود بهینه‌شده برای ابرخازن‌ها عنوان و اظهار کرد: «در این طرح سعی شده است تا ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی و تعداد دفعات شارژ و تخلیه به حد بهینه برسد.»
فرجی درباره نقش فناوری نانو در اجرای این طرح گفت: «استفاده از نانولوله‌های تیتانیم اکسید و نانولوله‌های کربنی موجب شده است تا مساحت سطح در دسترس در محلول الکترولیت به‌صورت قابل‌توجهی افزایش یابد.»

در طرح حاضر ابتدا نانولوله‌های تیتانیم دی‌اکسید به روش آندایزینگ الکتروشیمیایی سنتز و سپس نانولوله‌های کربنی چندلایه عامل دار شده‌ی آنیلینی بر روی نانولوله‌های تیتانیم دی‌اکسید ترسیب الکتروشیمیایی شده است. درنهایت پلیمر پلی آنیلین به نانولوله‌های کربنی چندلایه از طریق پلیمریزاسیون شیمیایی گرافت شده و ظرفیت و عمر خازنی این الکترود مورد مطالعه قرار گرفته شده است.

نتایج حاکی از آن است که ظرفیت خازنی ویژه‌ی این الکترودها پایداری بسیار بالایی در چرخه‌های متناوب شارژ-تخلیه از خود بروز می‌دهد.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر مسعود فرجی و دکتر پیمان نجفی مقدم- اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه- و دکتر رضا حسن‌زاده- دانش‌آموخته‌ی مقطع دکترای این دانشگاه- است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه شده: راهکاری تازه برای گوگردزدایی موثر از گازوئیل

تولید آزمایشگاهی دو آنزیم پرمصرف در دانشگاه ارومیه

تولید بنزین سوپر دوستدار محیط زیست توسط محققان دانشگاه کاشان

افزایش ۷ برابری کارایی سلول‌های خورشیدی پلیمری با دستاورد محققان دانشگاهی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها