جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

رییس موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان: بروز سرطان تا ۲۰۳۵ دو برابر می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14918
یکشنبه، ۱۰ بهمن، ۱۳۹۵ | 15:12

رییس موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان: بروز سرطان تا ۲۰۳۵ دو برابر می‌شود

رییس موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان گفت: شواهد نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۵ تعداد موارد بروز سرطانها دو برابر میزان کنونی خواهد بود و این یعنی به ازای هر یک بیمار مبتلا به سرطان که هم اکنون در بیمارستانها خدمات دریافت می‌کنند در بیست سال آینده، دو بیمار وجود خواهد داشت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر کریستوفر وایلد، در پیامی به نخستین کنگره بین‌المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها که با شعار “همسویی و همگرایی پژوهش و اقدام ” و با هدف ارائه تصویری واقعی از مهمترین اقدامات صورت گرفته و پژوهش‌های انجام شده در پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها از نهم بهمن ماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده است، همچنین سرطان را یک مشکل در حال رشد در تمام نقاط جهان دانست که تعداد موارد ابتلا به این بیماری، به دلیل عواملی مانند پیری، رشد جمعیت و تغییر الگوی مواجهه با عوامل خطر، در حال افزایش است و جمهوری اسلامی ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

«کریستوفر وایلد» اما کاهش بار سرطان را یک موضوع ناامیدکننده ندانست و افزود: این امید در برنامه کنگره بین‌المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها بازتاب یافته و به همین دلیل به شما برای برگزاری این برنامه بسیار خوب و جامع تبریک می گویم.

وی تاکید کرد: بسیاری از سرطان ها بر اساس دانش موجود ما قابل “پیشگیری” هستند. برآوردهای متفاوتی برای جمعیتهای مختلف وجود دارد. اما شاید ۳۰ تا ۵۰ درصد سرطان ها با بکارگیری دانش موجود درباره عوامل خطر و مداخلات، قابل پیشگیری باشد. البته پیشگیری از موارد بیشتری از سرطانها، با شناسایی تعداد هر چه بیشتر عوامل خطر در گروههای مختلف جمعیتی در سراسر دنیا، قابل دستیابی خواهد بود.

رییس موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان تصریح کرد: همچنین ما می‌دانیم “تشخیص زودهنگام” فرصتی را برای بقای بهتر بیماران ارائه می دهد. حتی در کشورهایی با محدودیت در ارائه خدمات درمانی سرطان، دورنمای بیماران مبتلا به سرطان به مراتب بهتر خواهد بود، اگر بیماری آنها زودتر تشخیص داده شود. این مورد به عنوان مثال در مورد سرطان پستان و روده بزرگ صدق می کند. اما متاسفانه برای دیگر سرطانها، به ویژه پروستات، هنوز نیاز به رویکردهای بهتری برای غربالگری پیش از توصیه به اجرا در سطح جامعه داریم.

کریستوفر وایلد خاطرنشان کرد: فرصت های بسیار خوبی برای بهبود درمان از طریق دسترسی به جراحی، رادیوتراپی هدفمند، شیمی درمانی اختصاصی برای هر فرد بیمار، بر اساس بیولوژی مولکولی و نوع خاص سرطان، مورد توجه قرار گرفته است. همچنین نباید فراموش کرد که نیاز به مراقبت های تسکینی در مواردی که درمان قطعی پاسخگو نیست، ضروری است.

وی ادامه داد: هر کدام از این حوزه ها  یعنی پیشگیری و تشخیص زودهنگام فرصت مناسبی را برای پیشرفت در سالهای پیش رو ارائه می دهد و برنامه شما در هر سه روز از کنگره به موارد زیادی در این مورد خواهد پرداخت.

رییس موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان پیام خود را با جملاتی درباره همکاری های درازمدت آژانس و دانشمندان ایرانی چنین ادامه داد: موسسه بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)، پنجاه سال پیش با توزیع منابع مالی حمایتی به سراسر جهان برای مطالعه بر روی  سرطان تاسیس شد. مهمترین کار ، درک تفاوت های مهم در بروز سرطان در جوامع مختلف در دنیا بوده است.

وی یکی از نخستین پروژه‌های این مؤسسه را، پروژه سرطان مری در حاشیه دریای خزر (استان گلستان) برشمرد و افزود: از آن زمان یعنی اواخر دهۀ ۱۹۶۰ این موسسه و دانشمندان ایرانی همکاریهایی در کنار هم آغاز کردند. در واقع موسسه بین المللی تحقیقات سرطان ( IARC ) دفتر منطقه‌ای خود را در دانشگاه تهران تاسیس کرد که با ایستگاه تحقیقات بابل در ارتباط بود. ما سابقه همکاری طولانی مدت با همدیگر داریم و از این که همکاریهای  مشترک مجدد در زمینه های جالب توجه و نقاط قوت پژوهشهای سرطان در ایران را می بینم خوشحالم.

کریستوفر وایلد اظهار امیدواری کرده است که بتوان در سال های آینده شاهد همکاریهای بیشتر، مرور مثالها و تجارب موفق از جامعه محققان سرطان در ایران در سطح گسترده تر و در سطح منطقه با همکاری موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان به همت پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها