پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

ادعای جنجالی دانشمندان مبنی بر تولید هیدروژن جامد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14903
یکشنبه، ۱۰ بهمن، ۱۳۹۵ | 12:45

ادعای جنجالی دانشمندان مبنی بر تولید هیدروژن جامد

فیزیکدانانی از دانشگاه هاروارد مدعی تحقق رویای ۸۰ ساله دانشمندان مبنی بر تولید فرم جامد هیدروژن شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، اين تبديل شكل هيدروژن به فلز از اين لحاظ جالب است كه در حالت فلز هيدروژن مى تواند رسانا جريان الكتريسينه در دماى معمولى اتاق و بدون مقاومت باشد.

این یافته توسط تیمی از محققان دانشگاه هاروارد، در زمانی که می‌خواستند هیدروژن را بین الماس در درجه حرارت‌های بالای صفر (۵٫۵ درجه کلوین یا ۴۵۰- درجه فارنهایت) فشرده کنند، حاصل شد. با افزایش فشار، هیدروژن شفاف به رنگ سیاه درآمد. پژوهشگران، این پدیده را حاکی از تبدیل شدن ساختار اتم‌های هیدروژن به  یک ساختار سه‌بعدی فلز مانند دانستند.

این رفتار، پیشتر توسط دو فیزیکدان به نام‌های هیلارد هونتینگتون و یوگن ویگنرین در سال ۱۹۳۵ پیش‌بینی ‌شده بود. آنها پيش بينى كرده بودند كه براى توليد هيدروژن فلزى فشارى معادل ٢٥ گيگاپاسكال نياز است اما در عمل فشارى كه باعث این تبديل شد بيش از ٢٠ برابر پيش بينى دانشمندان بود، يعنى ٤٩٥ گيگاپاسكال.

ایزاك سيلورا، فيزيكدان دانشگاه هاروارد از تولید هیدروژن جامد به عنوان جام مقدس فيزيك فشارهاى بالا یاد کرده که با تولید اولين نمونه فلز هيدروژنى در جهان دست یافتنی شده است.

دانشمندان براى اثبات اينكه هيدروژن به فلز تبديل شده از اندازه گيرى هاى طيفى استفاده كرده اند.
ادعای تولید هیدروژن جامد طی مقاله ای در مجله ساینس گزارش شده اما دانشمندانی هم در مورد صحت این ادعا اظهار تردید کرده‌اند.

خصوصا این که این اولین باری نیست که دانشمندان ادعای کشف هیدروژن فلزی را مطرح می‌کنند. ادعای دانشمندان آلمانی در سال ۲۰۱۲ با انتقادهای زیادی مواجه شد که آن‌ها را از طرح این ادعا پشیمان کرد. بعدها مجله Nature گزارش داد که مقاله آن‌ها باید خوانده شود و احتمال دارد که این پژوهشگران، واقعا هیدروژن فلزی ساخته باشند. مسایلی که باعث سوال برانگیز بودن کشف آلمانی‌ها شد، در مقاله پژوهشگران هاروارد هم به چشم می‌خورد.

Paul Loubeyre، فیزیکدان کمیسیون انرژی اتمی فرانسه در Bruyères-le-Châtel به مجله Nature گفته که مقاله محققان نیچر را به هیچ وجه قانع کننده نمی‌داند.

محققان دیگری هم که nature با آن‌ها مصاحبه کرده تاکید داشته اند که مشاهده درخشش یکباره، دلیلی بر فلز شدن ماده نبوده و باید آزمایش‌های بیشتری انجام شود. آن‌ها بر این باورند که بازتابش نور، تنها می‌تواند ناشی از پوشش اکسید آلومینیوم الماس‌ها باشد که تحت فشار بسیار زیاد، رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهد. پژوهشگران با اشاره به این که دانشمندان هاروارد، تنها یک اندازه‌گیری با جزییات بالا انجام داده اند معتقد اند تا پیش از انجام آزمایش‌های بیشتر و دستیابی به نتایج مشابه توسط پژوهشگران دیگر، این مساله نباید به‌عنوان یافته‌ای واقعی تلقی شود.

نمونه هیدروژن جامد در آزمایشگاه در انتظار آزمایش‌های دقیقتر است.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

ساخت ماهی‌های رباتیک بیوهیبرید از سلول‌های قلب انسان

در پژوهشگاه دانش های بنیادی ارائه شد: دستگاه تولید هیدروژن تنها با نور خورشید

موفقیت محقق ایرانی دانشگاه هاروارد در ابداع روشی جدید برای هدف قرار دادن ویروس‌ها

استاد گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی تهران درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها