- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

هشدار ملک‌زاده نسبت به کمینگاه‌های سرطان: چاقی در جمعیت ایران به مرز ۲۰ درصد رسید

معاون وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی با هشدار نسبت به افزایش اضافه وزن و چاقی در ایران گفت: چاقی جمعیت ایران به مرز ۲۰ درصد رسید.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک‌زاده روز شنبه در حاشیه اولین کنگره بین‌المللی پیشگبری و تشخیص زودهنگام سرطان که از نهم بهمن ماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز به کار کرده و تا یازدهم ادامه خواهد داشت، افزود: نیمی از ایرانیان در سن ۵۵ سالگی دچار فشار خون هستند.

وی با بیان این که حدود ۸۰ درصد ایرانی ها تحرک کافی ندارند، کم تحرکی مردم را یکی از مشکلات جدی بهداشتی در ایران دانست و اعلام کرد: نزدیک به ۷۰ درصد ایرانی‌ها چاق و یا دارای اضافه وزن هستند.

دکتر ملک‌زاده همچنین هشدار داد: اضافه وزن هم در کشور شایع شده که بخش از این موضوع حاصل پرخوری است؛ به طوری که ۳۰ درصد غذاهایی که مردم ما مصرف می‌کنند، اضافه است.

وی گفت: پنج نوبت ورزش در هفته به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه، از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می‌کند و شیوع سرطان در کشور پیشگیری می‌کند.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد همچنین نوشیدنی های داغ از جمله چای داغ را از جمله عوامل بسیار خطرساز در ابتلا به سرطان و بویژه سرطان مری در ایران برشمرد و  توصیه کرد که مردم نوشیدنی‌ها  را به صورت ولرم مصرف کنند.

وی نقش مصرف میوه و سیزیجات کافی را در پیشگیری از سرطان یادآور شد و گفت: مردم باید پنج وعده در روز و هر بار یک میوه مصرف کنند تا هم سرطان نگیرند و هم اضافه وزن نداشته باشند.

به گفته دکتر ملک‌زاده این درحالیست که ایرانی ها متاسفانه بیشتر به مصرف غذاهایی مانند برنج، نان و شیرینی که چاق کننده هستند تمایل دارند.

وی با اشاره به این که مصرف نمک در کشور نیز  ۲٫۵ تا ۳ برابر مقدار لازم است، افزود: نیمی از ایرانیان وقتی به سن ۵۵ سالگی می رسند فشارخون دارند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت بر مصرف گوشت سفید به خصوص ماهی تاکید کرد و گفت: فرهنگ مصرف گوشت سفید به خصوص ماهی در کشور کم است. گوشت قرمز کبابی برشته، سرطان‌زا است و سازمان بهداشت جهانی مصرف سوسیس و کالباس را عامل سرطان اعلام کرده است.

وی سیگار، تنباکو، قلیان را نیز عامل اصلی ایجاد سرطان اعلام کرد و گفت: تریاک و الکل نیز در ابتلا به سرطان موثر هستند و حدود ۳۰ درصد عامل ابتلا به سرطان هستند.

دکتر ملک‌زاده ادامه داد: حداقل ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. ما با پیشگیری و تشخیص زودهنگام می توانیم درصد قابل توجهی از بروز سرطان در کشور بکاهیم.

وی با اشاره به این که سرطان به تدریج در کشور در حال افزایش است، گفت: روند افزایش سرطان در ایران مشابه دنیاست و بروز آن در کشور کمتر از متوسط جهان و حتی کشورهای منطقه است.

انتهای پیام