پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

ثبت تولد خانواده جدید باکتریایی ایران در یکی از زیباترین چشمه‌های جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14819
شنبه، ۹ بهمن، ۱۳۹۵ | 12:00

ثبت تولد خانواده جدید باکتریایی ایران در یکی از زیباترین چشمه‌های جهان

خانواده باکتریایی جدید شناسایی شده توسط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی با قابلیت کاربرد در صنایع مختلف رونمایی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در مراسم رونمایی از این خانواده جدید باکتریایی که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان البرز صورت گرفت، دکتر سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنیتکی و زیستی ایران گفت: محققان بانک میکروارگانیسم این مرکز موفق به جداسازی، شناسایی و ثبت این خانواده باکتریایی شده اند.

وی ادامه داد: این خانواده باکتریایی درجریان مطالعات اکتشافی در زمینه تعیین تنوع زیستی میکروارگانیسم های چشمه بادآب سورت کشف شده است.

شاهزاده فاضلی گفت: این چشمه یکی از زیباترین چشمه های تراورتن جهان محسوب می شود و به عنوان یکی از اکوسیستم های منحصر به فرد برای مطالعات تنوع زیستی میکروبی مورد توجه مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: این باکتری جدید با استفاده از معیارهای مختلف شناسایی از جمله مطالعات تبارزایی به عنوان یک تاکسن باکتریایی جدید و منحصر به فرد به خلق یک خانواده جدید انجامیده است و اولین جنس و گونه این خانواده تحت عنوان Bsw-2b محسوب می شود.

شاهزاده فاضلی گفت: این تاکسن جدید اولین خانواده معرفی شده در شاخه باکتریایی‌ها از ایران است.
وی اظهار داشت : به طور کلی باکتری‌ها دارای توانمندی های گوناگون در تولید آنزیم ها و آنتی بیوتیک ها هستند و می توان از فرآورده های آنها در صنایع مختلف استفاده کرد.

وی افزود: باکتری های جدید به عنوان منبعی از ژن ها و قابلیت ناشناخته فرصت های مناسبی را برای استحصال ترکیبات ارزشمند زیستی طی برنامه های فراگیر غربالگری ایجاد می کنند.

شاهزاده فاضلی در مورد کاربردهای خانواده جدید باکتریایی  شناسایی شده توسط محققان کشور گفت: علاوه بر قابلیت های سویه جدید Bsw-2b در تولید آنزیم های ناشناخته و جدید می توان به این موارد مهم دیگر نیز اشاره کرد.

وی افزود: سویه Bsw-2b رنگ دانه های فلکسی روبین تولید می کند، این رنگ دانه ها به عنوان عناصر بیوکنترل، آنتی اکسیدانت در افزودنی های خوراکی نیز کاربرد دارد.

شاهزاده فاضلی گفت: یکی دیگر از ویژگی های این خانواده باکتریایی قابلیت آن در رسوب گذاری است، از آنجا که این سویه از چشمه تراورتن بادآب سورت جدا شده و تراورتن ها از کشته های رسوبات کلسیم کربنات تشکیل شده اند، باکتری های مانند سیانوباکتری ها ، باکتری های گرم منفی و مثبت می توانند در این فرایند نقش داشته باشند و موجب تسهیل فرآیند رسوب گذاری کربنات کلسیم شوند.

وی خاطرنشان کرد:از این قابلیت ها می توان در صنعت به خوبی استفاده کرد مثلا’ در کاهش سختی آب با حذف کلسیم محلول، تولید بتن های با استحکام بالا و همچنین در احیای محیط های کربناته از قبیل چشمه هایی شبیه به بادآب سورت کاربرد دارند.

شاهزاده فاضلی افزود: خانواده جدید باکتریایی به عنوان یک دستاورد ارزشمند اکنون در کلکسیون مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مستقر در استان البرز نگهداری می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

معرفی شش گونه جدید زعفران از ایران

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

شناسایی سویه های مخمری ضد آلودگی قارچی انگور

دستیابی به سویه‌های مخمری با پتانسیل پروبیوتیکی از نمونه‌های سنتی کفیر ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها