شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

زنبورها هم در جلب نیروی کار رقابت می‌کنند!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14791
پنج شنبه، ۷ بهمن، ۱۳۹۵ | 12:10

زنبورها هم در جلب نیروی کار رقابت می‌کنند!

براساس یافته های محققان علوم زیستی، الگوهای تجارتی و رقابت در جذب نیروی کار در بین زنبورها هم صادق است به طوری که زنبورهای زادآور سعی می‌کنند با کم کردن کار زنبورهای یاریگر آنها را به ماندن در لانه خود ترغیب کنند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، محققان دانشکده علوم زیستی در دانشگاه ساسکس به بررسی این نکته پرداختند که قانون تجاری «عرضه و تقاضا» در جمعیت زنبورهای کاغذی (paper wasps) به چه نحو برقرار می‌شود. در این قانون زنبورهای یاریگر به ازای حضور در لانه به زنبورهای زادآوری کننده غالب کمک می‌کنند که زاد و ولد خود را افزایش دهند.
در این مطالعه که در طول یک دوره سه ماهه در منطقه‌ای در جنوب اسپانیا به انجام رسید، گروه به بررسی و تهیه ژنوتیپ هزار و ۵۰۰ زنبور پرداخت و رفتارهای اجتماعی آن‌ها را در ۴۳ لانه مجزا بررسی کرد.
محققان دریافتند با افزایش تعداد لانه‌ها و شرکای هم‌ لانه، زنبورهای یاریگر کمک کمتری به روسای خود (یعنی زادآوری‌کنندگان غالب) می‌رسانند؛ زیرا در این حالت گزینه‌های لانه‌گذاری دیگری برای آن‌ها فراهم است که می‌توانند از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنند. زنبورهای غالب برای این که بهترین گزینه تجاری را در اختیار این زنبورهای یاریگر قرار دهند با هم به رقابت می‌پردازند. برای این منظور به زنبورهای یاریگر اجازه می‌دهند کم‌تر کار کنند تا در لانه آن‌ها باقی بمانند.
به گفته پژوهشگران این تحقیق که نتایجش در قالب مقاله ای در نشریه Nature Communications ارائه شده برای اولین‌بار نشان می‌دهد که تئوری عرضه و تقاضا می‌تواند به درک رفتار حشرات اجتماعی کمک کند.
محققان بر این باور بودند که فاکتورهای حاکم بر گروه‌های اجتماعی حاکم همچون تعداد یاریگرها و ارتباطات ژنتیکی، مهم‌ترین چیزی است که رفتار کمک‌رسانی را در این موجودات تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این وجود این یافته‌های تازه محققان نشان می‌دهد که فاکتورهای تجاری در کل جمعیت همچون پیشنهادهایی که از خارج از گروه عرضه می‌شوند نیز می‌تواند رفتار حشرات را تحت تاثیر قرار دهد.
آن‌ها می‌گویند که نیروهای بازار می‌توانند توافق‌های تجاری موجود در طبیعت را تحت تاثیر قرار دهند، همان طور که در دنیای انسان‌ها نیز به همین ترتیب عمل می‌کنند و این یعنی وقتی شرکای تجاری به تعداد بسیار زیاد در دسترس باشند، می‌توان بهترین پیشنهاد را انتخاب کرد.


انتهای پیام

مطالب مرتبط

کشف و ثبت جهانی ۱۴ گونه جدید حشرات توسط حشره شناس ایرانی

کشف و نام‌گذاری گونه‌ جدید زنبور به افتخار “مریم میرزاخانی”

در مجله نیچر ارائه شد: دستاورد محققان ایرانی در دارورسانی به مغز با عبور از سد خونی مغزی

طی مقاله ای در «نیچر» ارائه شد: رهیافت محقق ایرانی در حوزه فناوری های خوانش اطلاعات زیستی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها