چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

آغاز رسمی پروژه ماهواره مخابراتی «ناهید ۲»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14784
چهارشنبه، ۶ بهمن، ۱۳۹۵ | 12:51

آغاز رسمی پروژه ماهواره مخابراتی «ناهید ۲»

قرارداد طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی «ناهید ۲»، شنبه امضا خواهد رسید.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، مراسم انعقاد قرارداد ساخت این ماهواره، روز شنبه نهم بهمن ماه جاری با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مدیران و متخصصان صنعت فضایی کشور برگزار خواهد شد و طی آن قرارداد ساخت ماهواره ناهید ۲ به امضاء دکتر محسن بهرامی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران و دکتر حسن حدادپور، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران می رسد.

این ماهواره که مشخصات فنی آن متعاقبا به اطلاع خواهد رسید، یک ماهواره مخابراتی است که با سفارش، مدیریت و نظارت سیستمی سازمان فضایی ایران و با همکاری پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته خواهد شد.

انعقاد این قرارداد در راستای توسعه تعامل با مراکز علمی و پژوهشی و استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی برای رفع نیازهای گوناگون در زمینه فناوری فضایی است.

پژوهشکده سامانه های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران وابسته به وزارت ارتباطات – پیش از این پروژه ساخت ماهواره تحقیقاتی ناهید ۱ را در قالب راهبرد دست‌یابی به ماهواره‌های زمین آهنگ و به منظور به آزمون قرار دادن برخی از فناوری های کلیدی در این ماهواره‌ اجرا کرده است.

ماهواره‌ ناهید یک ماهواره‌ مکعب مستطیلی محصور به مکعبی به بعد ۸۰ سانتی‌متر است که علاوه بر صفحات خورشیدی نصب شده بر روی بدنه، از دو صفحه خورشیدی بازشونده بهره می‌برد. این ماهواره با جرم حداکثر ۵۰ کیلوگرم در مدار بیضوی ۲۵۰ در ۳۷۰ کیلومتری با زاویه‌ی میل ۵۵ درجه به عملیات پرداخته و باز کردن صفحات خورشیدی و ارتباط در باند Ku را در این مدار به آزمون خواهد گذاشت. از باز شدن صفحات خورشیدی تصویربرداری شده و با استفاده از تصاویر، نرخ گسترش صفحات تخمین زده می­شود. وضعیت ماهواره‌ی ناهید به صورت سه محوره و با دقت ۱۰ درجه تعیین و کنترل می‌شود. ارتباط مخابراتی این ماهواره در باند S و بدون نیاز به نشانه‌روی انجام می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

در راستای برنامه پرتاب ماهواره زمین آهنگ انجام شد: آزمون موفق زیرمداری بلوک انتقال مداری

ساخت آشکارساز قابل حمل ترکیبات شیمیایی ممنوعه در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها