جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: ارتقای ۳۱ پله‌ای استنادات و کیفیت مقالات محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14760
چهارشنبه، ۶ بهمن، ۱۳۹۵ | 11:26

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: ارتقای ۳۱ پله‌ای استنادات و کیفیت مقالات محققان ایرانی

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به ارتقای چشمگیر رتبه جهانی ایران در اخذ استناد مقالات در پایگاه اسکوپوس از ۴۹  در سال ۱۹۸۸ به ۱۸  در سال ۲۰۱۶، این رشد را نمادی از بهبود چشمگير کيفیت مقالات محققان ایرانی دانست.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک زاده همچنین رتبه جهانی تولید علم ایران در سال ۲۰۱۶ را  ۱۸ و در منطقه اول اعلام کرد و گفت: در اخذ استناد مقالات، کشورهای دانمارک، روسيه، اتريش، تايوان، سنگاپور، رژيم صهيونيستی، ترکيه و مالزی بعد از ایران قرار دارند.

وی با اشاره به این که در ابتدای فعاليت دولت يازدهم، در علوم پزشکی ۸ دانشمند یک درصد برتر پُراستناد جهانی براساس نظام‌ رتبه‌بندیESI در ایران وجود داشت، افزود: در نوامبر ۲۰۱۶ این تعداد به ۴۱ نفر افزايش پيدا کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر حمایت دولت از توسعه بازار محصولات دانش بنیان سلامت اظهار امیدواری کرد که سهم دولت تا پایان سال ۹۶ در بازارسازی محصولات دانش بنیان به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.

وی با بیان این که تا پایان سال ۹۴ سهم فروش شرکت های دانش بنیان سلامت هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: هدف ما افزایش صد در صدی در میزان فروش شرکت های دانش بنیان سلامت و به عبارتی فروش به میزان ۲هزار میلیارد تومان تا پایان ۹۶ است.

ملک‌زاده به توسعه زیرساخت های فناوری سلامت در دانشگاههای علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت:  تعداد مراکز رشد فناوری در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۳ افزایش داشته و از ۵۲ به ۸۰ رسیده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این که در سال ۹۳ تعداد کل شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور مستقر ۳۴۵ مورد بوده است، افزود: در حال حاضر تعداد این شرکت ها به ۸۳۴ مورد رسیده است.

ملک‌زاده ضمن اشاره به وجود ۷۸۲ شرکت دانش بنیان در کشور، گفت: همچنین ۵ اتاق تمیز در سال ۹۵ به بهره برداری رسیده است و این در حالی است که در سال ۹۳ هیچ اتاق تمیزی وجود نداشته است.

وی افزود: تعداد طرح های فناورانه در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۳، از ۹۵ به ۲۰۱ مورد رسیده است، برگزاری جشنواره های فن بازار محصولات دانش بنیان، کنگره های فناوری و رویداد ملی اینوتک سلامت را از جمله برنامه های فرهنگی حمایتی از طرح های فناوری در این معاونت بیان کرد و افزود: در حال حاضر آیین‌نامه تاسیس مرکز رشد بخش خصوصی، تدوین نقشه راه کمیته های تخصصی فناوری سلامت، تشکیل کمیته بازارسازی محصولات دانش بنیان، افتتاح ۵ اتاق تمیز در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران، موسسه رویان، تدوین لیست فراخوان طرح های فناوری، تهیه کتاب‌نامه اطلاعات اتاق های تمیز دانشگاههای علوم پزشکی و اتاق های تمیز در موسسات همکار، راه‌اندازی مرکز رشد بین المللی کیش و همکاری با اتاق بازرگانی برای حضور محصولات دانش بنیان در بازارهای داخلی و خارجی از برنامه های در دست اجرای این معاونت است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نتایج یک مطالعه بزرگ ملی: رتبه بندی استانها در شیوع کم خونی/ شیوع ۹ درصدی کم خونی در بزرگسالان ایرانی/ استان هرمزگان در صدر «کم خونی»

گام جدید محققان ایرانی در پیشگیری از مرگهای زودرس: کاهش چشمگیر آنزیمهای کبدی بالا در مبتلایان هپاتیت مزمن ناشی از کبد چرب غیرالکلی با داروی ترکیبی «پلی پیل»

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران تشریح کرد: بیانیه هشدار آمیز بی سابقه دانشمندان درباره وقوع «اپیدمی کبد چرب متابولیک» و خسارات سنگین آن در آینده ای نزدیک/ لزوم اجماع گسترده برای تغییر عنوان بیماری از «غیرالکلی» به «متابولیک»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها