جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

هزینه‌های چند برابری مصرف داروهای سرطان در ایران به دلیل ضعف زیرساخت پرتودرمانی و جراحی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14655
یکشنبه، ۳ بهمن، ۱۳۹۵ | 16:08

هزینه‌های چند برابری مصرف داروهای سرطان در ایران به دلیل ضعف زیرساخت پرتودرمانی و جراحی

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: هزینه های سرطان ۱۹ درصد بیشتر از بیماری های قلبی و عروقی به عنوان اولین علت مرگ مردم دنیا است و هر سال، حدود ۴۵۰ هزار سال عمر به دلیل ابتلا به سرطان از بین می رود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمد آقاجانی پیش از ظهر امروز در همایش پویش ملی مبارزه با سرطان که در بیمارستان محک برگزار شد، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته بین ۸ تا ۱۱ درصد از هزینه های سرطان، صرف دارو می شود در حالی که در ایران ۵۰ درصد از هزینه های سرطان یعنی حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، برای دارو هزینه می شود زیرا زیرساخت های پرتو درمانی و جراحی سرطان، در طول سالیان گذشته به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده بود.

وی با اشاره به محدودیت در ارائه خدمات استاندارد، گفت: راهنماهای بالینی به اندازه کافی در کشور وجود نداشت که خوشبختانه امروز در حضور وزیر بهداشت، ابلاغ رسمی ۲۰۰ راهنمای بالینی برای استاندارد سازی خدمات و از جمله در حوزه سرطان، انجام شد.

دکتر آقاجانی تصریح کرد: در دنیا سالانه ۲۹۰ هزار میلیارد دلار و در ایران ۳ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم برای سرطان هزینه می شود و جمع هزینه های مستقیم و غیرمستقیم این بیماری در دنیا یک هزار و ۱۶۰ میلیارد دلار معادل ۳ درصد تولید ناخالص جهانی و در ایران این رقم حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص میزان بقای ۵ ساله بیماران با مداخلات پزشکی، اظهار داشت: در آمریکا میزان بقای ۵ ساله در سرطان پستان ۸۹ و در ایران ۷۱ درصد است. همچنین میزان بقای ۵ ساله در آمریکا در سرطان روده بزرگ ۶۵ درصد و در ایران ۴۱ درصد است بنابراین لازم است که روشها تغییر کرده و زیرساخت ها توسعه یابد.

دکتر آقاجانی گفت: در حوزه معاونت درمان، جایگاه اداره سرطان تعریف و نقشه راه ۱۰ ساله تهیه و کمیته ملی سرطان تشکیل شد و دو سند توسعه شبکه مراقبت های سرطان و سند توسعه آموزش نیروی انسانی در حوزه سرطان تدوین شد.

وی تصریح کرد: در حوزه خدمات تشخیصی و درمانی در شبکه ملی سرطان سه هدف دسترسی عادلانه به امکانات، ارائه خدمات با کیفیت و توسعه نیروی انسانی توانمند در دستور کار قرار گرفت و در زمینه دسترسی عادلانه به امکانات و خدمات شاهد توسعه ۱۴۸ مرکز تیپ یک خدمات سرطان هستیم که ۱۳۱ مرکز در حال ساخت است و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و در این مراکز ، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان انجام می شود.

دکتر آقاجانی ادامه داد: در ۷۴ مرکز تیپ ۲ در ۵۴ شهر از کشور خدمات سرطان شامل خدمات رادیوتراپی، جراحی و داروی تخصصی سرطان ارائه می شود که بنا است توسط بخش خصوصی ساخته شود. همچنین ۱۴ مرکز تیپ ۳ در ۱۲ شهر در حال ساخت و عملیات ساخت دو مرکز تیپ ۳ در تهران و کرج به زودی آغاز می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در جهت توسعه زیرساخت های حوزه سرطان، در ۵۲ مرکز شیمی درمانی، ۸۰۰ تخت شیمی درمانی سرپایی ایجاد شد.

دکتر آقاجانی یادآور شد: از ۸ هزار میلیارد تومان هزینه های دارویی کشور در سال، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان صرف داروهای شیمی درمانی می شود که در طرح تحول سلامت، ۸۷ درصد از آن توسط دولت یعنی وزارت بهداشت و بیمه ها تامین می شود که یکی از اقدامات بسیار موثر در جهت حفاظت مالی از مردم است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تهران در رتبه ۳۴ برترین خوشه‌ های علم و فناوری جهان

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

بزرگای بزرگترین زلزله قابل انتظار در ایران چه قدراست؟/ضرورت بازنگری در بزرگی حدی و محاسبات لرزه ای تهران/ایستگاه های لرزه نگاری تهران، یک دهم تعداد لازم!

سازمان زمین شناسی اعلام کرد: فرونشست وسیع دشت‌های کرج و هشتگرد با نرخ ۷ سانتی متر در سال

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها